TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Liniowy przetarg w Olkuszu. Niby wszystko jasne, ale...
INFOBUS.PL - Opublikowano: 17.12.2018 16:15:42
Liniowy przetarg w Olkuszu. Niby wszystko jasne, ale...

Związek Komunalny Gmin "Komunikacja Międzygminna" prowadzi dwuczęściowy przetarg na dziesięcioletnie przewozy autobusowe. Zwycięzcy otrzymają od związku 23 nowe autobusy, a sami będą musieli podstawić jeszcze min. 11 pojazdów. Przetarg niby duży i oczywisty, ale kryje się w nim kilka niekorzystnych dla przewoźnika szczegółów.

Częściowo warunki postępowania, bazując wyłącznie na treści ogłoszenia o zamówieniu opisaliśmy tutaj. Do zdobycia są dwa dziesięcioletnie zlecenia. Wybrani przez ZKG KM przewoźnicy będą wykonywali usługi komunikacyjne w okresie od 1 lipca 2019 r. do końca czerwca 2029 r. Pora się przyjrzeć każdemy zadaniu z osobna.

Pierwszy pakiet
Na pierwszym zleceniu związek zakłada wykonywanie pracy eksploatacyjnej w wymiarze 1 319 000 wzkm rocznie. A to by mogło oznaczać niespełna 13,2 mln wzkm przez 10 lat. W SIWZ jest jednak pewien "haczyk". Polega on na tym, że urzędnicy mają prawo zamówić w danym roku kalendarzowym przewozy w zmniejszonej wielkości. Nie może przekroczyć 15 % wzkm w stosunku do roku poprzedniego. Reguła ta nie dotyczy jednak pierwszego i ostatniego roku obowiązywania umowy, kiedy to wielkość pracy eksploatacyjnej będzie obliczona proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których wykonywana będzie praca przewozowa. Co to w praktyce oznacza? Nie mniej, nie więcej, że ZKG KM tak naprawdę gwarantuje przez 10 lat kontraktu przewozy w wymiarze nie mniejszym, niż niespełna 6,84 mln wzkm. To oznacza, że przewoźnik bierze na siebie bardzo duże ryzyko w przypadku drastycznego zmniejszenia przez związek zapotrzebowania na obsługę liniową. Spadek aż o 48,9% pracy eksploatacyjnej w stosunku do teoretycznego "nominału" to wielkość nieprawdopodobna.

Linie objęte tym pakietem podzielono na dwie grupy. Pierwszą są "unijne" 461, 464, 465, 467, 465 i M. To na nich będą kursowały nowe autobusy, które operatorowi przekaże związek. Będą to trzy Autosany SanCity 9LE, siedem Solarisów Urbino 10,5 i jeden Urbino 12.

Kolejne linie to "nieunijne". Mowa o połączeniach oznaczonych jako 457, 460, 462, 463, 466 i BP. Do ich obsługi potrzebnych jest sześć autobusów. Najwięcej, bo pięć ma zapewniać podróż min. 50 pasażerom. Ostatni natomiast ma zabierać na pokład min. 90 podróżnych.

Do tego przewoźnik musi dysponować trzema autobusami rezerwowymi, przy czym wprost nie określono ich minimalnej pojemności.

Drugi pakiet
Na drugim zleceniu praca eksploatacyjna ma wynieść rocznie 1 214 500 wzkm. A to by mogło dawać niespełna 12,15 mln wzkm przez 10 lat. Stosując jednak tą samą regułę "nożyczek" SIWZ co pierwszej części gwarantowane jest jednak tylko nieco ponad 6,29 mln wzkm w trakcie dziesięcioletniej umowy.

Linie unijne objęte tym pakietem to 470, 471, 472, 474, 476, 477, PS, Ż, G, SŁ, ZP i ZZ. Do ich obsługi operator otrzyma 10 "związkowych" autobusów. Będą to trzy Autosany SanCity 9LE, sześć Solarisów Urbino 10,5 i trzy Urbino 12.

Linii "nieunijnych" jest pięć. To 470, 472, 473, 477 i WK. Do ich obsługi potrzeba pięciu autobusów, z których każdy... jest innej wielkości. Bardziej precyzyjnie się nie dało? Jeden musi umożliwiać podróż min. 90 pasażerom. Dla dwóch kolejnych minimum to 50 i 60 miejsc. Dwa ostatnie są zbliżone do pierwszego, gdyż mowa o autobusach dla min. 80 i 85 pasażerów.

Na potrzeby tego zadania przewoźnik musi dysponować także trzema pojazdami rezerwowymi o niesprecyzowanej wprost minimalnej pojemności.

Wymagania dla autobusów operatora
Prócz wskazania minimalnej pojemności dla autobusów na liniach "nieunijnych" bardzo niewiele wiadomo czego ZKG KM od nich oczekuje. W świetle punktacji z SIWZ wygląda na to, że muszą to być pojazdy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2011 r. Nie jest powiedziane, czy muszą to być konstrukcje całkowicie lub tylko częściowo niskopodłogowe. Wiadomo natomiast to, że mają być one klimatyzowane, monitorowane oraz wyposażone w automat biletowy z dotykowym ekranem.

Warto zaznaczyć, że wymagania te nie dotyczą autobusów rezerwowych.

Zajezdnia
Autobusy muszą być garażowane na odpowiednio wyposażonej zajezdni. Związek wymaga by była ona ogrodzona, monitorowana oraz zabezpieczona przed wejściem osób trzecich. Musi ona posiadać także odpowiednie zaplecze warsztatowe, które zapewni wykonywanie napraw i czynności obsługowych "związkowych" autobusów. Nie są to wymagania wygórowane. Warto jednak podkreślić, że obecnie jedyną bazą w Olkuszu lub okolicy, która spełnia takie cechy posiada tamtejszy PKM. A ten z kolei kilka miesięcy temu zakończył przygodę z przewozami autobusowymi.

Kryteria oceny ofert
Ocena ofert odbędzie się przy pomocy dwóch kryteriów. Cena ma 70% wagi. Pozostałe 30% można uzyskać za wiek autobusów podstawionych przez operatora. Najwyżej punktowane są autobusy z 2018 lub 2019 r . Najniżej sześć lat starsze.

Podsumowując...
Ktoś miał dobry pomysł z wieloletnimi kontraktami przewozowymi, jednak coś poszło nie tak na etapie realizacji. Bardzo niski gwarantowany poziom pracy eksploatacyjnej to pierwszy błąd tego przetargu. Kolejnym jest wzór waloryzacji. Stawka za wzkm będzie waloryzowana w 70% o wskaźnik inflacji, a w 30% o zmianę ceny oleju napędowego. To mało korzystne dla przewoźników, zważywszy np. na widoczną obecnie perspektywę podwyżek ceny ON i oczywiście wymogi płacowe kierowców autobusów oraz ich chroniczny niedobór. Wizytówką tego przetargu nie jest także opis wymagań wobec autobusów operatora. Z precyzją, a tym samym zasadą jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia ma on niewiele wspólnego.

Wreszcie rzecz najważniejsza- czas na przygotowanie się. Nie wiadomo kiedy przetarg zostanie zakończony podpisaniem umów ze zwycięzcami. Ci zaś muszą pozyskać- najlepiej nowe- autobusy oraz- jeśli nie posiadają takowej- zajezdnię wymaganą przez ZKG KM. Realnie należy przypuszczać, że operatorzy będą mieli maksymalnie 5 miesięcy na przygotowanie. To obecnie za mało i wydaje się, że mimo wszystko należałoby to zmienić. Szczególnie, że kontrakty długie i w teorii powinny uwzględniać wysoki stopień ryzyka.

Nasza ocena przetargu? Trójka z plusem. I to tylko za długie umowy. Reszta pozostawia wiele do życzenia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZKGKM Olkusz
Autosan
Solaris
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....