TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kto uratował PKS Poznań? Nowa gra polityków
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.09.2019 13:00:16
Kto uratował PKS Poznań? Nowa gra polityków; fot. UM Poznań

Lokalni politycy PiS ocenili, że to prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak (PO) doprowadził przewoźnika na skraj upadku. Z kolei władze Poznania chwalą się zawartym porozumieniem, które jest jedynym ratunkiem dla PKS Poznań. I kto ma rację? Jedno jest pewne: im mniej polityki w komunikacji - tym lepsza komunikacja.

Zdaniem miasta

Bez zainicjowanego przez władze Poznania porozumienia samorządów nie byłoby szansy na utrzymanie przewozów autobusowych PKS Poznań – przekonuje poznański samorząd. 27 września samorządowcy Poznania, Powiatu Poznańskiego i okolicznych powiatów podpisali porozumienie ws. utrzymania sieci linii autobusowych. Do końca 2020 roku członkowie porozumienia zamierzają przeznaczyć na utrzymanie linii blisko 6,2 mln zł. Docelowo powołany ma być związek powiatowo-gminny, który będzie odpowiadał za przewozy autobusowe.

Władze Poznania poinformowały w marcu o planach likwidacji spółki PKS Poznań, wskazując, że mimo głębokiej restrukturyzacji przynosiła znaczne straty; w 2017 roku spółka dopłaciła do utrzymania przewozów autobusowych 5,5 mln zł. Od lipca przewoźnik miał zlikwidować wszystkie połączenia.

Zdaniem PiS

Poznański poseł i wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk oraz szef klubu radnych w Radzie Powiatu Poznańskiego Filip Żelazny powiedzieli w piątek na konferencji prasowej, że podpisanie porozumienia było dobrym ruchem, ale ratunek przewoźnikowi nie byłby potrzebny, gdyby prezydent Poznania nie wydrenował spółki PKS Poznań z majątku i nie doprowadził jej na skraj upadku.

Jak podkreślił Filip Żelazny, gdy Miasto Poznań przejmowało w 2010 r. od Skarbu Państwa spółkę przewozową, PKS Poznań dysponował znaczącym majątkiem i bogatą ofertą transportową.

-"Władze Poznania pozbawiły spółkę niemalże w całości majątku, pozostawiając jedynie wiekowy tabor oraz stare dworce w Śremie i Nowym Tomyślu. Działalność prezydenta Jaśkowiaka doprowadziła do takiej sytuacji, że PKS z dnia na dzień miał być postawiony w stan likwidacji; dano samorządom dwa tygodnie na decyzję, czy chcą przejąć PKS i zająć się organizacją transportu" – podkreślił.

Szynkowski vel Sęk mówił z kolei, że informacja o tym, że Jaśkowiak planuje likwidację spółki PKS Poznań zbiegła się z przedstawieniem "piątki Kaczyńskiego", której jednym z elementów była zapowiedź przywracania połączeń autobusowych i stworzenia rządowego programu ratowania połączeń lokalnych.

Prawie 30 mln zł straty

Rzeczniczka poznańskiego magistratu Joanna Żabierek w przekazanym w piątek PAP stanowisku podkreśliła, że po przejęciu PKS Poznań władze miasta przez lata szukały formuły, w jakiej mogłyby być realizowane przewozy autobusowe. Podkreśliła, że działalność podstawowa spółki - w zakresie przewozów autobusowych - od roku 2010 była nierentowna a skumulowana za okres 2010 - 2018 strata na sprzedaży wyniosła prawie 30 mln zł.

Uzyskiwane przychody nie pozwalały na pokrycie kosztów prowadzonej działalności. Wskazała, że działanie takie prowadziło do obniżenia wartości spółki oraz wartości akcji posiadanych przez Miasto Poznań.

-"Do końca 2018 roku Miasto Poznań akceptowało takie finansowanie straty na działalności podstawowej, a w konsekwencji prowadzenie nieopłacalnej dla spółki działalności, ze względów społecznych oraz w oczekiwaniu na zmiany przepisów prawa lub uzgodnienie formuły współpracy z innymi gminami i powiatami lub Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego. Brak perspektyw w tym zakresie, po upływie ponad 8 lat aktywnych i różnorodnych działań, skłonił prezydenta miasta do podjęcia decyzji o uruchomieniu procesu likwidacji spółki wobec braku możliwości zapewnienia trwałych perspektyw dla dalszego finansowania przewozów autobusowych" – poinformowała rzeczniczka.

Rzeczniczka podała też, że PKS Poznań "dysponował majątkiem, który stanowił obciążenie kosztowe dla spółki bowiem nie mógł być skutecznie wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności".

Miasto wskazało, że z powodu rosnących kosztów paliwa, ubezpieczeń pojazdów, ale przede wszystkim spadku liczby pasażerów i co za tym idzie spadku przychodów ze sprzedaży biletów sytuacja spółki była bardzo trudna i nie było możliwości kontynuowania jej działalności w dotychczasowej formule.

-"By rozwiązać problem spółki władze Miasta Poznania zainicjowały rozmowy z władzami gmin i powiatów, które ostatecznie doprowadziły do zawarcia porozumienia umożliwiającego utrzymanie połączeń autobusowych, na terenie których PKS Poznań świadczył usługi" – podała rzeczniczka.

Porozumienie ponad powiatami

Miasto Poznań zadeklarowało udział w mającym powstać związku powiatowo-gminnym oraz dalszą partycypację w finansowaniu połączeń autobusowych, a także zamierza przekazać na rzecz tego związku nieodpłatnie akcje PKS Poznań SA "w celu umożliwienia wykorzystania pełnego potencjału tego podmiotu na potrzeby realizacji zadań w zakresie transportu autobusowego".

Pobraną w roku 2018 ze spółki PKS Poznań dywidendę miasto zamierza wykorzystywać w przyszłości na finansowanie transportu publicznego.

W czwartek porozumienie podpisały, poza samorządami Poznania i powiatu poznańskiego, także powiaty: obornicki, międzychodzki, nowotomyski, kościański i śremski. W październiku porozumienie ma być poszerzone o powiat grodziski i szamotulski.

Porozumienie będzie funkcjonować do końca 2020 roku; do tego czasu powstać ma spółka powiatowo-gminna, która przejmie 100 proc. udziałów PKS Poznań. Do końca 2020 roku powiat poznański przeznaczy na realizację zadania 1,7 mln zł, Miasto Poznań - ponad 1,3 mln zł. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
PKS
PKS Poznań
Wielkopolskie
  • Jakub Burdziński – 30.09.2019

    Miasto Poznań zachowało się jak typowy deweloper. Skasowali na czysto 60 mln za działkę i chcieli pozbyć się problemu.

  • Tadeusz Mandziej – 30.09.2019

    Zniszczenie PKS i zastąpienie go własnym ,czytaj wyłonionym przewoznikiem ?...., doprowadzić moze tylko do jednego jezdzimy tam gdzie chcemy, ustalamy ceny jakie chcemy( brak konkurencji-wyboru) Nie pierwszy to przypadek i zapewne nie ostatni,osobiscie bym wolał aby PKS i inni przewoznicy sie uzupełniali a nie kopali dołki jeden drugiemu lub podprowadzali pasażerów

  • Darek Spólnicki – 30.09.2019

    I się znowu zaczyna polityczna przepychanka,kto co nie zrobił...Przede wszystkim PKS potrzebuje spokoju i stabilizacji,a nie kolejnej wymiany ciosów przez polityków w tym temacie...Powiem tyle,że już za Grobelnego można było podjąć zmiany w zarządzaniu PKS-em,by był w lepszej kondycji-to raz,a dwa od paru lat była już ustawa o PTZ,która narzucała obowiązek na powiaty/gminy,by dofinansowywać transport publiczny i niech nikt nie tłumaczy się tym,że dopiero teraz pojawiły się mechanizmy finansowania przewozów autobusowych,bo przecież w wielu samorządach transport uruchamiano na podstawie wspomnianej przeze mnie ustawy.Wiem Jakub,że na mnie się zapewne wściekniesz,ale jeśli chodzi o tą działkę,to jeden z byłych kierowców napisał,że pieniądze ze sprzedaży działki zostały zainwestowane w nierentowne kursy PKS-u w oparciu o działanie na własny rachunek,także ta Twoja teza według mnie jest tylko jedną z wielu teorii dziennikarskich,jakich wiele.Natomiast tak faktycznie to Prezydent Jaśkowiak miał po prostu rację w aspekcie merytorycznym,a to dlatego że 95% pracy eksploatacyjnej PKS wykonywał poza Poznaniem,czyli w powiecie poznańskim oraz sąsiadujących z tymże powiatem i uważam,że zmuszenie powiatów i gmin spoza Poznania to nie był szantaż,jak wielu sądzi,lecz powiedzenie JST-om spoza Poznania wprost-albo zaczniecie realizować obowiązki finansowania połączeń autobusowych na swoim terenie,co wynika z Ustawy o PTZ,albo PKS Poznań zakończy swoją działalność przewozową i nie ma co szukać teorii spiskowych w tej sprawie.A jeśli chodzi o aspekt polityczny,to przez lata rozpadu PKS zawiedli wszyscy od POPiS po Grobelnego i to porozumienie jest naprawą swoich zaniedbań dokonywanych przez parę lat-wymowne jest to,że powiaty czy np.Gmina Oborniki losem PKS Poznań zainteresowały się dopiero wtedy ,jak pan Jaśkowiak zaczął realnie rozważać likwidację PKS-u w marcu tego roku-taka jest prawda. Mam nadzieję,że PKS pod przewodnictwem związku powiatowo-gminnego będzie lepiej się rozwijał ;)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....