TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Lotos o LNG - paliwo polskiej gospodarki
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.10.2016 11:26:57 2 komentarze
Lotos o LNG - paliwo polskiej gospodarki

LNG (z ang. Liquefied Natural Gas) to ekologiczne paliwo, zyskujące coraz szerszy wachlarz zastosowań na świecie. O korzyściach wynikających z jego użycia dla polskiej gospodarki rozmawiano 5 października w Gdańsku podczas debaty "Perspektywy rozwoju rynku LNG w Polsce".

Organizatorami spotkania były Grupa LOTOS S.A oraz Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza. Wśród jego uczestników znaleźli się m.in. przedstawiciele innych spółek skarbu państwa ? PGNiG, Gaz-System, Polskie LNG a także firm reprezentujących branżę morską (porty, stocznie).

? Uruchomienie terminala LNG w Świnoujściu to istotny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego w sektorze energii ? podkreśla Robert Pietryszyn, prezes Grupy LOTOS S.A. ? By skorzystała na tym również polska gospodarka możemy wykorzystać pozycję rynkową i infrastrukturę LOTOSU i wspólnie poszukiwać synergii z innymi spółkami skarbu państwa oraz całymi gałęziami przemysłu.

? W najbliższym czasie należy brać pod uwagę kolejne inwestycje dywersyfikujące źródła dostaw gazu ziemnego do Polski. Wśród nich najważniejsze to budowa Korytarza Północnego oraz pozyskanie jednostki regazyfikującej, zlokalizowanej na wodach Zatoki Gdańskiej ? komentuje Przemysław Marchlewicz wiceprezes Grupy LOTOS S.A.

Dzięki realizacji Korytarza Północnego Polska miałaby szansę pozyskać gaz z Norwegii. Z kolei wykorzystanie tzw. jednostki FSRU (z ang. Floating Storage Regasification Unit) otwiera przed naszym krajem możliwość pozyskania gazu drogą morską od dostawców z całego świata. Wykorzystanie jednostki FSRU uzupełniłoby zdolności regazyfikacyjne terminala w Świnoujściu, nawet po jego ewentualnej rozbudowie.

? Polska zużywa dziś ok. 16 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Przez terminal w Świnoujściu możemy obecnie sprowadzić 5 mld m3 błękitnego paliwa. Pozostaje więc luka, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę potrzeby dywersyfikacyjne innych krajów Europy Centralnej, nie tylko nasze ? komentuje Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

W ten sposób Polska i Pomorze mają szansę stać się centrum dystrybucji gazu dla takich krajów regionu jak Czechy, Słowacja, Węgry czy przede wszystkim Ukraina, która w ubiegłym roku zużyła ok. 40 mld m3 gazu.

Ciężarówki, autobusy, statki

LNG jest wykorzystywany również z powodzeniem jako paliwo głównie w ciężkim transporcie drogowym i transporcie miejskim. Tego typu zastosowania są szeroko wdrażane m.in. w USA, gdzie równolegle rozwija się odpowiednią infrastrukturę do tankowania gazu w postaci skroplonej. Główną zaletą LNG są aspekty ekologiczne i ekonomiczne.

? LOTOS dysponuje siecią blisko 500 stacji. Dodatkowo mamy bardzo dobrze rozwinięte kanały sprzedaży B2B. To idealne miejsca dla rozwoju handlu gazem LNG w Polsce we współpracy z naszymi partnerami ? wymienia wiceprezes Marchlewicz.

Od niedawna LNG wykorzystywane jest jako paliwo do zasilania jednostek pływających. Przykładem takiego zastosowania są nowoczesne statki budowane przez stocznię Remontowa Shipbuiding w Gdańsku.

We wrześniu br. spółka LOTOS Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG (jako paliwo żeglugowe) do zbiorników nowobudowanej w "Remontowej" jednostki. Było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie wymierny efekt współpracy obu spółek skarbu państwa zgodny z Planem na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju RP.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
LNG
Lotos
Solbus
  • Tomek – 05.10.2016

    wszystko pięknie i fajnie ale chyba umyka nam zasadnicza kwestia - prawo.Póki państwo np. przez preferencyjne stawki akcyzy nie będzie zachęcać przewoźników/firmy do inwestycji w pojazdy napędzane CNG/LNG nic się nie zmieni.Nie jestem w stanie przytoczyć tego dokładnie, ale pamiętam wypowiedzi kilku prezesów spółek odpowiedzialnych za komunikację autobusową w polskich miastach, dlaczego nie inwestują na szerszą skalę w "gazowce" a ciągle nabywają pojazdy zasilane ON? Chodziło o koszty eksploatacji (stacje tankowania) - z racji wysokości akcyzy różnice i oszczędności względem ON, nie były na tyle duże aby pakować w nie dodatkowe środki. A o tym, że coś jest na rzeczy niech świadczy również to, że prywatna firma (która lepiej liczy pieniądze niż urzędnik - szczególnie w Polsce) jaką jest JMP SA (właściciel Biedronki) kilka lat temu zainwestował w kilka ciężarówek napędzanych CNG i jakoś od tego momentu nie widać aby flota gazowych ciągników siodłowych się powiększyła.

  • fg – 06.10.2016

    W Polsce tylko LPG; cena CNG jest zbyt wysoka. Dla porównania cena lpg wynosi około 2 złote podczas gdy 1 metr sześcienny CNG 3,20 zł (gdzie 1 metr sześcienny jest odpowiednikiem jednego litra zwykłego paliwa). Był taki okres gdzie cena LPG wynosiła 50% ceny CNG.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....