Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin i 132 nowe trolejbusy, hybrydy i elektryki!

infobus
09.06.2016 16:41
0 Komentarzy

Ponad 500 mln zł ma kosztować program rozwoju ekologicznejkomunikacji miejskiej w Lublinie, na który samorząd chce uzyskać dofinansowaniez funduszy unijnych. Miasto planuje zakupić 132 nowe pojazdy, trolejbusy orazautobusy elektryczne i hybrydowe.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk podkreślił, że dziękifunduszom unijnym uzyskanym dotychczas, system komunikacji miejskiej został jużznacznie unowocześniony, m.in. przez rozbudowę trakcji trolejbusowej i zakup 70nowych trolejbusów.

-?Dziś mamy jedną znajnowocześniejszych komunikacji miejskich w Polsce, stworzono fundamenty poddalszy rozwój nowoczesnego, zrównoważonego transportu. Sieć trolejbusowapozwala świadczyć usługi taniej, w sposób przyjazny dla środowiska, atrolejbusy spełniają wysokie standardy, których oczekują mieszkańcy? ?powiedział Żuk w czwartek na konferencji prasowej. -?W nowej perspektywiefinansowej z programu Polska Wschodnia chcemy uzyskać 500 mln zł wsparcia, tymrazem dla zeroemisyjnego transportu. Będziemy kupowali trolejbusy, autobusy elektryczne?- dodał prezydent Lublina.

Modernizacjatransportu miejskiego w Lublinie uznana została za projekt kluczowy w ProgramieOperacyjnym Polska Wschodnia na lata 2014-2020, co oznacza, że miasto niebędzie musiało startować w konkursie, aby otrzymać wsparcie. Dotacja możesięgnąć 85 proc. kosztów.

55 trolejbusów

Miasto zamierza kupić 55 nowych trolejbusów oraz rozbudowaćsieć trakcyjną. Trolejbusy pojadą m.in. ulicami Jana Pawła II, Mełgiewską inową trasą od ul. Chodźki do północnych granic miasta, gdzie powstanie kolejnapętla trolejbusowa. Powstać ma też nowy dworzec metropolitalny, integrującyróżne rodzaje komunikacji oraz 16 kilometrów buspasów. Wprowadzony ma być nowysystem biletów elektronicznych.

32 elektryki i 45 hybryd (lub elektryków)

-„W planach jest także zakup 32 autobusów elektrycznych, w tejsprawie urzędnicy prowadzą tzw. dialog techniczny z dostawcami, aby przygotowaćsię do ogłoszenia przetargu ? poinformował dyrektor Zarządu TransportuMiejskiego Grzegorz Malec. – Zamierzamy zakupićłącznie 132 pojazdy. Co do kolejnych 45 pojazdów zastanawiamy się jeszcze, czyto będą autobusy elektryczne czy hybrydowe? ? dodał Malec.

Rozbudowa transportutrolejbusowego ? zdaniem Malca ? jest dobrym kierunkiem rozwoju, ponieważ są topojazdy przyjazne dla środowiska i tanie w eksploatacji. Na świecie jest około300 systemów trolejbusowych, w Europie – 150, a w Polsce ? trzy, w Lublinie,Gdyni i Tychach.

-?Mamy obecnie w Lublinie największy i najnowocześniejszysystem trolejbusowy w Polsce? ? podkreślił Malec.

463 mln zł wydano

Zakończony już główny projekt modernizacji lubelskiejkomunikacji miejskiej, który kosztował 463 mln zł, przyniósł podwojeniedługości trakcji trolejbusowej. Powstało 27 km nowej sieci, zakupiono 70trolejbusów, w tym 12 przegubowych, zbudowano nową zajezdnię dla tych pojazdów.Miasto kupiło też 100 nowych autobusów.

Obecnie po Lubliniena 10 liniach jeździ blisko sto trolejbusów; przewożą on około jednej czwartejwszystkich pasażerów.

Zakup 70 trolejbusów przez samorząd Lublina uznany został zanajlepsze Zielone Zamówienie Publiczne w konkursie zorganizowanym przezBałtycką Agencję Poszanowania Energii, w kategorii miast liczących powyżej 100tys. mieszkańców. (PAP)

Komentarze