Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczne Solarisy w Rzeszowie już jeżdżą!

infobus
07.02.2019 15:00
0 Komentarzy

Na rzeszowskie ulice wjechały elektryczne Solarisy Urbino 12. 10 elektrobusów producenta z Bolechowa będą obsługiwały popularne linię 0A i 0B. Przy okazji sprawdzamy wyposażenie tych pojazdów. A jest co chwalić.

Przypomnijmy, że to finał kontraktu, który zawarł Solaris z Zarządem Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Wielkopolski producent wygrał pod koniec 2017 r. zamówienie na dostawę dziesięciu elektrobusów Solaris Urbino 12 electric oraz budowę całej infrastruktury w zakresie ich ładowania. Wartość całego zadania wyniosła 30,2 mln zł brutto. O tym zwycięstwie Solarisa pisaliśmy tutaj.

Rzeszowski projekt okazał się dobrą lekcją dla wszystkich producentów autobusów w Polsce, którzy chcieli w przyszłości zdobywać kontrakty „pod klucz”, gdzie dostawa taboru jest powiązana z przygotowaniem infrastruktury do ich ładowania. O problemie z uruchomieniem szybkich ładowarek pisaliśmy tutaj. Ostatecznie wszystko zakończyło się sukcesem. Dzięki temu można było rozpocząć odliczanie do debiutu rzeszowskich „jamników na baterie”. Dziś po raz pierwszy można je było spotkać na liniach.

„Stawiamy na nowoczesność, na to co jest najlepsze. Bardzo zależy mi na tym, żeby bezwzględnie zachować ekologię, bo smog, który jest często w naszych miastach zatruwa ludzi, powodując choroby. A dzięki takim ekologicznym pojazdom możemy uniknąć takich zdarzeń” – zaznaczył w czwartek na konferencji prasowej prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Poinformował, że inspiracją do wprowadzenia w mieście elektrycznych autobusów był rząd premiera Mateusza Morawieckiego. Przypomniał, że pierwszą rozmowę na ten temat przeprowadził trzy lata temu z wiceministrem Michałem Kurtyką, z ówczesnym wicepremierem Mateuszem Morawieckim, ministrem Krzysztofem Tchórzewskim, którym podziękował.

„I stało się, że dzisiaj mamy autobusy zdecydowanie nowoczesne” – mówił Ferenc. „W tej chwili nadszedł czas, żeby wprowadzać dalszy postęp. Kupiliśmy 10 autobusów elektrycznych. Nie ukrywam, że moim marzeniem jest, by było ich 100, by wyeliminować wszystkie te autobusy, które zatruwają powietrze”- dodał.

Jaki jest elektryczny „jamnik” dla Rzeszowa?
Bateryjny Nowy Urbino 12 w wersji rzeszowskiej umożliwia podróż 78 pasażerom, w tym 27 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi mamy dostępnych aż 13 foteli, co jest bardzo dobrym wynikiem. Dostęp na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE. Krótko mówiąc- pakiet standard.

Rzeszów postawił na elektrobusy, które mają być przystosowane do częstych i szybkich ładowań co min. 25 km. Solaris idealnie wstrzelił się w te wymagania. Elektrobus może być szybko ładowany za pomocą tzw. pantografu odwróconego, który umieszczony jest na ładowarce i będzie się obniżać do dachu pojazdu. W ten sposób będzie można naładować pojazd w ciągu kilku minut podczas przerwy na przystanku lub na krańcu. Oprócz ładowania pantografowego, autobus jest standardowo wyposażony w złącze ładowania typu plug-in, które przeznaczone jest do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju.

Elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone są w baterie Solaris High Power o pojemności 87,6 kWh. Rzeszów jest jednym z pierwszych polskich miast, który zamówił „elektryki” z bateriami LTO. Charakteryzują się one dłuższą żywotnością oraz najlepiej się nadają do częstych i szybkich ładowań prądem o wysokiej mocy. To jednak nie jedyna nowość. Rzeszów jako pierwszy polski klient postawił na nowe elektrobusy z silnikami w piastach kół. Solaris zastosował oś elektryczną ZF AVE130. Zabudowano w niej dwa asynchroniczne silniki trakcyjne, każdy o mocy 125 kW. Wysoka moc i doskonałe przyspieszenie gwarantowane.

W elektrycznych „jamnikach” nie zabrakło ponadto klimatyzacji i monitoringu. Pasażerowie mogą zakupić bilety w automacie grodziskiej firmy Mera-Systemy. Urządzenie typu BM05 umożliwia zakup biletów papierowych oraz elektronicznych. Płatności można dokonać bilonem oraz PayPass'em. Są także inne udogodnienia tj. gniazda USB oraz WiFi.

System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy R&G Plus z Mielca. Mamy tutaj zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. Co ciekawe to pierwsze pojazdy w Rzeszowie, w których zastosowano tablice z białymi diodami. W środku znajdziemy dwa monitory LCD- boczny ETM38 („e-koraliki”) i mniejszy typu ETM23 za kabiną kierowcy. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Elektryczne Solarisy dla Rzeszowa robią bardzo dobre wrażenie. To bez wątpienia pojazdy „szyte na miarę”. Mamy w nim sporo nowych rozwiązań, którym z atencją będzie się przyglądała cała branża. Z resztą to nic dziwnego. Rzeszów jasno powiedział czego oczekuje i jakim poziom mają prezentować kupowane przez nich „elektryki”.

Komentarze