Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris potwierdza: 12 wodorowych NU12 jedzie do Bolzano!

infobus
31.05.2019 11:00
0 Komentarzy

Włoskie Bolzano jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup autobusów Urbino 12 hydrogen. Dwanaście wodorowych Solarisów dołączy do elektryków dostarczonych w ubiegłym roku. Zamówienie obejmuje również ośmioletni kontrakt serwisowy.

Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano jest pierwszym klientem, który zdecydował się na najnowszy produkt Solarisa, autobus Urbino 12 hydrogen. Jako pierwsi o tym zleceniu pisaliśmy tutaj. Opiewa ono na nieco ponad 12,76 mln EUR.

W Urbino 12 hydrogen energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.

„Bolzano silnie inwestuje w nowoczesny i czysty transport publiczny. Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu, dostarczając swoje najnowsze bezemisyjne pojazdy. SASA ma już w swojej flocie nasze autobusy elektryczne. Teraz zaś Solaris i Bolzano stawiają na technologię wodorową” – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.

Pojazdy będą wyposażone w nowoczesne ogniwo paliwowe (60 kW) oraz baterie Solaris High Power. Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnieniem układu napędowego jest oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi (2 x 125 kW). Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii autobus będzie w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.

Częścią umowy jest również specjalne szkolenie przeznaczone dla kierowców i pracowników serwisu poświęcone aspektom bezpiecznego użytkowania i serwisowania pojazdów wodorowych.

Komentarze