TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kraków zaprasza na ostatni kurs Scania 113ALB
PRZEWOŹNIK KRAKOWSKI - Opublikowano: 04.02.2015 22:19:41 1 komentarz
Kraków zaprasza na ostatni kurs Scania 113ALB

MPK Kraków zaprasza na ostatni przejazd autobusem Scania 113ALB, który odbędzie się w czwartek, 5 lutego 2015 roku o godz. 11.00 z przystanku Dworzec Główny (przy ul. Pawiej) do pętli autobusowej os. Podwawelskie. Na przejażdżkę pojazdem będzie uprawniał specjalny bilet. Potem zasłużone przegubowce zostaną oficjalnie wycofane z regularnej komunikacji. Warto przypomnieć, że były to pierwsze nowej generacji autobusy, zakupione przez przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej w Polsce.

W wydaniu magazynu ?Przewoźnik Krakowski nr 4 (42)/2011?pojawił się ciekawy artykuł Ryszarda Wróbla odnośnie zakończenie eksploatacji legendarnych już autobusów Scania 113 ALB w MPK Kraków. To także opis niezwykłych ?z naszej perspektywy ?warunków, w jakich musieli działać polscy przewoźnicy tuż po transformacji w 1989 roku. Poniżej publikujemy ten wartościowy materiał i zapraszamy do lektury!

?Historia tych autobusów odzwierciedla najnowsze polskie zmiany ustrojowe i związane z tym zmiany przepisów. W celu uniknięcia zapłaty cła przywozowego, pierwsze autobusy były eksploatowane w ramach umowy leasingu, a po trzech latach eksploatacji zostały wywiezione do Szwecji, skąd po kilku dniach wróciły na podstawie umów zakupu, jako pojazdy używane i stały się naszą własnością. W tym czasie nie było podatku VAT, a cło przywozowe od autobusu w leasingu było zawieszone do czasu jego wywiezienia z powrotem za granicę. Dziesięć sztuk autobusów Scania 113ALB zostało zakupione w ramach kontyngentu celnego, ustalonego przez ministra na import określonej ilości pojazdów bez cła. Wprowadzenie do eksploatacji nowych autobusów Scania 113ALB było przedsięwzięciem na skalę kraju, gdyż nikt jeszcze tego wcześniej nie dokonał. Autobus ten swą konstrukcją i rozwiązaniami technicznymi znacznie wyprzedzał poziom techniki reprezentowany przez ówczesne pojazdy. Istota nowoczesności tego typu autobusu opierała się głównie na zastosowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych, materiałowych i w osiąganych parametrach użytkowych. Większość zastosowanych innowacji była ukryta w konstrukcji podwozia, niewidoczna dla obserwatora.Płynną dynamiczna jazdę zapewniła automatyczna skrzynia biegów GAV, która w porównaniu z powszechnie używanymi skrzyniami mechanicznymi była dużym postępem. Pozytywne wrażenie wzbudzał ten autobus na ulicy, gdyż jadąc nie wypuszczał kłębów dymu. Autobusy Scania 113ALB były pojazdami przeznaczonymi do eksploatacji w trudnych warunkach, jakie występują w Szwecji. Dlatego też, podróż w zimie tym autobusem była bardzo przyjemna i różniła od podróży pojazdami starej generacji. Pomimo swej hermetycznej konstrukcji, w okresie letnich upałów nie było słychać narzekań na warunki podróży, których jesteśmy świadkami obecnie. Atutem tych pojazdów było zastosowanie sprawdzonych rozwiązań z poprzednich generacji i zastosowanie własnych jednostek silnikowych i skrzyń biegów, pozwalających na wysoki stopień unifikacji części zamiennych w obszarze jednego dostawcy.

Pełną informację dla pasażera na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zapewniały duże kasetowe tablice z przewijanymi taśmami, które były w tym czasie szczytem nowoczesności. Dopełnieniem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych była nowatorska stylistyka nadwozia. Poprzez ciekawą, spokojną i elegancką linię nadwozia nawiązywała do wzorów, które pomimo upływu prawie dwóch dziesięcioleci nadal wywierają pozytywne wrażenie. Pomimo wielu lat, autobus ten uznawany jest solidny, wytrzymały pojazd odpowiadający oczekiwaniom przewoźnika miejskiego. Nasz zakup autobusów Scania stał się sygnałem dla jego producenta do stworzenia w Polsce sieci sprzedaży pojazdów i większego zaplecza produkcyjnego i usługowego. W kolejnych latach koncern Scania powołał własne przedstawicielstwo handlowe w Warszawie, a w Słupsku utworzył oddział produkcyjny autobusów. W efekcie dalszej współpracy ze Scanią, do Krakowa trafiło w sumie 134 autobusów miejskich. Wycofanie z eksploatacji pojazdów najstarszych rozpoczęło etap zmniejszania się ilości tego typu autobusów z obsługi komunikacyjnej. Jest to efekt braku zrozumienia służb handlowych producenta autobusu, który nie sprostał wymogom rynkowym i został skutecznie wyparty przez innych producentów autobusów. Dziś autobusy Scania 113ALB postrzegane są jako pojazdy wytrzymałe, solidne, mogące spełnić wymagania każdego użytkownika, a w szczególności eksploatującego pojazdy w trudnych warunkach drogowych. Pojazd ten doczekał się wielu następców, którymi przejazd jest również przyjemny, a silniki emitują bardzo mało spalin. Należy mieć nadzieję, że wraz z zakończeniem eksploatacji autobusów Scania 113ALB pozostanie pamięć o tym pojeździe, a jeden z nich zostanie zachowanych, jako pojazd historyczny.?

Pierwsze autobusy tego typu (produkcji szwedzkiej) pojawiły się w Krakowie w latach 1992 -1993 roku, a następne w 1996 roku (montowane w Kapenie w Słupsku). Autobusów kupiono w sumie 30 sztuk i trafiły do nie istniejącej już zajezdni Czyżyny, a po jej likwidacji do Płaszowa. Wyposażone są w silniki EURO I. Autobusy z pierwszej serii posiadały automatyczną 4 biegową skrzynię GAV, a w drugiej automatyczną 4 biegową skrzynię VOITH. W ostatnich latach dokonano niewielkiej modernizacji autobusów - wymieniono okna i siedzenia. Autobusy te można było spotkać na większości linii obsługiwanych przez MPK Kraków taborem przegubowym.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
Scania
pożegnanie
MPK Kraków
  • kkz – 06.02.2015

    Autobusy posiadały głosowe informacje o przystankach, co było czymś niesamowitym na początku lat 90. Były skandynawskim zwyczajem wyposażone w standardzie autobusu międzymiastowego (fotele, podwójne szyby itp.) przez co były bardzo komfortowe. Warto wspomnieć że autobusy były bardziej wytrzymałe od zakupionych później Omni-City. Wycofanie 113ALB wielokrotnie przekładano kasując nowsze Omni-City. Były to jedne z najlepszych autobusów w historii MPK.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....