Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin z e-Busem. W lutym umowa!

infobus
25.01.2017 11:07
0 Komentarzy

W Lublinie wdrażanybędzie pilotażowy program rozwoju elektromobilności. List intencyjny w tejsprawie podpisany ma być z przedstawicielami władz centralnych 20 lutego ?poinformował w środę wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

„Lublin będzie jednym z dziesięciu podmiotów, w którychbędzie wdrażany program pilotażowy rozwoju elektromobilności w Polsce. 20lutego będzie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Lublin jest specyficznymmiastem, jednym z trzech w kraju, w których jest sieć trolejbusowa” ?powiedział Czarnek w środę na konferencji prasowej.

Pilotażowy program, obejmujący dziesięć miast, maprzygotować podstawy do wybudowania powszechnej infrastruktury do ładowaniapojazdów elektrycznych, zarówno komunikacji publicznej jak i prywatnej.”Zakładamy, że lata 2020-2025 to już czas, w którym będzie moda naelektromobilność, stymulująca popyt na pojazdy elektryczne. One będą jeździćtam, gdzie będzie sieć, by te pojazdy ładować. Lublin w to wchodzi” ? dodałCzarnek.

Wiceprezydent Lublina Artur Szymczyk podkreślił, że rządowyprogram rozwoju elektromobilności jest zbieżny z działaniami miastaprowadzonymi od dawna. „Od 1953 r. w Lublinie są trolejbusy, zawsze działaliśmyna polu elektromobilności” ? powiedział.

Obecnie Lublin ma największą w kraju sieć komunikacjitrolejbusowej. Długość trakcji wynosi ponad 61 km, 12 linii obsługiwanych jestprzez ponad 100 trolejbusów, które mogą przejechać kilkukilometrowe odcinkitras na zasilaniu z baterii. W planach jest zakup kolejnych trolejbusów.

Plany lubelskiego samorządu ? podał Szymczyk ? przewidujązakup ponad 60 autobusów dla komunikacji miejskiej, z czego 32 ma być zakupionedo 2020 r. Do ich ładowania potrzebnych będzie siedem ładowarek. Od półtoraroku jeden autobus elektryczny testowany jest w centrum miasta. Władzesamorządowe chcą też kupować elektryczne samochody osobowe za pieniądze zfunduszy europejskich, pierwszy projekt, wspólny ze Lwowem, został już złożony.W 2019 r. na podmiejskich parkingach typu park & ride mają pojawić siępierwsze ładowarki dla indywidualnych posiadaczy samochodów elektrycznych.

Udział w rządowym programie daje szansę rozwiązania różnychproblemów, które pojawiają się wraz z pojazdami napędzanymi elektrycznością ?zaznaczył Szymczyk. Chodzi o takie zagadnienia jak wypracowanie jednolitychstandardów dotyczących ładowarek do autobusów, współpracę z dostawcami energiiczy prawne uregulowania dotyczące tworzenia magazynów energii.

„Mamy dużo doświadczeń, którymi jesteśmy gotowi siępodzielić. Jako pierwsi montowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachachtrolejbusów, pracowaliśmy nad odzyskiwaniem energii podczas hamowania pojazdów,złożyliśmy aplikację do NCBR w zakresie innowacyjnego rozwiązania, magazynuenergii, który mógłby być utworzony z wykorzystaniem zużytych baterii z autobusów”? powiedział Szymczyk.

List intencyjny z lubelskimi samorządowcami mają podpisaćszefowie Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, NFOŚiGW, NCBR orazPolskiego Funduszu Rozwoju. Nie pociąga on za sobą żadnych zobowiązańfinansowych. Przewiduje współpracę m.in. w zakresie artykułowania potrzebsamorządów w dziedzinie rozwoju elektromobilności, tworzenia programów wsparciafinansowego, opracowania modeli biznesowych związanych z infrastrukturą doładowania pojazdów elektrycznych, udziału w pracach badawczo-rozwojowychzwiązanych z opracowywaniem nowych rozwiązań dotyczących autobusów i samochodówelektrycznych.

Komentarze