TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Krakowskie pożegnanie z Jelczem 120M
Piotr Kołaczek - Opublikowano: 07.04.2009 10:14:23 3 komentarze
Krakowskie pożegnanie z Jelczem 120M

25 marca 2009, na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze przy ul. Brożka pracownicy krakowskiego MPK i miłośnicy komunikacji miejskiej pożegnali przy dźwiękach orkiestry autobus Jelcz 120M o numerze taborowym BF304. Jak zwykle przy takich okazjach zabrzmiała melodia \'Umarł Maciek, umarł i leży na desce...\'. Były przemówienia, spontaniczna sesja fotograficzna, rejestrowany przez krakowski oddział Telewizji Polskiej wywiad z kierowcą i pasażerami wspominającymi swoje wrażenia związane z tym typem. W końcu ostatnia trasa do zajezdni Wola Duchacka z miłośnikami komunikacji miejskiej na pokładzie.

Pożegnanie

Oprócz autobusu, który po zakończeniu uroczystości zasilił szeregi kolekcji zabytkowych pojazdów, na placu pojawił się jeszcze jeden egzemplarz 120M: BF301. Dla niego los okazał się mniej łaskawy - zakończył żywot podczas pokazu ratownictwa technicznego, zorganizowanego w ramach seminarium \'Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - wybrane zagadnienia usuwania skutków katastrof drogowych z udziałem pojazdów ciężkich i autobusów\'. Scenariusz przewidywał ewakuację poszkodowanych z autobusu przewróconego na bok po kolizji z ciągnikiem siodłowym. Po symulowanej, aczkolwiek ofiarnej interwencji strażaków i ratowników medycznych autobus nadawał się wyłącznie na złom.

Jelcze 120M woziły mieszkańców Krakowa przez ponad 15 lat, prawie dwukrotnie dłużej, niż planowano. Kiedy 31 maja 1993 pierwsze zakupione egzemplarze dotarły do MPK przewidywano, że ten typ pozostanie w użyciu nie dłużej niż 8 lat. 120M miały stanowić przejściowe rozwiązanie pomiędzy starymi Jelczami M11 a hipotetycznymi autobusami niskopodłogowymi, które planowano nabyć w przyszłości. Po pierwszej dostawie przyszła pora na kolejne. Łącznie w latach 1993 - 1995 MPK kupiło 130 sztuk. W pewnym okresie Jelcze 120M były najnowocześniejszymi autobusami 12 metrowymi eksploatowanymi w Krakowie. Obsługiwały najważniejsze linie, ze szczególnym uwzględnieniem linii pośpiesznych. Z czasem zaczęły je zastępować pojazdy niskopodłogowe. W końcowej fazie eksploatacji 120M jeździły na linii tymczasowej 721 pomiędzy Pleszowem a Kombinatem. Autobus 120M odbył ostatni kurs na regularnej linii 19 grudnia 2008. 

Ostatnie krakowskie Jelcze 120M (jeśli nie liczyć dwóch wspomnianych wcześniej egzemplarzy) oczekują w zajezdni tramwajowej Nowa Huta na przekazanie nowemu właścicielowi. Część z nich trafi na rynek wtórny, pozostałe zostaną zezłomowane. Jak widać wycofanie Jelczy 120M z użytku w Krakowie nie oznacza, że odejdą w niepamięć. Jeszcze przez wiele lat będzie można je spotkać na ulicach innych miast, w barwach lokalnych przewoźników. W podwawelskim grodzie egzemplarz muzealny będzie woził pasażerów wyłącznie z okazji parad pojazdów zabytkowych albo na specjalne życzenie.

Po odejściu Jelczy wszystkie 12 metrowe autobusy (klasa MAXI) eksploatowane w Krakowie są autami niskopodłogowymi. To dobra wiadomość dla pasażerów, szczególnie dla tych, którzy mają problemy z poruszaniem się, korzystają z wózków inwalidzkich albo podróżują z wózkami dla dzieci.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Jelcz
MPK
kasacja
MPK
  • MIG – 08.04.2009

    Dziwi mnie polityka przewoźników zwiazana ze złomowaniem wycofanych pojazdów. Czy nie można ich w ramach darowizny lub za niewielką kwotę oddać biedniejszym przewoźnikom, którzy wciąż eksploatują wysłużone Jelcze M11 i PR110M, Ikarusy 260 itp.?

  • MIG – 08.04.2009

    Albo jeszcze prostszy sposób - my wam dajemy Jelcza 120M do eksploatacji. Wy nam w zamian - Jelcza M11 (lub podobnego) - do kasacji.

  • Maciek – 08.04.2009

    Pomysł dobry, tylko pomyśl: po co MPK miałoby przyjmować stare Jelcze M11 w zamian za te 120 M, skoro, musiało by dopłacać do ich kasacji? Poza tym, pojazdy użwane, ale jednak mające pewną wartość lepiej sprzedać, co zamortyzuje koszty złomowania, albo nawet przyniesie niewielki zysk...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....