Małopolskie.: Nowy odcinek nowej Zakopianki

infobus
30.09.2019 10:07
0 Komentarzy

Małopolskie/ Od soboty – 28 września-  kierowcy skorzystają z pierwszego odcinka nowej Zakopianki.

Kierowcy od soboty będą mogli korzystać z pierwszego ztrzech budowanych górskich odcinków drogi ekspresowej S7, czyli nowejZakopianki – od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i dalej dwujezdniowej drogigłównej przyspieszonej do Chabówki.

Jak poinformowała w piątek rzeczniczka krakowskiego oddziałuGeneralnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, jest topierwszy z trzech odcinków budowanej S7 na południe od Krakowa, od Lubnia doRabki Zdroju, który zostanie oddany do użytku.

Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej doChabówki ponad jedna trzecia, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została nawiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy, liczącykilometr długości i 50 m wysokości, oraz cztery małe obiekty na ciekach przywęźle Skomielna.

Z tego węzła poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, dodrogi krajowej nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z kolejnego węzła,Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz naDK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją. Na Zbójeckiej Górze powstałomiejsce obsługi podróżnych MOP.

Droga ekspresowa kończy się węzłem Zabornia w Rabce Zdroju,do którego dobudowany został około kilometrowy dwujezdniowy fragment DK47 doChabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego Chabówka -Rdzawka.

Odcinek S7 Skomielna Biała – Radka Zdrój oraz nowy odcinekdrogi krajowej nr 47 klasy głównej przyspieszonej (GP) od Rabki Zdroju doChabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt inwestycjiwyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywałaprzez 10 lat.

Liczący ok. 16,7 km fragment nowej Zakopianki, w tym 15,8 kmo parametrach drogi ekspresowej, podzielony został na trzy odcinkirealizacyjne, każdy z osobnym wykonawcą: Lubień – Naprawa, Naprawa – SkomielnaBiała oraz Skomielna Biała – Rabka Zdrój.

Odcinek pierwszy do wejścia do tunelu wykonuje polsko -ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i KorporacjaALTIS-HOLDING z Kijowa, odcinek tunelowy – włoska firma Astaldi, a trzeci -włoska firma Salini.

Łączny koszt tych zadań wynosi blisko 2,5 mld zł. Inwestycjajest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowanie toponad 1,3 mld zł.

Na całym tym odcinku powstaje w sumie 38 obiektówinżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości2,06 km.

Według zapowiedzi zarządcy dróg jeszcze w tym rokuudostępniony będzie 7,6-kilometrowy odcinek Lubień – Naprawa z tymczasowymwłączeniem do starej DK7, którą kierowcy będą omijać budowę tunelu. Ostatnimodcinkiem, Naprawa – Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy pojadą w2021 r., po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu o długości każdej nitki ok.2,06 km.(PAP)

Komentarze