Magelys jako „Coach of the Year 2016” [FILM]

infobus
08.09.2015 13:21
0 Komentarzy

W naszej konkursowej sondzie zwyciężyła (i to zdecydowanie)Setra S 516 HD. Natomiast międzynarodowi dziennikarze wybrali Iveco Magelys, jako ?Coach ofthe Year 2016?. To pierwsza wygrana Iveco od 20 lat!

Ostatni raz włoski koncern triumfował w Coach Euro Test w1994 r., Wówczas model Iveco EuroClass HD zdobył tytuł ?Coach of the Year1995?. Teraz po dwudziestu latach firma ponownie stanęła na szczycieautobusowego podium. To generalnie dość zaskakująca decyzja, gdyż Magelys obecnyjest na europejskim rynku już od dobrych kilku lat,  a podobno ten konkurs przeznaczony jest dla debiutantów… Prawdopodobnie chodzi tutaj o jego wersję Euro 6, która rzeczywiście po raz pierwszy pojawiła się w Europie dwa lata temu. Z koeli przyglądając się bliżejjego konkurentom ? w oderwaniu od aspektów technicznych czy ekonomicznych  ? towidać, że w zasadzie decyzja jury nie mogła być inna. Setra wygrała konkurs wpoprzedniej edycji. Koncern MAN (czyli także marka Neoplan) triumfował wzeszłym roku w konkursie na autobusy miejskie. Temsa i Sunsundegui to cały czasjednak autokarowa II liga. Natomiast VDL Futura MD to mimo wszytko ta samakonstrukcja, która nagrodzona została przez jury w 2011 r. Tak wiec wybór padłna markę Iveco, która przez te wszystkie lata pomijana była w konkursowychwyborach. Okazuje się jednak, że wybór Magelys-a można łatwo obronić.

{https://www.youtube.com/watch?v=rzSfmcczf_Y}

Sześciu pretendentów

Iveco Magelys na swojej drodze poupragniony tytuł musiał pokonać w bułgarskim mieście Plovdiv aż pięciu kandydatów,czyli konstrukcje: Neoplan Skyliner, Setra S 516 HDH, Sunsundegui SC7, TemsaHD12 i VDL Futura MD. Ostateczny wybór Magelys-a jako ?Coach of the Year 2016?,dziennikarskie jury argumentowało przede wszystkim stosunkowo niską ceną pojazduw stosunku do oferowanego komfortu. Katalogowy koszt zakupu włoskiego autokaruto ok. 245 000 EUR. W tej cenie otrzymamy wysokopokładowy autokar przystopowanydo obsługi międzynarodowych i wycieczek. Jego sercem jest 9-litrowy silnik FPT Cursor, który w wersji Euro 6 ma o 10% niższe spalanie niż jego poprzednik w wersji Euro5. To najważniejszy atut włoskiego autokaru. W przeciwieństwie do poprzednika, silnikCursor 9 Euro 6 zaprojektowano przy wykorzystaniu najnowszej generacji wtryskuCommon Rail, zainstalowanego pod pokrywą zaworów. To wyjątkowe rozwiązanie FPTIndustrial pozwala na znaczne wyciszenie hałasu wewnątrz pojazdów. Dodatkowo w celuspełnienia nowych rozporządzeń Euro 6, w silniku zastosowano system redukcjikatalitycznej HI-SCR opatentowany przez FPT Industrial. Ta wyjątkowatechnologia zachowuje optymalny poziom spalania w silniku poprzez pojedynczydopływ powietrza. Czyszczenie odbywa się w pełni za pomocą procesu oczyszczaniaza silnikiem, przez co w rezultacie nie wymaga użycia recyrkulacji spalin(EGR). Takie rozwiązanie nadaje się szczególnie do autobusów i autokarów zsilnikami znajdującymi się z tyłu, które mają wysokie ograniczenia chłodzenia(biorąc pod uwagę, że system EGR potrzebuje minimum 30% więcej chłodzenia dlatej samej mocy). W efekcie włoski zespół napędowy ma niższą masę i zwiększonąniezawodność.

Pierwsze wrażenie

Po wejściu do Magelysa od razu zauważamy znakomitedoświetlenie wnętrza. To znak charakterystyczny dla najnowszych autokarów Iveco,gdzie standardowo montuje się zachodzące wysoko na dach szyby boczne (naszerokość pierwszego fotela) oraz ogromne, panoramiczne szyby przednie. Toznakomite rozwiązanie podczas zwiedzania zabytkowych miast czy widokowych tras.Zdaniem włoskich konstruktorów gwarantuje to o 35% większą widoczność dlapasażerów przy zachowaniu prawie identycznego komfortu termicznego w porównaniuz dotychczas oferowanymi rozwiązaniami. Kolejny plus to przestronnośćprzestrzeni pasażerskiej, gdzie wysokość mierzona przy oknie wynosi aż 2,1 m.To umożliwia nawet wysokim osobom swobodne przemieszczania się po całympojeździe.

Magelys oferuje także najnowsze dodatki takie jakpodłączenie Wi-Fi, kontakty 220 V, wtyczki USB dla każdego rodzaju urządzeńelektronicznych oraz trzy ekrany LCD, które sprawiają, że Magelys jest pojazdemdostosowanym do potrzeb każdego pasażera podczas każdej podróży.

Pełny zestaw systemów

Magelys posiada także wszystkie wymagane systemy czynnego ibiernego bezpieczeństwa. Czyli w standardzie mamy: ABS, ASR, EBS – elektroniczniesterowany system hamulców, który zmniejsza drogę hamowania i zapewnia znacznąpoprawę stabilności oraz ESP – elektroniczny program stabilizujący, którypoprawia stabilność pojazdu przez wykrywanie i zmniejszenie utraty kontroli nadpojazdem. Zgodnie najnowszymi regulacjaprawnymi, autokar wspomaga kierowcę także poprzez systemy: ACC – adaptacyjnytempomat, korzystający z technologii radarowej w celu zachowania bezpiecznejodległości od pojazdu znajdującego się z przodu i automatycznie stosującyhamowanie silnikiem oraz zwalniacz w przypadku nagłego spadku tej odległości; -oraz LDWS, system ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu, którywykorzystuje czujnik do wykrywania, czy pojazd mimowolnie nie opuszcza pasaruchu i aktywuje ostrzegawczy system wibracyjny zainstalowany w siedzeniukierowcy.

Z francuskim rodowodem

Na koniec przypomnijmy, że cała rodzina Magelys występuje wtrzech długościach (12.20m, 12.80 m i 13.80m (6×2) i dwóch wysokościach (HD -3.62m i HDH – 3.81m). Pojazdy produkowane są tylko w fabryce w Annonay(Francja), gdzie istnieje odpowiednia wanna do zanurzeniowego malowaniakataferetycznego o długości do 15 m. Oprócz Meglysa powstaje tutaj także miejskarodzina Citelis. Podobna infrastruktura do KTL-u działa w fabryce w VysokieMyto, gdzie Iveco produkuje z kolei kompletną gamę pojazdów międzymiastowych,czyli Crossway plus wybrane miejskie modele (Crossway + Citelis).

Komentarze