Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice z szybką ładowarką na 10 elektrobusów

infobus
11.02.2019 10:00
0 Komentarzy

31 stycznia pierwszy elektryczny autobus w Katowicachwyjechał w trasę. Do połowy br. PKM odbierze łącznie 10 elektrycznych autobusów.Jak będą ładowane?

O ile sam zakup – z wykorzystaniem unijnych środków – jeststosunkowo prosty to już budowa infrastruktury do ładowania elektrobusów wydajesię być największym wyzwaniem. Przypomnijmy, że łącznie w Katowicach, wpierwszej połowie 2019 roku pojawi się 10 autobusów elektrycznych, w tym 5przegubowych marki Solaris i 5 marki standardowych Ursus. W bazie PKM są jużtrzy Solarisy Urbino 18 electric. Pierwszy pojazd obsługuje linię autobusową nr910 po centrum Katowic, a dwa kolejne linie 657 i 689.

To początek elektryfikacjiśląskiego i zagłębiowskiego taboru. I początek infrastrukturalnych problemów.

Odwrócony pantograf

Do końca lutego w bazie PKM zostanie zamontowana stacjaszybkiego ładowania pojazdów elektrycznych.Dostarczy ją zielonogórska firma EkoEnergetyka.

– Autobusy PKM Katowice wyposażone są w akumulatorytrakcyjne o pojemności 120 kWh, co pozwoli na pokonanie dystansu około 70 km wprzypadku autobusu przegubowego. Ładowanie tych pojazdów odbywać się będzie naterenie zajezdni przy ulicy Mickiewicza 59 w Katowicach. Czas potrzebny dopełnego naładowania baterii to około 90 minut przy pomocy ładowarki mobilnejoraz około 40 minut w przypadku super szybkiej ładowarki pantografowej. PKMKatowice wybrał rozwiązanie oparte o tzw. pantograf odwrócony co oznacza, iżnasze autobusy wyposażone są w tzw. szyny odbierakowe, co z kolei pozwala naobniżenie ich masy, a tym samym zwiększenie pojemności pasażerskiej – wyjaśniaHelena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Cztery centra z ładowarkami

Miasto Katowice jednocześnie rozpoczęło rozwój sieci stacjiładowania do pojazdów elektrycznych. Pierwsze 3 ładowarki dla pojazdówosobowych zamontowane zostały już przy ul. Góreckiego, a do lutego 2020 r. naterenie miasta powstanie łącznie około 115 punktów ładowania.

Dla autobusów realizowany jest osobny projekt. Podjętazostała decyzja o zabezpieczeniu terenu na czterech budowanych centrachprzesiadkowych pod przyszłą lokalizację stacji ultraszybkiego ładowaniatransportu publicznego. Rozpoczęcie prac związanych z budową ładowarekpantografowych uzależnione jest m.in. od powodzenia projektu Narodowego CentrumBadań i Rozwoju na budowę polskiego autobusu elektrycznego w ramach programuBezemisyjny Transport Publiczny. W myśl tego projektu oraz podpisanego przezGórnośląsko-Zagłębiowską Metropolię porozumienia z NCBiR, na drogi Metropoliimoże wyjechać nawet 300 autobusów elektrycznych. Wówczas zasadne i koniecznebędzie wybudowanie ultraszybkich stacji ładowania na trasach kursowaniae-autobusów.

Komentarze