TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Mercedes podbija Kraków
Piotr Kołaczek - Opublikowano: 18.11.2008 10:43:15 15 komentarzy
Mercedes podbija Kraków

W czwartek, 6 listopada b.r. w zajezdni autobusowej Wola Duchacka odbyło się przekazanie dziesięciu autobusów Mercedes Citaro zakupionych przez krakowskiego przewoźnika. Początek uroczystości obwieścił punktualnie o godzinie 12 Hejnał Mariacki, zagrany przez trębacza orkiestry MPK.

Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Julian Pilszczek przemawiając podkreślił, że Mercedesy Citaro są autobusami nowej generacji. Dzięki temu zakupowi wzrósł wskaźnik udziału we flocie MPK pojazdów niskopodłogowych, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Obecnie, przy 494 eksploatowanych autobusach, wynosi on około 91%, co zapewnia krakowskiemu przewoźnikowi jedno z czołowych miejsc w Polsce. Aby zwrócić uwagę pasażerów na nowe pojazdy zastosowano odmienny od dotychczasowego schemat malowania, zachowano jednak charakterystyczne dla Krakowa barwy. Zakończenie produkcji autobusów przez zakłady Jelcza, a wcześniej Ikarusa, stwarza nowe możliwości dla innych producentów, w tym Mercedesa, który powinien starać się wygrywać kolejne przetargi.

Po poświęceniu Mercedesów przez proboszcza parafii, na terenie której znajduje się zajezdnia, o nowych autobusach opowiadał przedstawiciel producenta - Dyrektor do spraw Strategii firmy Evo Bus Polska - LászlóRákász. Wspomniał on, że dostrzega ogromną zmianę, jaka nastąpiła w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym od lat osiemdziesiątych. Stwierdził także, że autobusów klasy zakupionych Citaro mogą pozazdrościć Krakowowi nawet miasta niemieckie, włącznie z Berlinem, w którym póki co niezbyt często spotyka się autobusy miejskie spełniające normę EURO 5. Komfort pasażerów nowych Mercedesów zapewnia niezależne zawieszenie, pełna klimatyzacja, dodatkowe przewietrzanie wentylatorami dachowymi. Specjalnie dla Krakowa zaprojektowano przesuwne okna. Nawiązując do ceremonii poświęcenia pojazdów dyrektor Rákász porównał sprzedaż autobusów do ślubu, jaki Mercedes wziął z krakowskim MPK, a który oznacza małżeństwo trwające minimum 15 lat.

Prezes Pilszczek otrzymał z rąk dyrektora Rákásza symboliczny kluczyk do zakupionych pojazdów oraz model najnowszego, 20 metrowego autobusu przegubowego Mercedesa. Następnie wręczono kluczyki do autobusów oraz upominki dziesięciu kierowcom, którzy jako pierwsi poprowadzą nowe auta.

Nie obyło się bez tradycyjnego chrztu przy użyciu szampana. Dokonał tego prezes Julian Pilszczek. W trosce o stan karoserii zrezygnowano z rozbijania butelki. Otworzono ją w zwyczajny sposób i opróżniono do ostatniej kropli. Rzecz jasna cała zawartość wylądowała na ustawionych w równym rzędzie Mercedesach. Po złożeniu autografów na wielkoformatowych fotografiach autobusów, kilka minut po godzinie 12:30 gospodarze i zaproszeni goście udali się w pierwszy kurs do zajezdni przy ul. Brożka.

O szczegółach dotyczących nowych autobusów oraz kulisach przygotowań do ich eksploatacji opowiedział nam kierownik zajezdni autobusowej Wola Duchacka, Władysław Żmuda.

Wszystkie autobusy zostały dostarczone w identycznej konfiguracji. Napędzają je silniki Mercedes Benz OM 457LA o pojemności 11 967 cm3 dostarczające 260kW mocy i 1600 Nm momentu obrotowego. Współpracują z nimi sześciobiegowe automatyczne skrzynie biegów ZF 6HP602 z retarderem. Wymagania normy EURO 5 zostały spełnione dzięki zastosowaniu układu dopalania gazów spalinowych w obecności katalizatora Ad Blue.

W pojazdach zastosowano układ automatycznego uzupełniania poziomu oleju Oil Master firmy Groeneveld, który mierzy poziom oleju w silniku a w przypadku stwierdzenia ubytku uzupełnia go z własnego zbiornika. Przedziały silnika i agregatu grzewczego są wyposażone w czujniki pożaru.

System informacji pasażerskiej, na który składają się tablice wewnętrzne, zewnętrzne oraz sterownik, dostarczyła firma RG. Zakres prezentowanych informacji jest taki sam, jak w przypadku starszych autobusów: nazwy przystanków końcowych, czas i data, imieniny, numer linii. Citaro wyposażono w automaty biletowe i czytniki Krakowskiej Karty Miejskiej.

W przedziale pasażerskim umieszczono wyświetlacze ciekłokrystaliczne, na których prezentowane są reklamy. W odróżnieniu od bardziej rozbudowanego systemu eksploatowanego w tramwajach NGT ostatniej serii, pliki z reklamami są odczytywane z kart pamięci. Nie ma możliwości zdalnej aktualizacji prezentowanych informacji ani przesyłania komunikatów dla pasażerów.

Wszystkie pojazdy są wyposażone w system monitoringu składający się z zestawu kamer, rejestratora oraz monitora umieszczonego pod sufitem, po lewej stronie kabiny kierowcy.

Ponieważ autobusy wykorzystują Ad Blue, konieczne stało się zapewnienie dodatkowych urządzeń do tankowania. Obecnie jest wykorzystywany przenośny kontener firmy Mauser, o pojemności 1000 litrów z pompą elektryczną. W najbliższym czasie spodziewana jest dostawa i uruchomienie dystrybutorów firmy GreenChem wyposażonych w zbiorniki o pojemności 6000 litrów, liczydła oraz układy podgrzewania umożliwiające pracę w warunkach zimowych. Urządzenia otrzymają zajezdnie Wola Duchacka oraz Bieńczyce.

Zgodnie z podpisaną umową serwisową, stacja obsługi MPK ma możliwość uzyskania autoryzacji na wykonywanie czynności obsługowych o różnym stopniu skomplikowania i czasochłonności. W przypadku szczególnie złożonych napraw pomocą będą służyć specjaliści z serwisu Mercedesa, na przykład z krakowskiej firmy ASO Kosmowski. W najbliższym czasie (w ciągu tygodnia) zostaną przeprowadzone szkolenia specjalistyczne dla elektryków i logistyków.

Zgodnie z umową przedstawiciele Mercedesa przeszkolili pierwszych dziesięciu kierowców, którzy później dostarczyli autobusy do Krakowa. Ponieważ docelowo każdy autobus będzie obsługiwało 3 –4 kierowców, ta pierwsza grupa będzie przekazywała swoją wiedzę i doświadczenia kolegom.

Mercedesy otrzymały kolejne numery taborowe od DC501 do DC510. Obsługują linie 164, 179 i 114. Pięć pierwszych pojazdów wyjechało na trasy 11 listopada, następnie wysyłano na linie kolejne egzemplarze.

Wprowadzenie do eksploatacji autobusów Mercedesa zbiegło się w czasie z zaprzestaniem produkcji Jelcza. Dla 28 przegubowych autobusów tej marki okres gwarancyjny kończy się w kwietniu 2009. Zakłady samochodowe Jelcz wywiązują się z umowy serwisowej, choć kontakt z nimi jest nieco utrudniony, ze względu na działanie syndyka.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Mercedes
Citaro
EvoBus
MPK
Kraków
  • Maciek – 19.11.2008

    Wszystko fajnie, tylko te nieszczęsne drzwi.....

  • Zbigniew Rusek – 19.11.2008

    Wszystko pięknie, ale z tymi dużymi przesuwnymi oknami nieco przesadzili. Nie da się uniknąć zawiania. Szafa też nieco za duża (prawie taka jak w Solnicach). Przynajmniej małe zużycie paliwa, ale tam, gdzie ma możliwośc szybkiej jazdy i nie jest zatrzymywany przez świała (po drodzie w Wolicy do Krakowa zużycie wynosiło ol. 24-5 l./100 km., w Krakowie - praktycznie dwukrotnie więcej (światła)).

  • krz – 19.11.2008

    Szafa jest gorsza od solarisowej bo z tyłu jest 2+1,5 siedzenia a w Solarisie 3.

  • ziemowitoslaw – 19.11.2008

    dla mnie najnowsze solarisy sa ładniejsze

  • warton – 20.11.2008

    ...ale Solaris jest polski i jest juz starej generacji mozna wywnioskowac ze slow pana prezesa, wiec jest nienowoczesny.

  • Maciek – 21.11.2008

    Za to Mercedes jest tak "nowoczesny" że w porannych szczytach ma problem z zamykaniem drzwi... i czas podróży mocno się wydłuża... jakoś takich problemów nie ma w Solarisie....ani w Scanii, ani tym bardziej w opluwanym przez wielu zwolenników "nowoczesności" Jelczu....

  • jimmybeam – 21.11.2008

    Rusek powiedz, ty swoje dane masz z FAKTU?

  • Locutus – 22.11.2008

    Pan prezes mowi: "Dzięki temu zakupowi wzrósł wskaźnik udziału we flocie MPK pojazdów niskopodłogowych, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Obecnie, przy 494 eksploatowanych autobusach, wynosi on około 91%" - A to ciekawe, bo wlasnie sobie ten wskaznik policzylem i wychodzi na to, ze wynosi on 89,96% ]:->

  • ceto – 22.11.2008

    Zdrada polskiego autobusu nie ma ?? ze trzeba za merca niemcom bulic??

  • krz – 22.11.2008

    Te "fotokomórki" w drzwiach to wydatek który tak na prawdę przeszkadza. Takie urządzenia mają sens przy drzwiach otwieranych na zewnątrz. Wie ktoś czy okna mają blokadę? Bo jeśli nie to będzie problem z klimatyzacją.

  • krz – 22.11.2008

    Te "fotokomórki" w drzwiach to wydatek który tak na prawdę przeszkadza. Takie urządzenia mają sens przy drzwiach otwieranych na zewnątrz. Wie ktoś czy okna mają blokadę? Bo jeśli nie to będzie problem z klimatyzacją.

  • krz – 22.11.2008

    Te "fotokomórki" w drzwiach to wydatek który tak na prawdę przeszkadza. Takie urządzenia mają sens przy drzwiach otwieranych na zewnątrz. Wie ktoś czy okna mają blokadę? Bo jeśli nie to będzie problem z klimatyzacją.

  • pawel – 25.11.2008

    jechałem tym merolem-jest cichszy od solarisów i to zdecydowanie

  • Maciek – 01.12.2008

    To jest prawda, ale zobaczymy jak będzie wyglądał po kliku latach służby w Krakowie

  • Sławek – 10.12.2008

    Pewnie jak niektóre Scanie Omni City Arctic czyli okropnie. Z drugiej strony Te scanie wyglądają i tak lepiej niż Jelcze M181 z pierwszej dostawy

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....