TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kto może integrować się z ZTM (cz. 5) - Legionowo i Zegrze
Karol Wach - Opublikowano: 23.12.2008 12:44:56
Kto może integrować się z ZTM (cz. 5) - Legionowo i Zegrze

Początki prywatnej komunikacji autobusowej w Legionowie to przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w. Wówczas to powstała linia L, która zapewniła bezpośrednie połączenie osiedla Piaski z centrum Warszawy. Chwilę potem pojawił się kolejny przewoźnik, o wdzięcznej nazwie D.J. Cars. Jak na owe czasy był świetnie zorganizowany (bilety, rozkłady jazdy na przystankach i w wozach) i dysponował całkiem przyzwoitym taborem –m.in. Autosani H10-12. Niestety nieuczciwe praktyki konkurentów, którzy na przewozie pasażerów z Legionowa do stolicy zwietrzyli świetny interes, doprowadziły do upadku popularnego „didżeja”. A szkoda. Warto dodać, iż to właśnie ten przewoźnik jako pierwszy „prywaciarz”dojeżdżał do Zegrza. Jego miejsce zajęły dwie firmy –Translud (pisaliśmy już o tym przewoźniku) oraz Bus City. Drugi z nich pożarł także „elkę”i jeżdżącego przez krótki okres Mustanga. Wykończona została także konkurencja z Pułtuska (Gorlex), która przestała wjeżdżać w głąb legionowskich osiedli. Bus City obsługiwał dwie linie: Zegrze –Warszawa Centrum oraz Legionowo os. Młodych/Piaski –Warszawa Centrum. Kilku właścicieli autobusów i jeden szyld –taki stan rzeczy nie mógł trwać wiecznie. Bus City podzielił się zatem na dwie linie, jeżdżące do dziś –L-Bus (do Legionowa) oraz Z-Bus (do Zegrza). Z BusaCity wydzielił się również Wodnik Bus, który jednak nie sprostał konkurentom i po nieudanej próbie wejścia na linię do Nieporętu wycofał się z rynku. Życie nie lubi próżni, dlatego też, obok wspomnianych wyżej przewoźników, dzielnie poczynał sobie Henryk Szachna i jego Zerdeks. Konkurencja zmusiła go do połączenia sił ze zbuntowaną frakcją L-busa i tak oto powstał Dorex.

Dziś zatem na linii do Legionowa i Zegrza jeździ trzech przewoźników:

L-Bus Warszawa Centrum –Legionowo os. Młodych

Z-Bus Warszawa Centrum –Zegrze

Dorex Warszawa dw. PKP –Serock –Kania Polska.

Swoją komunikację ma także mała miejscowość pod Serockiem –Popowo Kościelne. Kilka razy dziennie dojeżdża tam prywatny autobus z warszawskiego dworca zachodniego.

Reforma ZTM-owskich linii do Legionowa i Zegrza sprawiła, iż prywatni przewoźnicy, zwłaszcza L-Bus, zredukowali liczbę swoich kursów. Nie ma już także prywatnej linii nocnej, która została wprowadzona przez D.J. Cars, a następnie z różnym skutkiem była obsługiwana przez Transluda oraz BusaCity i Z-Busa.

Tabor  

Wszyscy wyżej opisani przewoźnicy opierają swój park taborowy o kilkunastoletnie Autosany H9-21 oraz jeszcze starsza Neoplany, Mercedesy i Setry. Trudno mówic tu o chociażby jednym komfortowym i w miarę nowoczesnym autobusie. Co lepsze wozy są przeznaczone do przewozów turystycznych, na linie wyjeżdżają te, będące w najgorszym stanie. Co jakiś czas pojawia się kolejna nowość, będąca tylko w nieco lepszym stanie od poprzednika. Pojawiają się również takie ciekawostki, jak eksploatowany przez Dorex Otomarsan 0302. Jeszcze kilka lat temu na linii legionowskiej można było zobaczyć Autosany H9-35 w wersji lux, czyli turystycznej, Autosani H9-03 czy nawet Jelcza Ogórka.

L-Bus / Autobus

Ilość

Autosan H9-21

9

Z-Bus

 

Autosan H9-21

3

Neoplan N216

1

Neoplan N316

1

Mercedes 0303

2

MAN UL292

1

Setra S215UL

2

Dorex

 

Mercedes 0303

1

Mercedes 0302

1

Renault FR1

1

Jelcz D120

1

Autosan H9-21

2

Drögmöller

2

Popowo/Serock

 

Setra S215HR

1

Mercedes 0303

2

Autosan H9-21

2

Integracja

Trasy obsługiwane przez omówionych przewoźników pokrywają się w zasadzie z tymi z ZTM-u. Trudno jednak się spodziewać, aby z takim taborem przewoźnicy mogli spodziewać się jakiejkolwiek propozycji od stołecznego Zarządu. Dziś ich rola jest raczej uzupełniająca, trudno także powiedzieć, czy mają swoich stałych pasażerów. Osoby nimi jeżdżące są to raczej przypadkowe, wychodząc na przystanek wsiadają do tych autobusów, bo akurat one jadą.     
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
LBus
ZBus
Legionowo
Zegrze
Serock
Warszawa
ZTM

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....