Minibusy po zmianach tylko z poświadczeniem

infobus
21.01.2020 09:00
0 Komentarzy

Od stycznia obowiązują nowe przepisy dt. podniesieniabezpieczeństwa przewozu osób w samochodach modyfikowanych, jakie poruszają siępo naszych drogach.

15 stycznia weszło w życie rozporządzenie MinistraInfrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawiewarunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Tylko z poświadczeniem

W myśl nowych przepisów zmienią się tzw. warunki technicznedotyczące między innymi dopuszczania do ruchu (rejestracji) samochodówzabudowanych z przeznaczeniem do przewozu osób na bazie samochodów ciężarowychtypu furgon (kategorii N1) kombi (M1) i (M2) autobus.

To oznacza, że klienci, którzy chcieliby zlecić zabudowęzarejestrowanego już pojazdu polegającą na zmianie liczby miejsc siedzącychbędą teraz musieli ponieść dodatkowe koszty w postaci opłaty za poświadczeniezgodności tego montażu z wcześniej wykonanymi badaniami wytrzymałości mocowaniafoteli i pasów. To wydatek ok. około 1000 zł netto + VAT)

Oznacza to nie tylko wzrost kosztów, ale też dłuższy czasoczekiwania na formalności, ponieważ poświadczenie takie będą mogły wydać tylkocztery w Polsce upoważnione do tego jednostki badawcze, w tym DyrektoraTransportowego Dozoru Technicznego.

Szacuje się, że uzyskanie poświadczenia może zabrać 2-4tygodnie, gdyż pojazd (zabudowany z dowodem rejestracyjnym) musi zostaćdostarczony na badania. To nie koniec. Po wydaniu poświadczeniapotwierdzającego poprawność montażu foteli i pasów, pojazd musi trafić do OkręgowejStacji Kontroli Pojazdów, aby diagnosta mógł przeprowadzić badanie techniczne potwierdzająceprzeprowadzone zmiany. Potem już można dokonać zmiany liczby miejsc siedzącychw dowodzie rejestracyjnym. Klasyczna „bułka z masłem”.

Taniej z homologacją

Dlatego zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Infrastrukturypowodują więc, że korzystniejsze ekonomicznie będzie oferowanie i zakupsamochodów posiadających już homologację drugiego etapu na w/w typy zabudowy,gdyż w takim przypadku, nowy pojazd zostanie zarejestrowany w „jednympodejściu” do wydziału komunikacji, bez konieczności uzyskiwania dodatkowychpoświadczeń – wszystko załatwi homologacja uzyskana wcześniej przez firmęzabudowująca na swój kompletny produkt.

Dodajmy na koniec, że nowe rozporządzenie Ministrostwa Infrastruktury wprowadza też wymóg dt. mocowań ISOFIX. Teraz co najmniej dwafotele muszą być wyposażone w zaczepy ISOFIX do montowania fotelikówdziecięcych – a co najmniej jedno takiesiedzenie musi znajdować się w drugim rzędzie. Podobnie mają być wyposażone pojazdy zaadaptowane do przewozuosób niepełnosprawnych.

Pełny tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24grudnia 2019 roku znajduje się TUTAJ


Komentarze