Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Plany na III obwodnicę

infobus
04.02.2016 12:22
0 Komentarzy

To inwestycja kluczowa dla usprawnienia ruchu międzydzielnicami Krakowa szczególnie w zachodniej części miasta, w tym dlarozładowania korków na Alejach Trzech Wieszczów. 3 lutego radni miasta mielipodjąć decyzję w sprawie proponowanego przez władze Krakowa rozwiązania, któreprzyspieszyłoby realizację Trasy Łagiewnickiej, czyli pierwszego z odcinków IIIobwodnicy miasta.

Usprawnienie ruchu międzydzielnicowego, w szczególności pozachodniej stronie centrum, wyeliminowanie relacji międzydzielnicowych zobszaru śródmieścia (w tym z II obwodnicy), umożliwienie zastosowania w jeszczewiększym stopniu priorytetowych rozwiązań w funkcjonowaniu komunikacjizbiorowej, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, w tym z AleiTrzech Wieszczów, a co za tym idzie – zwiększenie bezpieczeństwa i płynnościruchu i zmniejszenie szkodliwych emisji do środowiska. To główne argumentyprzemawiające za budową tras Zwierzynieckiej, Pychowickiej i Łagiewnickiej.Łącznie chodzi o 11,6 km arterię, które od południa mają domknąć III obwodnicęmiasta. – Kraków musi być przygotowany, również pod względem komunikacyjnym, nacodzienną obsługę około miliona, miliona dwustu tysięcy zmotoryzowanychużytkowników. To są wielkości przyjęte w planowanych dla tej części miastarozwiązaniach komunikacyjnych ? podkreśla Tadeusz Trzmiel, Zastępca PrezydentaKrakowa. I dodaje, że planując układ komunikacyjny Krakowa władze miasta myśląprzede wszystkim o przyszłości. – Opieramy się na różnego rodzaju studiach ianalizach, które pokazują, jak w perspektywie kilkudziesięciu lat będziewyglądał ruch samochodowy w mieście i wokół Krakowa. Wyniki wykorzystujemy przyformułowaniu dokumentów strategicznych Gminy ? zaznacza Tadeusz Trzmiel.

Chodzi m.in. o studium uwarunkowań i kierunkówzagospodarowania przestrzennego, strategię rozwoju miasta, czy politykętransportowa dla Krakowa. Pierwszy z dokumentów przyjęty został przy wskaźnikumotoryzacji w wysokości 534 pojazdów na tysiąc mieszkańców. Szacuje się, że odpaździernika do Krakowa przybywa około 50, 60 tysięcy samochodów, którymiprzyjeżdżają studenci. Poza tym do Krakowa codziennie wjeżdża 120 tys.samochodów z zewnątrz. – Te dane też musimy brać pod uwagę przy projektowaniuukładu drogowego, który obecnie – przy braku docelowych rozwiązań obwodnicowych- korzysta z ulic w centrum czy Śródmieściu. A tak nie powinno być ? uważawiceprezydent Krakowa. Zwraca uwagę, że centrum miasta, a więc także Dębniki,Krowodrzę, Grzegórzki, Zwierzyniec powinny zostać przywrócone mieszkańcom. -Obecnie przestrzeń publiczna zajęta jest przez samochody. Chcemy ograniczyćdostępność centrum dla samochodów, przywrócić płynność ruchu na al. 29Listopada i Al. Trzech Wieszczów, poprawić jakość powietrza. I to są właśnienadrzędne cele budowy trzeciej obwodnicy – argumentuje.

Jeśli chodzi o przygotowanie poszczególnych tras,najbardziej przygotowana jest trasa Łagiewnicka, czyli 3,7 km odcinek od pętliw Kurdwanowie do węzła Ruczaj (okolice Grota Roweckiego). We fragmencie odKurdwanowa do ul. Zakopiańskiej budowany będzie równocześnie tramwaj w tunelu.Środki na ten cel będą częściowo pochodziły z Unii Europejskiej, ale tylkojeśli chodzi o budowę linii tramwajowej. Natomiast pozostałe środki będąpochodzić z Polskich InwestycjiRozwojowych i w części z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Budową tej trasa miałaby się zająć gminna spółka celowa.Decyzję o jej utworzeniu mają podjąć radni podczas sesji Rady Miasta Krakowa wśrodę, 3 lutego. Korzyść z takiego rozwiązania to przede wszystkim szansa naszybsze wykonanie zadania. ? Spółka mogłaby się starać o dofinansowanie ześrodków unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020), kredyt bankowy oraz środki Polskich Inwestycji Rozwojowych S.A. Napotrzeby wykorzystania wskazanej struktury finansowej przewidziane jestzawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Miejską Kraków a tą właśnie rządową spółką? wyjaśnia Tadeusz Trzmiel. W ramach projektowanych zasad współpracy z PolskimiInwestycjami Rozwojowymi S.A. przewidziano elastyczny harmonogram finansowanianakładów inwestycyjnych oraz kosztów finansowych spółki celowej, zapewniającykompleksowy montaż finansowy, umożliwiający stabilną realizację projektuinwestycyjnego.

– Budowa całego południowo-zachodniego odcinka III obwodnicyKrakowa ma sens jedynie pod warunkiem pod warunkiem realizacji wszystkichtrzech jej elementów. Aby móc ruszyć z realizacją konieczne jest sięgnięcie pośrodki zewnętrzne, a to może zrobić proponowana spółka celowa. Równie istotnejest to, by Trasa Łagiewnicka miała swoją kontynuację w kierunku północnym. ?Dlatego tak ważne jest wybudowanie w kolejnych latach tras Pychowickiej iZwierzynieckiej ? zaznacza Tadeusz Trzmiel.

Szczególnie pierwsza z tras ? Pychowicka ? budzi emocje.Widać to było szczególnie podczas trwających w ubiegłym roku konsultacjispołecznych. Mieszkańcy wyrażali obawy dotyczące zbytniej bliskości tras dozabudowy jednorodzinnej w okolicy ul. Norymberskiej. Miasto te obawy bierze poduwagę. ? Dlatego Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski uzgodnił jesienią zówczesnym ministrem obrony narodowej kwestię przekazania Miastu gruntunależącego do pobliskiej jednostki wojskowej na potrzeby budowy trasyPychowickiej. Tam moglibyśmy przesunąć węzeł drogowy, który obecnie planowanyjest bliżej zabudowy jednorodzinnej ? wyjaśnia Tadeusz Trzmiel. Planiścisprawdzą też, jak proponowane obecnie rozwiązania wpływają na istniejącą wrejonie ul. Sodowej Jaskinię Wiślaną.

Zastępca Prezydenta podkreśla natomiast, że trasa Pychowickanie ingeruje w obszar Zakrzówka. – Już obecnie tereny zielone są odcięte ul.Norymberską, która nadal będzie funkcjonować jako połączenie lokalneuzupełnione o ścieżkę rowerową ? podkreśla.

Dyskusję wzbudza też las lęgowy istniejący po drugiejstronie Wisły. Aby go ochronić planowane jest podniesienie całej trasy powyżej10 metrów nad ten cenny obszar. Dodatkowo zastosowane będą zabezpieczeniaprzeciw hałasowi i spalinom.

Trzecia z tras ? Zwierzyniecka ? to w gruncie rzeczy tunelpod Wzgórzem Św. Bronisławy dochodzący aż do al. Armii Krajowej, a następnie dowęzła Ofiar Katynia.

Komentarze