MPK Częstochowa z pierwszym Solbusem od Autosana

infobus
01.06.2020 15:00
0 Komentarzy

Autosan oficjalnie przekazał częstochowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu pierwszego naprawionego gazowo-elektrycznego Solbusa SM12 Solcity.

Pojazd zostanie poddany testowi w regularnej eksploatacji. Jeśli ten się powiedzie to możliwe, że na naprawę do Sanoka pojadą kolejne autobusy tego typu.

Kolejny egzemplarz

-„Po pozytywnym przejściu testów, Autosan zajmie się kolejnymi pojazdami” – powiedział prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk portalowi Życie Częstochowy. 

-„Modyfikacja pojazdu była nie lada wyzwaniem. Przypomnijmy, że przed laty tylko dwa miasta podjęły rękawice i chciały zrealizować nowatorski projekt związany z wprowadzeniem do swojej floty autobusów z napędem gazowo-elektrycznym. Ostatecznie tylko jedno z nich – Częstochowa – zrealizowało kontrakt. Później nastąpiły różnego rodzaju problemu, łącznie z upadkiem firmy, która zajmowała się serwisowaniem pojazdów. Przez lata czekaliśmy na to, kto ten projekt będzie w stanie podnieść, dokończyć i spełnić wymagania zawarte w kontrakcie. Mam nadzieję, że wreszcie nadszedł ten moment i będziemy mogli cieszyć się z ulepszonych, ekologicznych pojazdów” – dodał.

Zamiast superkondensatorów – baterie. I nie tylko

Hybrydowy Solbus pozostał hybrydową szeregową. Jego napęd składa się z trzech zasadniczych komponentów. Pierwszym z nich jest zabudowany poprzecznie silnik gazowy TEDOM TG230AVTA06. Jednostka spełnia normę czystości spalin Euro 6, ma 11,95 l pojemności skokowej, moc 230 kW oraz 1300 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Zblokowano go z prądnicą synchroniczną typu LSM200C-HV2100-A1 kanadyjskiej firmy TM4. Jej parametry to 200 kW mocy oraz 1230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Praca mechaniczna silnika, która w prądnicy jest przekształcana w energię elektryczną, która zasadniczo zasila silnik asynchroniczny TM4 LSM280AHV-3400-A1 (235 kW mocy, 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Energia kinematyczna wytworzona w tej jednostce jest przekazywana poprzez wał Cardana na portalowy most napędowy ZF AVN132/80 o przełożeniu 6,2:1.

Pojazdy posiadają układ hamowania rekuperacyjnego. Pierwotnie odzyskana w ten sposób energia kinetyczna była przekształcana w prąd elektryczny, który trafiał do superkondensatorów o pojemności 0,5 kWh. Jak praktyka pokazał to był jeden z najsłabszych punktów hybrydowego Solcity. Autosan wymienił więc je na baterie oraz dokonał kilku innych bardzo poważnych modyfikacji.

Trudne zadanie

-„Pierwotny producent nie do końca sprostał wyzwaniu, ale było to zadanie bardzo trudne, bo technologicznie jest to autobus ultranowoczesny. Dzięki naszemu doświadczeniu i dobrej współpracy z Częstochową udało się zaingerować w jego mechanikę w taki sposób, że ten pojazd będzie na miarę oczekiwań” – zapowiedział prezes Autosana, Eugeniusz Szymonik.

-„Myśmy tutaj zmienili tylko jedną rzecz. Zastąpiliśmy cztery superkondensatory i potężny transformator jednym pakietem baterii. Zmieniliśmy też gruntownie całe oprogramowanie pojazdu” – cytuje Eugeniusza Szymonika Dziennik Zachodni.

Optymalne ustawienie pierwszego z pojazdów (i planowane analogiczne działanie co do pozostałych) nie byłoby możliwe, gdyby nie wspólne zaangażowanie specjalistów z Autosana i MPK.

-„Zaproponowaliśmy szereg rozwiązań, które zostały z aprobatą przyjęte przez inżynierów Autosana i także wprowadzone w życie. Na razie zmiany opracowaliśmy wspólnie w zakresie krótkich autobusów, pracujemy też nad koncepcją zmian przegubowców. Autobusy będą ciche, ekologiczne i bezpieczne, takie jakich oczekiwali i oczekują pasażerowie” – podkreślił prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.

Ile to kosztowało?

Częstochowski radny, Piotr Kaliszewski opublikował sumę faktury, na jaką opiewa naprawa pierwszego autobusu Solbus SM18 Hybrid CNG. To 553 000 zł brutto. Jak policzył radny PiS, remont wszystkich 39 pojazdów pochłonie ponad 20 mln zł.

Dodajmy, że Autosan wyraził gotowość naprawy 24 pojazdów spośród wszystkich 39 wyłączonych z ruchu egzemplarzy gazowo-elektrycznych Solbusów. Ile ostatecznie zostanie poddanych naprawie i modernizacji? Czas pokaże i przede wszystkim wyniki eksploatacyjne pierwszego z naprawionych Solcity.

Komentarze