Kraków sprawdzi krótką hybrydę od Volvo

infobus
12.12.2019 14:00
0 Komentarzy

Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpoczęło kolejne testy autobusu w tym roku. To pięcioletni hybrydowy marki Volvo o długości 12 m. Będą nim podróżować mieszkańcy Skawiny, bo będzie on kursował na uruchomionej 6 grudnia linii nr 773. 

Co i jak?
Spalinowo-elektrycznym Volvo może podróżować 78 pasażerów. 30 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele Ster 6MV. Osiem siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu za sprawą takiego detalu mają być zauważalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.

Volvo 7900 Hybrid to hybryda równoległa. Silnik elektryczny i wysokoprężny typu D5K o mocy 240 KM mogą być stosowane wspólnie lub osobno. Są one zblokowane ze zautomatyzowaną skrzynią Volvo I-Shift. Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa i emisje wpływające na klimat aż o 30% w porównaniu z obecnym modelem z silnikiem diesla. 

Producent deklaruje, że jest to najoszczędniejsza pod względem zużycia paliwa i najbardziej niezawodna hybryda na rynku. Jej eksploatacja umożliwia oszczędność paliwa o 39% zarówno w ruchu miejskim jak i na trasach podmiejskich. 

Autobusy posiadają mało rozbudowany system informacji pasażerskiej firmy R&G Plus z Mielca. Na zewnątrz zamontowano trzy wyświetlacze diodowe o standardowej rozdzielczości. W środku, za kabiną kierowcy znalazła się tablica LED typu ETL416120. I to ona odpowiada za prezentacją informacji liniowej. Całością steruje autokomputer, prawdopodobnie SRG5000P.

Bogata historia
Egzemplarz, który trafił na testy do krakowskiego MPK został wyprodukowany w 2014 roku. Do tej pory zaliczył próby u kilkunastu przewoźników z Polski i nie tylko. Najdłuższa była warszawska próba, która trwała aż trzy lata.

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie od 2018 roku w swojej flocie posiada 12 autobusów marki Volvo. Są to pojazdy przegubowe o długości 18 m.

Komentarze