TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ministerstwo odpowiada: Autobusy nie pojadą szybciej
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.07.2016 11:02:56 5 komentarzy
Ministerstwo odpowiada: Autobusy nie pojadą szybciej

W czerwcu poseł Jacek Wilk (Kukiz`15) zapytał rząd o możliwość podwyższenia dopuszczalnych prędkości autobusów. W swojej interpelacji parlamentarzysta zawarł dwa pytania:

1. Czy istnieją możliwości prawne objęcia podwyższeniami prędkości w terenie zabudowanym również autobusów, oraz czy rozważana jest taka zmiana?

2. Czy rozważane jest podwyższenie dopuszczalnej prędkości dla autobusów w terenie niezabudowanym?

Rząd mówi jak jest

W lipcu posłowi Wilkowi odpowiedział mu podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

-?Na wstępie, uprzejmie wskazuję, że kwestie dopuszczalnych prędkości pojazdów na drogach regulują przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 1a przywołanej ustawy, prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 5.00-23.00 wynosi 50 km/h, a poza tymi godzinami, 60 km/h. Przepis ten dotyczy także autobusów.

W przypadku spełnienia warunków, określonych w treści pkt. 3.2.34.3 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.), istnieje możliwość podniesienia prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym maksymalnie do 80 km/h. Takie podniesienie prędkości ? zgodnie z § 27 ust. 3 rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.) ? dotyczy jedynie samochodu osobowego, motocykla oraz samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, nie obejmuje więc autobusów.

Masa + pozycja stojąca

Należy podkreślić, że w obszarze zabudowanym gęstość ruchu pojazdów jest z reguły znacznie większa, niż poza tym obszarem, a także mniejsze są odległości pomiędzy skrzyżowaniami, które w większości wyposażone są w sygnalizacje świetlne, umożliwiające m.in. bezpieczne przekraczanie jezdni pieszym. Ponadto, w przypadku wyznaczenia tzw. buspasów na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, umożliwiających sprawny ruch autobusów ? na wlotach do skrzyżowań takie buspasy, często ulegają zakończeniu, np. z uwagi na wydzielone relacje skrętu w prawo, co powoduje spowolnienie autobusów korzystających z wydzielonych wcześniej pasów ruchu, niejednokrotnie poprzez dość gwałtowne hamowanie. Należy przy tym podkreślić, że autobusy, to pojazdy o dużej masie całkowitej, których droga hamowania jest dłuższa od przeciętnej drogi hamowania pojazdów o mniejszej masie całkowitej, co może skutkować poważnym zagrożeniem w ruchu drogowym.

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że pasażerowie w autobusach komunikacji miejskiej podróżują często w pozycji stojącej, co w przypadku kolizji (nawet stosunkowo niewielkiej) może skutkować poważnymi obrażeniami ciała. W mojej opinii nie jest zatem uzasadnione podniesienie prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym dla autobusów, ponad obowiązujące obecnie limity, niezależnie od tego, czy dana ulica (droga na terenie zabudowy, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ? Dz. U. z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.) posiada przekrój jednojezdniowy, czy dwujezdniowy.

W odniesieniu do dróg poza obszarem zabudowanym, prędkość dopuszczalną dla autobusu określa art. 20 ust. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Prędkość ta wynosi 70 km/h, przy czym na autostradzie, drodze ekspresowej i drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu ? 80 km/h. Ponadto, przepis art. 20 ust. 4 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, dopuszcza możliwość poruszania się autobusu spełniającego określone wymogi techniczne, na autostradzie oraz drodze ekspresowej, z prędkością maksymalną 100 km/h. Należy zwrócić uwagę, że wskazane wymogi w zakresie parametrów technicznych i wyposażenia spełnia większość autobusów korzystających z tych dróg.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Rozpatrując problematykę prędkości autobusów poza obszarem zabudowanym (głównie autobusów wykonujących przewozy międzymiastowe i międzynarodowe), należy przede wszystkim uwzględnić warunki bezpieczeństwa pasażerów podróżujących tymi pojazdami, m.in. z racji wyposażenia tych pojazdów niejednokrotnie tylko w jednopunktowe pasy bezpieczeństwa, czy też posiadanie przez te pojazdy mniejszej sztywność konstrukcji w części pasażerskiej, zwłaszcza w obrębie dachu (w stosunku do innych typów pojazdów). Prędkość pojazdu oraz jego wyposażenie w odpowiednie urządzenia bezpieczeństwa biernego mają wpływ na skutki zdarzeń drogowych, dlatego też podniesienie dopuszczalnej prędkości autobusów może potencjalnie skutkować pogorszeniem poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Mając na względzie powyższe, uprzejmie informuję, że w mojej ocenie nie wydaje się zasadne ustawowe podwyższenie dopuszczalnej prędkości dla autobusów, zarówno w obszarze zabudowanym, jak i poza tym obszarem.?



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
sejm
ustawa
MIB
  • solaris150 – 08.07.2016

    no tak tylko w większości krajów w UE autobus możne rozpędzić się do 80 km/h poza obszarem zabudowanym,niestety w PL nie da się tego zrobić a szkoda.

  • yjjy – 08.07.2016

    BARANY...GDZIE TA DOBRA ZMIANA PIS???/ zmiana to zmiana wszedzie w kazdej dziedzinie!!!!

  • Andrzej – 08.07.2016

    Dbasz o bezpieczeństwo i płynne hamowanie to dołącz do świateł stopery albo przed zmianom niech mrugnie pare razy zielone światło jak w innych krajach ale mają być mandaty 500+kasy mało brawo PIS

  • Jam – 10.07.2016

    Wszystko prze PIS! I juz! Przecie "powszechnie wiadomo" ze za wszystkim stoi PIS - Kodeks Drogowy - Wina PIS; wyludzenia VAT - wina PIS; Regulacje Unijne - rozporzadzenie WE 561 z 2006 z pozniejszymi zmianami - wina PIS; dzialalnosc "bankomatow" - wina PIS; posel Szczeba i lobbing PESY - wina PIS; zapasc na Kolei od roku 1995 - wina PIS; rozpirzenie PKP na miliard spoleczek - wina PIS; dzialalnosc Syryjczyka - wina PIS; dzialalnosc SLD i Libradzkiego - wina PIS; uwalenie calej infrastruktury lokalnej PKP - wina PIS; uwalenie Autosana - wina PIS; uwalenie i uwiad programow budownictwa drog szybk8ego ruchu - wina PIS; ucieczka mlodych wyksztalconych i kreatywnych z mniejszych miast do GB - wina PIS; rozpasanie cechow prawnikow, ordynatorow i dzienikarzyn - wina PIS; wszechwladztwo banksterow, urzedniczyn i miernot administracyjnych nie ponoszacych odpowiedzialności za swe decyzje kosztem obywateli - wina PIS; nieskrepowana dzialalnosc polswiatka - wina PIS; placenie wielomilionowych odszkodowan za "wadliwa prawnie tuskowa ustawe o dopalaczach - wina PIS; przetrzymywanie bez aktow oskarzenia przeciwnikow partii mil9sci w aresztach wydobywczych - wina PIS; Wszystko co zle na tym lez padole - wina PIS .... jak to dobrze ze juz to PIS nie rzadzi i ze od pazdziernika 2016 nastal nie PIS

  • Polityki dość tutaj... – 26.07.2016

    Widzę że Pis zmienia taktykę: kasa się kończy więc teraz biorą na litość. Biedny PISek niespodziewał się że władza to nie tylko rozdawnictwo, ale też odpowiedzialność. I z krytyką sobie nie radzą. Spodziewali się uwielbiania i ubóstwiania. Dziwne że ustawowo nie zakazali jeszcze krytyki swojej wspaniałości.A Ty drogi Jamie nie zauważyłeś chyba lub świadomie wypierasz z siebie świadomość że do nie dawna wszystko było winą Tuska

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....