TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kraków kupuje elektryczne autobusy!
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 19.04.2015 11:55:09 11 komentarzy
Krakowskie elektrobusy

Na 12 dni przed rocznicą uruchomienia pierwszej w Polsce regularnej linii autobusowej obsługiwanej autobusami elektrycznymi, MPK Kraków ogłosiło przetarg na zakup 5 ?elektryków, w tym

- w części podstawowej ? 4. autobusów wraz z systemem ładowania.

- w części opcjonalnej ? 1. autobusu wraz z systemem ładowania.

Niestety, MPK Kraków nie opublikowało jeszcze SIWZ-u do tego zamówienia, ale z szacunkowej wartości zamówienia (9 000 000 PLN netto) można wywnioskować, że przewoźnik chce zakupić autobusy 9-metrowe. Niewiadomą pozostaje też system ładowania, ale najprawdopodobniej będzie to dachowy pantograf, który z powodzeniem został przetestowany przez MPK w dwóch pojazdach typu Rampinii Ale. O tych ważnych szczegółach zamówieni poinformujemy jak tylko krakowski SIWZ ujrzy światło dzienne. Natomiast o tym, kto zgłosi się do tego przetargu, przekonamy się dopiero 1 czerwca br., kiedy zaplanowano termin składania ofert. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli małopolskiej firmy, pierwsze cztery nowe elektrobusy powinny zawitać w Krakowie w ciągu 8 miesięcy od daty podpisania umowy. Piąty ? opcjonalny ? może dojechać do 31 sierpnia 2017 r. Z ogłoszonego zamówienia wynika, że MPK zastosowało trzy kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. To:

- cena oferty - z wagą 70%

- kryterium techniczne - z wagą 25%

- zużycie jednostkowe energii elektrycznej - z wagą 5%

Bardzo jesteśmy ciekawi, jaki techniczne wymogi zastosuje  krakowski przewoźnik w swoim pierwszym elektrycznym zamówieniu. Dzięki rocznym testom pięciu elektrobusów (wydzierżawionych od różnych producentów), spółka jest jednym z najbardziej doświadczonych elektrycznych eksploatatorów w Polsce. O przygotowanych kryteriach napiszemy w InfoBusie, jak tylko pojawi się SIWZ. Z kolei już teraz możemy powiedzieć kilka słów o przyjętych kryteriach w zakresie technicznego doświadczenia oferentów. O udzielenie tego zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy m.in. w okresie ostatnich trzech lat dostarczyli co najmniej 2 sztuk fabrycznie nowych autobusów o długości co najmniej 7,5 metra każdy, zasilanych energią elektryczną. To oznacza, że Kraków jest otwarty na większość europejskich firm. Całe zamówienia ma zostać sfinansowana ze środków własnych spółki.

Rok doświadczeń

Przypomnijmy, że prawie rok temu, 29 kwietnia, w Krakowie ruszył regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To pierwsza w Polsce linia, na której można spotkać aż pięć różnych elektrycznych autobusów. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Ta trasa została wybrana przede wszystkim dlatego, że kursuje do ścisłego centrum miasta. Trzeba też było wziąć pod uwagę ograniczoną pojemność autobusów elektrycznych. Jednorazowo mogą one przewieźć od 41 do 71 pasażerów, co odpowiada potrzebom przewozowym na linii nr 154. Autobusy, które jako pierwsze wystartowały w Krakowie wyprodukowały firmy: Solaris Bus & Coach SA (Solaris Urbino 12 elektric), AMZ-Kutno-LBUS (AMZ CitySmile 10 LFE) oraz Rampini-Siemens (Carlo wypożyczony z Wiener Linien). W ciągu roku do tego peletonu dołączyli czescy ?zawodnicy?: SOR EBN 10,5 oraz Skoda-Solaris Perun. Jak podkreślano od samego początku, wypożyczone pojazdy mają służyć mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych. Warto przypomnieć, że Kraków już od kilku lat planował wprowadzenie autobusów elektrycznych do komunikacji regularnej. Służyły temu m.in. kilkumiesięczne testy tych pojazdów, które były prowadzone przez MPK SA na początku 2014 r. roku. Z kolei już w 2012 roku krakowski przewoźnik przygotował i złożył projekt zakupu 10 takich pojazdów w ramach projektu unijnego. Taka ?elektryczna? dynamika przewoźnika wynika z specjalnej troski Krakowa o ochronę środowiska, a przede wszystkim o czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu.

Ładowanie z pantografem

Od czerwca 2014 r. dwa wydzierżawione przez MPK autobusy elektryczne firmy Rampini są ładowane dzięki specjalnej stacji zlokalizowanej przy ul. Pawiej. Ładowanie odbywa się tam przy użyciu pantografu, zamontowanego na dachu tych autobusów. Po ich podniesieniu baterie ładowane są energią pobieraną z sieci trakcyjnej. Ten sposób uzupełnienia baterii sprawia, że autobusy elektryczne mogą być doładowywane między jednym kursem a drugim. Stacja ładowania usytuowana jest bowiem tuż obok przystanku początkowego linii nr 154. Ładowanie baterii autobusów elektrycznych z sieci trakcyjnej jest bardzo efektywne ? zaledwie kilka minut wystarczy, że podładować baterię autobusu. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie ładowania autobusów elektrycznych zastosowane w Polsce. Do tej pory autobusy elektryczne były ładowane po zjeździe na zajezdnię przy użyciu specjalnej wtyczki. Ładowanie baterii w ten sposób zajmowało czasem nawet do ośmiu godzin.

Nie tylko elektryki ... - pierwsza hybryda

I na koniec przypomnijmy, że MPK Kraków sukcesywnie odnawia swój autobusowy tabor (obejmujący 504 pojazdy), sięgając po rozmaite rozwiązania. 29 grudnia 2014 r. na linię nr 501 wyjechał autobus Solaris Urbino 18 Hybrid o długości 18 metrów. To zarówno pierwszy pojazd z napędem hybrydowym, który zakupiło MPK Krakowie, jaki pierwsza w Polsce hybryda z szeregowym układem Vossloh Kiepe. Krakowski egzemplarz Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony został w dwa rodzaje silników: spalinowy (Cummins ISB6.7 285 EEV) oraz trakcyjny firmy Vossloh Kiepe, który przenosi napęd na oś analogicznie jak w trolejbusach. Autobus nie ma więc klasycznej skrzyni biegów (jak w przypadku równoległego układu hybrydowego firmy Allison), a za źródło napędu służy mu silnik elektryczny o mocy 240 kW. Jest on zasilany poprzez baterie litowo-fosforowe (umiejscowione na dachu) oraz osiem modułów superkondensatorów (umieszczonych także na dachu), które dodatkowo zbierają energię podczas hamowania (w ramach procesu rekuperacji). Baterie są także ładowane poprzez generator, który z kolei jest zasilany przez silnik spalinowy Cummins o pojemności 6,7-litra i mocy 285 KM. Dodatkowo Solaris Urbino 18 Hybrid posiada złącze typu plug-in, które umożliwia ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Pojazd może więc działać w ?systemie zamkniętym? bez konieczności ładowania z zewnątrz i wówczas baterie oraz superkondensatory ładowane są w ramach procesu rekuperacji oraz z generatora spalinowego. Albo w ?systemie otwartym?, gdzie baterie mogą być ładowane poprzez wtyczkę ? w zależności od dostępności stacji ładowania i czynników ekonomicznych. W efekcie przewoźnik wybiera to, co jest dla niego tańsze - czy ?prąd ze ściany? czy silnik Diesel. Generalnie z zewnątrz Solaris Urbino 18 Hybrid  z szeregowym układem napędowym różni się tylko specjalnymi osłonami, natomiast w środku jest zupełnie podobny do standardowych Urbino. Pojazd o długości 18 m z układem drzwi 2-2-2-2 może jednorazowo przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Zarówno w normalnej eksploatacji, jak i podczas testów kierowcy podkreślają cichą prace układu napędowego. Przy włączonym silniku elektrycznym Urbino 18 nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

i MetroStyle

Od jesieni krakowska firma użytkuje także osiem wyjątkowych autobusów Solaris Urbino 18 MetroStyle ? oczywiście już z silnikami DAF MX-11 Euro 6. To co wyróżnia nowe pojazdy to wygląd przedniej części pojazdu. Nowy kształt szyby przedniej i kabiny prowadzącego nadaje autobusom smukłą, nowoczesną sylwetkę. Jednocześnie także podnosi bezpieczeństwo i wygodę prowadzenia tych autobusów przez kierowców ? umożliwia im bowiem szersze pole widzenia w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji.  Kraków to jedyne miasto w Polsce, które posiada autobusy z takim rozwiązaniem. W Europie jedynie do Francji i Austrii zostały dostarczone trolejbusy z tym nowoczesnym wyglądem kabiny prowadzącego. Pojazdy są także wyposażone w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury. System ten wykrywa wszelkie zmiany ciśnienia i temperatury i w przypadku spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury w jednej z opon kierowca natychmiast otrzymuje odpowiednie ostrzeżenie, poprzez odpowiednią informację wyświetloną na pulpicie. Dzięki temu kierowca może szybko podjąć działania i nie dopuścić do awarii. Takiego rozwiania w zakresie nowych autobusów miejskich jeszcze nie zastosował w Polsce nikt wcześniej.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
elektrobus
  • Sanderski – 19.04.2015

    Na testach najlepiej sprawdził się / zwłaszcza zimą/ AMZ , może troche "topornie" wygląda , ale to on był najlepszy . Dobry też jest wiedeński maluch Rampinii.

  • Krakowianin – 20.04.2015

    Dobrze będzie jeśli wygra autobus produkcji polskiej !!

  • Krakus z autobusu 154 – 20.04.2015

    toporność AMZ to rzecz gustu, mi tam osobiście te autobusiki (wszak taka sama konstrukcja tyle, że z rurą wydechową jeździ na kilku liniach obsługiwanych przez mobilis) bardzo przypadły do gustu i nie miałbym nic przeciwko aby właśnie takie elektryki turlikały się po krakowskich ulicach. Co zaś się tyczy kwestii ładowania z pantografu, to pragnę zwrócić uwagę, że od okołu 2-3 tygodni w Krakowie jest testowany Solaris (biało-zielony), który właśnie jest ładowany przez pantograf. Pozdrawiam.

  • Fred – 21.04.2015

    AMZ też ma w ofercie "elektryka" z pantografem na dachu

  • zaorientowany – 21.04.2015

    o tym jaką rewelacją są autobusy elektryczne jest zestawienie dwóch liczb:- tabor MPK Kraków: 500 sztuk- plany zakupu elektrycznych: 5 sztuk

  • XWJ – 21.04.2015

    Guzik prawda: Jedynym elektrykiem, który w miarę dobrze się sprawował była Skoda. Z resztą, który bł nie lepszy i tak wgranym będzie jedyna słuszna marka na "S".

  • kret – 21.04.2015

    @XWJ- myślisz o Solbusie?

  • XD – 21.04.2015

    Byle nie BYD-laki produkujące pseudoelektrobusy.

  • jag – 21.04.2015

    "O tych ważnych szczegółach zamówieni poinformujemy jak tylko krakowski SIWZ ujrzy światło dzienne. " - oj zamówieni prze ujrzy - polski język jest trudny, ale może zatrudnijcie gimnazjalistę to Wam będzie poprawiał te wypociny... System ładowania nie jest rodzaju żeńskiego! MPK jest firmą miejską, nie małopolską. "kilka minut wystarczy, że podładować baterię autobusu" - że, co? - akumulator ;) "przy użyciu specjalnej wtyczki" - chyba ładowarki, która ma ewentualnie nietypową wtyczkę ;) Baterie to można ładować aż do bólu i tak to nic nie da. "jaki pierwsza w Polsce hybryda" - no to jaki? "zbierają energię" - z dachu? - akumulują jeśli już; a mnie w miarę czytania zbiera naprawdę! "złącze typu plug-in" - czyli złącze typu podłącz, bo tyle znaczy "plug-in" i dalsze bzdety o systemie ładowania akumulatorów i dodatkowo ostatnie zdanie z akapitu na tema t skrzyni biegów przeczy pierwszemu i czytelnik już nie wie, czy ma, czy nie ma skrzyni biegów; z prawdziwych MetroStyle w krakowskich pojazdach pozostał tylko ten "metro-przód" oraz CPC , tzw. "reszty" ważnej dla pasażerów niestety zabrakło, ot taki BiedaStylMetro.Zima dała się we znaki autobusom elektrycznym, a przecież nie była sroga tylko łagodna. Koszt zakupu bardzo wysoki. Ekologia przy ewentualnie 5 sztukach raczej życzeniowa, a nie rzeczywista. Ot, taka chyba moda i chęć władz miasta wraz z MPK na kolejne pochwały i nagrody za publiczne pieniądze (dlatego nie 10 sztuk - bo nie będzie finansowania z UE), a pasażerowie dalej czekają na prawdziwą remarszrutyzację, koordynację kursów z tramwajami i poważne potraktowanie komunikacji miejskiej kosztem indywidualnej w Krakowie.

  • MichalK – 22.04.2015

    Te hybrydy Solarisa to nieporozumienie - niby ekologiczne a jednak do napędu generatora stosuje się dokładnie taki sam silnik jak w wersji dieslowskiej. Czyli pojemność, moc, spalanie na tym samym poziomie i dodatkowa waga w postaci akumulatorów i systemu hybrydowego. Czyli żadnych oszczędności w spalaniu o czym przekonała się już Warszawa kupując jedyne sensowne rozwiązanie - czyli Solbusy zasilane LNG.

  • jag – 22.04.2015

    Silnik spalinowy inaczej pracuje w pojeździe hybrydowym i ogólne spalanie jest mniejsze mimo większego ciężaru pojazdu, ale zgadzam się, że koszty całkowite pojazdów elektrycznych i hybrydowych także z całkowitymi kosztami ekologicznymi gdy energia elektryczna wytwarzana jest tradycyjnie, a nie z e źródeł odnawialnych i do tego dochodzi koszt ekologiczny i rzeczywisty utylizacji akumulatorów oraz elektroniki nikną całkowicie zalety takiego rozwiązania i zakupu. Euro6 i LNG w zupełności na tym etapie technologiczno-cenowym wystarczą.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....