TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Lotos przekonuje do wodorowych autobusów [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.06.2018 13:00:13
Lotos przekonuje do wodorowych autobusów [FILM]

W temacie wodorowych autobusów nie mogło zabraknąć Grupy Lotos, która podpisała już dwa listy intencyjne dt. zasilania pojazdów w Gdyni i Wejherowie. Głos zabrał Marek Foltynowicz z biura strategii Lotosa SA.

Oto najważniejsze punkty jego wystąpienia:

  • Wodór będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria Grupy LOTOS obecnie produkuje go około 13 t/h, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h.

  • Mimo to Polska to biała plama na mapie europejskiej sieci stacji zasilanych wodorem. Jeżeli chcielibyśmy okrążyć Bałtyk autobusem wodorowym to wszędzie zatankujemy - poza naszym krajem 

  • Pracownicy Pionu Innowacji i Rozwoju analizują pilotażowy projekt stacji tankowania wodoru, natomiast potrzebne są na nie znaczne środki, dlatego Lotos chce współpracować z przewoźnikami w ramach unijnych projektów. Taka pilotażowa stacja miałaby powstać w Warszawie.

  • Dla rafinerii podstawowym i obecnie najtańszym surowcem do wytwarzania wodoru jest gaz ziemny przerabiany w procesie reformingu parowego o czystości 99.99. Natomiast obecnie nie ma ekonomicznego uzasadnienia ani technicznych możliwości zastąpienia tej technologii przez wytwarzanie wodoru w oparciu o elektrolizę i uzyskanie czystości 99,999, który nadaje się do tankowania autobusów. Po prostu, cena energii elektrycznej jest zbyt wysoka i ten sposób produkcji wodoru jest aktualnie nieopłacalny.

  • Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy. W dużych miastach, takich jak Amsterdam, Kolonia, Londyn, Oslo, Bruksela, Sztokholm, Hamburg i Paryż realizowany jest projekt Clean Hydrogen in European Cities finansowany m.in. przez Unię Europejską. Jego celem jest zademonstrowanie działania 56 autobusów zasilanych przez ogniwa paliwowe oraz infrastruktury do tankowania wodoru. Budżet projektu to 82mln euro.

  • Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy - nie słychać pracy silnika. Charakteryzuje je też najdłuższy przebieg po zatankowaniu i krótki czas tankowania - podobny do samochodów dieslowych.

  • W Polsce mamy już trzech producentów autobusów wodorowych. Wdrożenie więc w Polsce takiego programu może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

  • Wodór jest bezpiecznym paliwem - gaz ten zastosowany w transporcie stwarza mniejsze zagrożenie niż LPG. Wodór w razie rozszczelnienia migruje w górę, gdyż jest to gaz znacznie lżejszy od powietrza i nie tworzy rozlewisk, czy płożących chmur, stwarzających zagrożenie - tłumaczy Marcin Zięba z Biura Innowacji. Oczywiście wykorzystanie wodoru jako paliwa w transporcie wymaga materiałów o odpowiedniej trwałości

Przypomnijmy, że 3 kwietnia br. Grupa LOTOS podpisała list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

– Ekologiczny, niskoemisyjny transport to od lat nasza wizytówka – mówił wówczas Wojciech Szczurek. – Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe.

Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny. Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1% produkcji. Wodór dla ogniw musi jednak mieć niemal doskonałą czystość 99,999% (czyli tzw. pięć dziewiątek).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
wodór
Lotos
IGKM
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....