TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Lubelskie koncesje na przewozy autobusowe
- Opublikowano: 12.04.2015 19:10:34 2 komentarze
Lubelskie koncesje na przewozy autobusowe

Po kujawsko-pomorskim już drugie województwo przystępuje do organizacji własnej komunikacji autobusowej. Jest kilka niewiadomych, więc omawiamy to, co udało się do tej pory ustalić. Omawiamy istotniejsze ciekawostki związane z lubelskimi planami. 1 kwietnia br. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano łącznie 8 wstępnych ogłoszeń informacyjnych o zamiarze udzielenia koncesji na świadczenie usług autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Plany ogłosiło województwo lubelskie. W efekcie mamy jasny sygnał, że przystąpiono do realizacji kolejnych postanowień wojewódzkiego planu transportowego oraz dostosowywanie do wymogów przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2017 r. za operatora publicznego transportu zbiorowego będzie mógł być uznany tylko taki przewoźnik, który posiada umowę z organizatorem przewozów na świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej. Poniżej przedstawiamy tabelę, w której ukazane są szczegóły połączeń objętych wspomnianymi ogłoszeniami. Województwo planuje, że wybrani koncesjonariusze rozpoczną realizację zadań od 1 stycznia 2017 r.

Początek procedur mających skutkować udzieleniem koncesji wstępnie lubelscy samorządowcy założyli na połowę kwietnia przyszłego roku.Jak już na początku wspomnieliśmy wybrani operatorzy będą mieli status koncesjonariuszy. Wobec tego podstawą prawną do udzielenia zamówień będą przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi. Do tej pory zdaje się, że nie dokonywano wyboru przewoźników w tym szczególnym trybie. Z tego płynie jeden bardzo ważny wniosek. Mianowicie, że zawarte umowy będą miały charakter kontraktów netto. Rozwiązanie to znane już choćby z kontraktowania kolejowych przewozów pasażerskich jest bardzo korzystne z punktu widzenia organizatora. Po pierwsze oznacza możliwość zmniejszenia wysokości rekompensaty dla przewoźnika oraz utrzymania jej na stałym poziomie. W efekcie ograniczona jest skala kontroli jakości usług, a także sam operator jest zainteresowany podnoszeniem standardów przewozów. Niestety wiążą się z tym dwa zagrożenia, które nie występują w umowach typu netto. Po pierwsze ryzyko przychodowe w dużej części jest przerzucone na operatora. Po drugie może to być znacząca przeszkoda w integracji systemów taryfowych. W efekcie, jeśli województwo dokona wyboru kilku koncesjonariuszy mogą wystąpić trudności przy konstrukcji wspólnego biletu oraz wzajemnych rozliczeń z tego tytułu pomiędzy przewoźnikami. Zobaczymy jak samorządowcy rozstrzygną tą zagwozdkę kiedy tylko rozpoczną się procedury udzielenia koncesji.Tymczasem znowu wracamy do planu transportowego województwa.

W dokumencie znajdujemy informację, że zakładana roczna praca przewozowa na wszystkich liniach autobusowych wyniesie nieco ponad 10,7 mln wzkm, co powinno kosztować ok. 41,76 mln zł w 2017 r. Przy prognozowanym pokryciu ze sprzedaży biletów na poziomie ok. 41 % zakładana rekompensata do wzkm dla operatora w pierwszym roku funkcjonowania systemu powinna wynosić 2,30 zł. Warunki waloryzacji tej stawki nie są nam jeszcze znane. Należy jednak przyjąć, że będzie to się odbywało na zasadach, które do tej pory wypracowano w różnych zamówieniach na usługi przewozów o charakterze użyteczności publicznej. O pojazdach, jakie będą wymagane od operatorów ciężko cokolwiek konstruktywnego powiedzieć. I w tym wypadku musimy się posiłkować zaleceniami planu transportowego. Te mówią pokrótce, że najodpowiedniejszy będzie tabor rozumiany jako szeroko dostępny i przyjazny dla podróżnych. Czyli powinny być to autobusy klimatyzowane, wyposażone w miękkie, ergonomiczne fotele, informację pasażerską opartą o tablice świetlne oraz głosowe zapowiedzi przystanków. Ponadto preferowane byłoby malowanie ich w schemat nawiązujący do marki województwa lubelskiego. Mowa o malaturze znanej z pociągów typu EN57AL czy SA134, którymi już dysponuje samorząd wojewódzki. Dodatkowo plan transportowy linie 512, 516, 556, 557, 561, 566, 571 i 573 wskazuje jako dedykowane do obsługi pojazdami niskopodłogowymi. Wspomniane czynności, które podjęło województwo należy ocenić jako zdecydowane i mimo wszystko dobrze rokujące na przyszłość. Kładą oczywiście pod znakiem zapytania dalszy byt spółek wydzielonych z dawnego PKS Wschód. Dokładnie ich sytuację omówił lokalny Dziennik Wschodni 2 kwietnia br. TUTAJ / http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150402/NEWS01/150409963. Czy będzie to miało jakiś wpływ na plany województwa? Tylko obserwacja dalszego obrotu spraw da nam odpowiedź na to pytanie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Lublin
  • mario – 14.04.2015

    Dezintegracja taryfowa dobrze rokująca na przyszłość? Co to zmienia z punktu widzenia pasażera? Nic, będzie tak jak obecnie. Zwykłe odhaczenie obowiązku, po najmniejszej linii oporu. Krok wstecz jednym zdaniem. Tak jak w Pomorskim, gdzie marszałek zamawia usługi przewozowe u dwóch różnych przewoźników kolejowych, a pasażer z biletem jednego przewoźnika dostaje mandat u drugiego, jak pomyli pociągi.

  • rw – 14.04.2015

    po linii najmniejszego oporu http://portalwiedzy.onet.pl/140682,,,,linia_po_linii_najmniejszego_oporu_po_najmniejszej_linii_oporu,haslo.html

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....