Kraków ponownie na autobusowych zakupach. Nie tylko nowe

infobus
03.07.2020 17:00
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiłoprzetarg na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanychenergią elektryczną.

Pojazdy mogą być oczywiście fabrycznie nowych, ale MPKdopuszcza także używane konstrukcje i takie pewnie propozycje otrzyma. W tym zakresieprzewoźnik stawia warunki:

  • pojazdy nie mogą być starsze niż 2016,

  • ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,

  • wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tego samegoproducenta;

  • posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystykązewnętrzną i wewnętrzną;

  • zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiskakierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;

  • mają ten sam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną(akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),

  • przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicąpantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązanydo wymiany głowic na czteropolowe.

Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnejładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanejdo każdego oferowanego autobusu.

Pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy – stawićsię, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli na terenie StacjiObsługi Autobusów Wola Duchacka

Jak ocenić używanego elektryka?

Zastosowane przez MPK Kraków kryteria techniczne podlegająceocenie, to

  • okres gwarancji całopojazdowej,

  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich siedzących w autobusiedostępnych z poziomu niskiej podłogi,

  • ocena parametru wyposażenia autobusów w systemybezpieczeństwa,

  • ocena sposobu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu,

  • ocena rodzaju felg kół ze względu na zastosowany materiał,

  • ocena rodzaju rampy wdrzwiach prowadzących do stanowiska do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.

Generalnie kryteria techniczne mają wagę 25%, a cena – 75%. Na oferty MPKKraków czeka do 6 sierpnia.

Kierunek elektryczność

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ma już w sumie 28 autobusówelektrycznych, w tym pięć przegubowych.

Najnowszy, wypożyczony w maju od SolarisBus & Coach z możliwością wykupu, to demonstracyjny model Urbino 18 electric, który ma18 metrów długości, jest wyposażony w platformę dla osób poruszających się nawózkach, monitoring i automat biletowy. Może być ładowany zarówno przez wtyczkęplug-in jak i przez zamontowany na dachu pantograf.

Wszystko wskazuje na to, że teraz krakowska spółka celuje w podobnypojazd. Razy dwa.

Decyzja o zwiększaniu liczby elektrycznych autobusów jestpodyktowana troską MPK SA o środowisko i czyste powietrze w Krakowie. To takżeefekt ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje miasta do posiadaniaokreślonej liczby bezemisyjnych pojazdów.

Warto przypomnieć, że do Krakowa wprzyszłym roku trafi 50 nowych autobusów elektrycznych, których zakup jestrealizowany w ramach projektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek odofinansowanie ich zakupu spełnił wymagane przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dziękiczemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji.Autobusy z tego projektu będą wykorzystywane na czterech liniach – 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejoniemiasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczeniapowietrza.

W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będąmieć do dyspozycji 80 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całegotaboru MPK.

Komentarze