LED-y w autobusach Setra i Mercedes [FILM]

infobus
17.03.2016 17:36
0 Komentarzy

Reflektory LED na dobre zagościły w autokarach Setra i autobusachmiejskich Mercedes-Benz Citaro. To m.in. wyższe bezpieczeństwo, lepszy design, mniejszezużycie prądu i długowieczność. Reflektory LED są po prostu efektywne.

Reflektory LED obecnie dostępne są na wyposażeniuopcjonalnym do autobusów Daimer Buses klasy Premium ? Setra ComfortClass 500 iTopClass 500 oraz Mercedes-Benz Citaro. Kierowcy zyskują światło, które mniejmęczy wzrok, a przewoźnicy odczuwalnie niższe koszty utrzymania. Dobrawidoczność to bezpieczeństwo, a dobra widoczność w przypadku lamp diodowychoznacza jednakowoż wydajność kosztem niewielkiego zużycia energii elektrycznejjak i długą żywotność.

Bezpieczeństwo

Widzieć i być widzianym to na drodze rzecz absolutniekonieczna. Dotyczy to w szczególności jazdy w złych warunkach pogodowych i wnocy. Dla kierowców autobusu możliwie jak najlepsze światło i związane z tymbezpieczeństwo nabierają w tym kontekście wyjątkowego znaczenia. To oniprzecież są odpowiedzialni za dziesiątki pasażerów, którzy chcą dotrzeć do celucali i zdrowi – rzecz jasna także na nocnych trasach.

Jednakże wielu kierowców niechętnie jeździ w ciemności, coma także swoje obiektywne przyczyny: Na przykład według informacji podawanychprzez Statystyczny Urząd Federalny mniej więcej co piąty wypadek na drodze zudziałem osób ma miejsce w ciemnościach, a skutki wypadków bywają wówczas nawetdużo poważniejsze. Niemalże 40 % wszystkich wypadków na autostradach z ofiaramiśmiertelnymi wydarzyło się w roku 2014 w ciemnościach. Co z tego wynika? Dobreświatła i dobra widoczność mogą uratować życie. Zobaczcie sami:

{https://www.youtube.com/watch?v=LNzFnWegmEI}

Temperatura barwy światła emitowanego przez reflektory LEDodpowiada w przybliżeniu światłu dziennemu, dzięki czemu wzrok kierowcyznacznie wolniej się męczy. W odróżnieniu od innych lamp strumień światła lampydiodowej pozostaje niemalże niezmiennie silny przez cały okres użytkowaniaurządzenia. Natomiast żywotność lampy LED osiąga wielokrotność tego, couzyskują lampy halogenowe czy ksenonowe. Obniża to znacząco koszty i zapobiegasytuacjom, w których to po drogach poruszają się ?jednookie? i źle widoczneautobusy.

LED-owa oferta

Aktualnie Setra TopClass 500 i ComfortClass 500 orazMercedes-Benz Citaro dostępne są w opcji z reflektorami LED. Po raz pierwszy ?to znaczy po około 1,5-rocznej fazie konstrukcyjnej ? zostały zaprezentowane ubiegłejjesieni na targach Busworld w Kortrijk. Także i z tym wydarzeniem związana jestkolejna światowa premiera: Mamy tu bowiem do czynienia z pierwszym przypadkiemzintegrowanych reflektorów LED w konstrukcjach autobusów.

Istotnym ułatwieniem dla konstruktorów Daimler Buses jest tusprytny modułowy system obu marek. Pomimo różniących się nawzajem kloszy iobudów reflektorów znajdująca się z tyłu i niewidoczna z zewnątrz konstrukcja ielektronika reflektora w Setrze TopClass 500 i ComfortClass 500 a także wCitaro jest identyczna i mieści się w takiej samej obudowie głównej.

Od zewnątrz tylko znawcy są w stanie odróżnić nowereflektory LED od dotychczasowych reflektorów ksenonowych, ponieważ z chwiląprzejścia z lamp ksenonowych na diodowe niezmienione pozostały zarówno klosz zgładką szybą i odbłyśnik reflektora. Zmienia się jedynie rama wokół lampy.Ponadto można też zrezygnować ze stosowanych dotychczas w reflektorachksenonowych świateł drogowych, które zastąpione zostają ciemną zaślepką.

Pięć diod mijania – trzy na światła długie

W nowych lampach mamy do czynienia z reflektoramiBi-ledowymi do światła mijania i światła drogowego w jednej obudowie. Pięć diodgeneruje światło mijania a trzy kolejne światło drogowe. Każda z diod posiada własny reflektor.Wydobywające się z nich światło kierowane jest do przodu do soczewki, któraanalogicznie do technologii lamp ksenonowych kieruje światło na drogę.

Ewidentnym argumentem przemawiającym za stosowaniemreflektorów LED w autobusach jest konstrukcja ich tylnych silniczków. Lampy LEDsą bardzo czułe na wysokie temperatury, dlatego część tych urządzeńinstalowanych w samochodach osobowych wymaga kosztownych rozwiązańumożliwiających ich chłodzenie przy pomocy wentylatorów, aby uchronić je przedciepłem wytwarzanym przez silnik. W autobusach nie ma takiej konieczności:

W tylnych lampach LED autobusów turystycznych Setra TopClass500 i ComfortClass 500 ochronę przed przegrzaniem zapewniają zarówno izolacja wformie szczeliny powietrznej jak i podwójne ścianki obudowy lampy.

Mniejsze zużycie prądu

Już reflektory ksenonowe obniżają wyraźnie zużycie prądu wporównaniu z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi. Pomimo znaczniewiększej wydajności świetlnej zużycie energii w lampach ksenonowych spada z 70W na 35 W. Lampy LED pomimo porównywalnej wydajności świetlnej są jeszczebardziej oszczędne. W lampach bi-ksenonowych generowane jest równocześnie wsposób ciągły światło mijania i światło drogowe – regulacja odbywa się poprzezprzesłonę. Dlatego też podczas generowania światła? wymagana moc wynosi stale35 W na reflektor. Do tego dochodzi jeszcze niezbędny sterownik po lewej jak ipo prawej stronie. Razem z nim całkowite zużycie energii wzrasta do 42 W nareflektor.

W reflektorach LED jest tymczasem inaczej. Zużycie energiiświatła mijania wynosi zaledwie 20 W na lampę. Razem ze światłem drogowymzużycie energii wzrasta co prawda także do 35 W, jednak w związku z tym, że tuświatło drogowe generowane jest oddzielnie i wykorzystywane jedynie przez jednątrzecią całego czasu eksploatacji, zużycie energii zmniejsza się w odczuwalnymstopniu.

Co prawda nie uzyskuje się tu wielkości przekładających sięw sposób istotny na ?poziom zużycia paliwa, ale dzięki temu akumulatory sąmniej obciążane, gdy autobus musi postać przez chwilę z włączonymi światłami iwyłączonym silnikiem. Pełne wyposażenie oświetlenia zewnętrznego w lampydiodowe pozwala zmniejszyć o połowę zapotrzebowanie na energię do oświetlenia.

Ledowa barwa

Subiektywnie postrzegane jest jako znacznie przyjemniejszedla oka, rozprowadzane jest bardziej równomiernie a i jego barwa odbierana jestjako przyjemniejsza. Podczas gdy światło halogenowe, którego barwa wynosi 3200K (kelwinów), światło ksenonowe o temperaturze ok. 4000 K wydaje się byćnaturalnie białe i chłodne. Światło diodowe o temperaturze barwowej 5500 Ksprawia wrażenie jeszcze bardziej chłodnego i zbliżone jest bardzo do światładziennego (6500 K). Odczuwane jest też jako jaśniejsze od światła ksenonowegoczy halogenowego.

Jest to czynnik o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa,bowiem badania pokazują, że sztuczne światło jest dla wzroku tym mniej męczące,im bardziej jego barwa zbliżona jest do światła dziennego. Na korzyśćreflektorów LED w Setrze i Mercedesie przemawia także łagodna granica międzystrafą jasną i ciemną ? zasięg wydaje się być subiektywnie większy, kierowcanie ma wrażenia, że jedzie wprost na czarną ścianę.

Pełna intensywność

Kolejna zaleta świateł diodowych: Bezpośrednio po włączeniudostępne jest pełne natężenie światła. Światło ksenonowe lub konwencjonalnelampy żarowe potrzebują z kolei kilka sekund, aby osiągnąć pełne natężenieświatła. Ten czynnik odgrywa nawet jeszcze ważniejszą rolę ?w przypadku światełhamowania. Szybko narastający sygnał świetlny potęguje skuteczność ostrzeżeniainnych uczestników ruchu i może zmniejszyć czas reakcji.

Korzyści z reflektorów LED odnoszą również inni uczestnicyruchu, ponieważ światła tego typu nie oślepiają tak bardzo jak inne typyreflektorów.

Czy to się opłaca?

Jeszcze większe bezpieczeństwo w przypadku reflektorów LEDoznacza jednocześnie większą wydajność. W ciągu swego całego okresueksploatacji autobus przejeżdża około 15 000 godzin z włączonymi światłamimijania. Jednakże żywotność stosowanych powszechnie w wersjach seryjnych lamphalogenowych H7 osiąga jedynie około 400 do 800 godzin. A to oznacza: W całymokresie żywotności autobusu żarówki trzeba wymieniać mniej więcej 19 razy zkażdej strony pojazdu.

Nawet w przypadku konstrukcyjnie prostego demontażu lamp jakw Setrze czy Mercedesie trzeba mieć na uwadze sumy wszystkich kosztów. Łącznie38 wymian lamp oznacza też 38 razy koszty żarówek, godziny przestojów irobocizna mechanika. Do tego, w przypadku awarii lampy podczas trasy, dochodzijeszcze potencjalne zagrożenie. Kierowca ma ograniczoną widoczność? a pojazdjest znacznie gorzej widoczny dla innych uczestników ruchu.

Wraz z lampami ksenonowymi rachunek ulega zmianie, ale mimoto nie wygląda zasadniczo lepiej. Wprawdzie tego rodzaju lampy wytrzymują około2500 do 3000 godzin, jednak żarówki ksenonowe są wielokrotnie droższe odżarówek halogenowych.

Żywotność lamp diodowych wynosząca mniej więcej 20 000godzin przekracza nawet przeciętny okres żywotności pojazdu. Nawet częstewłączanie i wyłączanie nie skraca ich trwałości.. Drogie demontaże lamp nie sątu konieczne, a i autobus nie zmienia się nigdy w ?jednookie widmo?. Tododatkowe bezpieczeństwo i towarzyszący mu komponent ekonomiczny stanowiądecydujący argument za wprowadzeniem reflektorów LED także do autobusumiejskiego Mercedes-Benz Citaro. Bowiem już nawet w średniej wielkości flocie,w której stosowane są światłą halogenowe w autobusach miejskich, roczniekonieczna jest już trzycyfrowa kwota na same wymiany lamp obejmujące odpowiednikoszt materiału i robocizny.

Kolejną korzyścią przy przejściu na oświetlenie LED jestdodatkowy, długofalowy efekt bezpieczeństwa. Wydajność lamp w miarę upływuczasu eksploatacji? powoli słabnie, przez co proces ten staje się niezauważalnydla użytkownika. Degradacja ? czyli spadek wydajności ? w przypadku lampyksenonowej pod koniec jej żywotności po 2500 do 3000 godzin wynosi ponad jednątrzecią. Innymi słowy: Taka lampa osiąga już tylko około dwie trzecie z jejpierwotnego strumienia światła.

Natomiast w lampach LED degradacja po około 15 000 godzinachpracy wynosi tylko 3-7 %. A zatem przez cały okres żywotności autobusu zostajezachowane niemalże pełna wydajność świetlna.

Komentarze