Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin z MPK na kolejną dekadę. Nowa umowa

infobus
26.11.2019 14:00
0 Komentarzy

21 listopada Gmina Lublin podpisała z miejskim przewoźnikiem MPK Lublin – Spółka z o.o. nową umowę powierzenia usług transportowych. To już drugi raz kiedy miasto decyduje się na kolejną dekady powierzyć swojemu przewoźnikowi zadania w formie powierzenia.

Tzw. umowa dziesięcioletnia określa między innymi zakres i standardy świadczenia przez MPK usług komunikacji miejskiej, wymogi techniczno-eksploatacyjne autobusów i trolejbusów oraz prognozowaną liczbę wozokilometrów na kolejne lata. Podpisany kontrakt ma na celu zabezpieczenie ciągłości przewozowej na przestrzeni kolejnych 10 lat. Jego ostateczny kształt jest wynikiem wielomiesięcznej pracy zespołu powołanego specjalnie w tym celu.

Nowa umowa zacznie obowiązywać 1 stycznia 2020 r. i będzie ona trwała do dnia 31 grudnia 2029 r. Jest to już druga umowa tego typu pomiędzy miastem a MPK. Pierwsza została podpisana w 2009 r.

Stan gry
W chwili obecnej MPK Lublin obsługuje 85% przewozów na sieci, którą zarządza Zarząd Transportu Miejskiego. Spółka zatrudnia 721 kierowców, w tym 506 autobusowych i 215 trolejbusowych. Firma istnieje od 1929 r. i do momentu powołania Zarządu Transportu Miejskiego, pełniła w Lublinie rolę zarówno organizatora, jak i przewoźnika.

W chwili obecnej usługi przewozu w lubelskiej komunikacji miejskiej, w systemie ZTM, poza MPK Lublin, realizuje również dwóch przewoźników prywatnych, wyłonionych w postępowaniach przetargowych. To konsorcjum spółek z Grupy IREX ze Śląska oraz konsorcjum firm Lubelskie Linie Autobusowe i Traf-Line z Pszczyny.

Plany na przyszłość
Na początku sierpnia ZTM zapowiedział ogłoszenie w przyszłym roku przetargu na pakiet, z którego zszedł Warbus. Będzie on mniejszy, bowiem już nie na 30, a ok. 20 autobusów maksymalnie w ruchu i nie na 2,1 – 2,2 mln wzkm rocznie, a do maksymalnie 1,5 mln wzkm rocznie. Umowa miałaby zacząć obowiązywać od 4 maja 2021 r. i potrwałaby osiem lat. Jak udało się nam ustalić pakiet będzie obsługiwany przez same autobusy przegubowe.

Jednak czy ten plan wypali? Dużo zależy od pieniędzy. A w tej materii sytuacja jest dosyć płynna na chwilę obecną.

Komentarze