TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kraków: Czarny koń PTS
Zbigniew Rafalski - Opublikowano: 30.07.2009 09:45:08 18 komentarzy
Kraków: Czarny koń PTS

Czarny koń przetargu czy pokerowy ruch PTS, tak od kilku dni komentują przetarg w ZiKIT Kraków dziennikarze. Przedstawiamy teraz kulisy przetargu i czekamy na podpisanie umowy.

W krakowskim przetargu na obsługę linii wystartowało pięciu przewoźników. Ich stawki plasowały się następująco:

1. Konsorcjum MPK Łódź Sp. z o.o. i PKS Myślenice Sp. z o.o.
Cena brutto za pierwszy rok: 12 826 717 zł 82 gr
Cena brutto za całą ofertę 103 824 240 zł
Wzkm 18 metrów: 6,91 netto / 7,3937 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,53 netto / 5,9171 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 0%
2. Mobilis Sp. z o.o.
Cena brutto za pierwszy rok: 13 095 484 zł 12 gr
Cena brutto za całą ofertę 104 766 789 zł 04 gr
Wzkm 18 metrów: 6,85 netto / 7,33 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,84 netto / 6,25 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 6,25%
3. Konsorcjum MPK Serwis Sp. z o.o. i MPK Kraków S.A.
Cena brutto za pierwszy rok: 12 458 459 zł 12 gr
Cena brutto za całą ofertę 99 667 672 zł 96 gr
Wzkm 18 metrów: 6,65 netto / 7,12 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,43 netto / 5,81 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 0%
4. Dolnośląskie Linie Autobusowe
Cena brutto za pierwszy rok: 13 945 791 zł 82 gr
Cena brutto za całą ofertę 111 566 334 zł 56 gr
Wzkm 18 metrów: 7,67 netto / 8,21 brutto
Wzkm 12 metrów: 5,89 netto / 6,30 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 10%
5. PTS Kraków
Cena brutto za pierwszy rok: 13 600 992 zł 63 gr
Cena brutto za całą ofertę 108 807 941 zł 08 gr
Wzkm 18 metrów: 7,09 netto / 7,59 brutto
Wzkm 12 metrów: 6,09 netto / 6,52 brutto
Udział taboru zasilanego gazem lub hybrydą: 100% (LNG)

Czas na zmiany
A wszystko zaczęło się od tego, że włodarze miasta Kraków od dobrych kilku lat próbowali udowodnić MPK Kraków, że można taniej świadczyć usługi komunikacji miejskiej. -„Przecież na Śląsku przewoźnicy jeżdżą za połowę stawki MPK”: tak komentowali krakowscy urzędnicy. \'MPK jest monopolistą i najwyższy czas wprowadzić konkurencję\': dopowiadali inni. W końcu w połowie 2008 roku udało się. Na liniach miejskich w Krakowie, z niewielkim poślizgiem (nie do końca ze swojej winy) pojawiły się żółte autobusy firmy MOBILIS. Po prawie roku działalności autobusy tej firmy stały się oczywistym elementem miejskiego krajobrazu, pośród dominujących na ulicach biało-niebieskich autobusów MPK Kraków. To zachęciło miasto do kolejnego ruchu i w tym roku zadecydowano, że trzeba ogłosić kolejny przetarg na świadczenie usług komunikacji miejskiej. Już wtedy spekulowano, że może pojawi się trzeci przewoźnik, który wpasuje się pomiędzy dwie już jeżdżące po Krakowie firmy.
Wygrywa PTS
I tak też się stało. Przetarg na obsługę 7 linii wygrało konsorcjum PTS Kraków–PKS Chojnice. PTS zaoferowało 100% autobusów ekologicznych, napędzanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będzie to zupełna nowość, nie tylko w krakowskiej komunikacji miejskiej, ale także w skali całej Europy. Dotychczas żaden z europejskich przewoźników nie zdecydował się na wprowadzenie do normalnej eksploatacji na liniach miejskich autobusów zasilanych LNG. Przede wszystkim jest to związane z brakiem infrastruktury do wytwarzania i tankowania tego typu gazu. Po drugie –przewoźnicy nie maja doświadczenia w korzystaniu z tego typu napędu i dlatego podchodzą do niego bardzo ostrożnie. W Polsce tego typu technologię propaguje Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego. Od momentu premiery nowego, niskopodłogowego autobusu miejskiego Solcity 12 (pisaliśmy o tym na TUTAJ), temat skroplonego gazu ziemnego jest nierozerwalnie związany z tym producentem. Wówczas na pytanie o wprowadzenie LNG do Polski Jakub Śliżak, prezes Solbusa odpowiedział: „Po rozmowie z naszymi dotychczasowymi i potencjalnymi klientami zorientowaliśmy się, że CNG ma sporo minusów. Są one związane głównie z czasem tankowania autobusów, ale i czystością tego gazu. Skroplony gaz ziemny LNG jest czysty i powinien być zdecydowanie tańszy. Ponadto jego dystrybucja będzie dużo mniej kłopotliwa niż w przypadku CNG. W Polsce jesteśmy pierwszą i jedną z pierwszych firm w Europie, która postanowiła zastosować tą technologię do napędu samochodów. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii napędy CNG i LNG są bardzo popularne, ze względu na bardzo wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin. Postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z Cumminsem –bardzo doświadczonym producentem silników na LNG oraz firmą Chart Ferox, która dostarcza zbiorniki na skroplony metan”–powiedział nam Jakub Śliżak.
Aby rozwiać wszystkie wątpliwości i sprawdzić autobus LNG w naszych warunkach klimatycznych, od miesiąca trwają testy Solcity 12 LNG w MZK Ostrów Wielkopolski. Jak do tej pory nie pojawiły się tutaj żadne problemy i próbna eksploatacja przebiega planowo. Czyli w okresie wyższych temperatur wszystko jest w porządku. Nie wiemy jednak jak LNG zachowuje się w okresie niskich temperatur w zimie. Czekamy tutaj na wyniki kolejnych testów.
Stacja tankowania
Kolejne wyzwanie, przed którym stoi PTS w Krakowie to stacja tankowania. Obecnie jedyna stacja tankowania LNG w Polsce istnieje około 15 km od Ostrowa Wielkopolskiego. Wiemy także o mobilnych stacjach firmy LNG Silesia (http://www.lngsilesia.pl/). Czy jednak w 5 miesięcy uda się uruchomić stację tankowania gazu w Krakowie, która w kilka godzin będzie w stanie zatankować do pełna około 30 autobusów? Biorąc pod uwagę podawany do tej pory czas tankowania pojazdów LNG – około 1 godziny –będzie to spore wyzwanie, zarówno logistyczne, jak i techniczne. Zakładając, że przewoźnik będzie miał 5 godzin przerwy pomiędzy wieczornym zjazdem a porannym wyjazdem autobusów, musi zatankować średnio 6 pojazdów w ciągu jednej godziny. Oczywiście, ta infrastruktura musi być w 100% pewna, a dostawy gazu gwarantowane w każdych okolicznościach.
Autobusowe novum
Pozostaje jeszcze kwestia autobusów przegubowych –Solbus Solcity 18 LNG, które poinny być gotowe najpóźniej do 1 stycznia 2010 r. Dotychczas Solbus wyprodukował jeden egzemplarz autobusu 12-metrowego napędzanego skroplonym gazem LNG. Zakładając, że prototyp przegubowego Solbusa SM18 powstanie jeszcze w III kw. 2009 r., procenta ma naprawdę mało czasu, aby: - przetestować pojazd;uzyskać homologację i wyprodukować kilkanaście sztuk autobusów gotowych do eksploatacji z dniem 1 tycznia 2010 roku. Autobusy do seryjnej produkcji przygotowuje się minimum rok, a czasem i dłużej. Ich produkcja jest poprzedzona szeregiem bardzo trudnych testów, przede wszystkim w realnych warunkach komunikacji miejskiej. Czy producent z tym wszystkim zdąży –ciężko jest nam to pytanie odpowiedzieć. Zobaczymy.
Ekologiczne założenia
Wróćmy jeszcze do głównych założeń, jakie przyświecały tegorocznemu przetargowi na obsługę linii w Krakowie. Nowi przewoźnicy mieli być przede wszystkim tańsi od obecnie świadczącego usługi MPK. O ile w przypadku pierwszego przetargu w 2008 roku wygranego przez MOBLIS Izabelin udało się to osiągnąć, o tyle w przypadku tegorocznego przetargu okazuje się, że cena jaką zaoferowało konsorcjum PTS Kraków-PKS Chojnice będzie nie tylko droższa od najtańszej oferty konsorcjum MPK Service i MPK Kraków, ale i wyższa od stawki MPK Kraków na pozostałych liniach na terenie miasta. Oczywiście w zamian miasto dostaje w pełni ekologiczny i innowacyjny tabor. Za tą zaletę można było otrzymać w przetargu dodatkowe 10 punktów. Według urzędników ekologiczne źródła zasilania to: napęd gazowy, elektryczny i hybrydowy. Natomiast standardowy napęd Diesla, który obecnie spełnia identyczne normy czystości spalin (EURO5 lub EEV) nie jest już ekologiczny. Cóż, widać, że krakowski magistrat chce za wszelką cenę podjąć ryzykowną dość grę z nowym napędem w nowych autobusach. Miejmy nadzieję, że w ostatecznym rozrachunku wszystko uda się zgrać w czasie, a pasażerowie Krakowa otrzymają 1 stycznia 2010 r. nowoczesne autobusy, na które z uwagą będzie patrzyła cała Europa. Oby z podziwem.

 

 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
Kraków
PTS
MPK
Mobilis
Solbus
  • cube – 30.07.2009

    monopolistom ?

  • pogromca idiotów – 30.07.2009

    Gdzie są te misiaczki z poprzednich publikacji , szczególnie jeden "ajent', które z taką pewnoscią stwierdzały ze przetarg jest ustawiony pod MPK Serwis???

  • MIG – 30.07.2009

    Fakt jest taki, że w każdym dużym mieście istnieje komunistyczny twór o nazwie MPK (lub MZK jak kto woli), który poprzez dziwne układy posiada większościowy pakiet linii, dyktuje ceny i zarabia - jest monopolistą. Niejednokrotnie tabor tego dziecka komuny jest również iście komunistyczny. A czemu by tak nie rozpisać przetargów na pakiety linii i wtedy dać wymagania i mielibyśmy może wielu przewoźników, ale za to piękty tabor (nówki) i zero układów.

  • Buku – 30.07.2009

    Krakowskie MPK trzyma poziom i jest raczej chłopcem do bicia niż wielkim zakulisowym graczem. Pozdrawiamy św. Andrzeja od tabelek.

  • Meteor – 30.07.2009

    Niejedno przedsiębiorstwo komunikacyjne w Polsce może pozazdrościć MPK Kraków taboru.

  • Maciek – 30.07.2009

    Coś czuję, że z tymi przegubowymi Solbusami będą niezłe jaja... Pomijam fakt, że przy naszej sytuacji geopolitycznej, w której nie mamy przecież zdywersyfikowanych dostaw gazu. Teraz wystarczy następny kryzys na linii Moskwa - Kijów, albo Moskwa - Mińsk i w Krakowie niektórzy mogą mieć problem z dojazdem do pracy...

  • Kojak – 31.07.2009

    W naszym krakowskim magistracie panuje bardzo atmosfera i polityka. Za wszelką cenę usiłuje się rozbić MPK. Ma to oczywiście swoje dobre strony, wszak te przetargi zmuszają MPK Kraków do bycia konkurencyjnym przewoźnikiem na rynku, podkopuje to monopolistyczną pozycję, acz wukluczanie MPK kraków za wszelkącenę jest działaniem ze wszechmiar idiotycznych i skrajnie nieodpowiedzialnym. Krakowski przewoźnik posiada zaplecze logistyczne, czego brakuje chociażby Mobilisowi, który w kryzysowych sytuacja wynajmuje autobusy właśnie od MPK Kraków. Chyba lepszym rozwiązaniem byłoby sprywatyzowanie MPk Kraków - 3 zajezdnie, 3 osobne firmy, kooperujące ze sobą, a przetarg winien posiadać inne kryteria. By zachodziła konkurencja między firmami, linie powinny posiadac rózne wagi finansowania, najbardziej (czy tez pakiety linii), na najbardziej obleganych liniach (najwieksze przeciążenia pojazdów, a także wymagana największa niezawodność z uwagi na największe potoki pasażerskie - winny byc lepiej opłacane niż linie drugorzędne). A jeszcze pytanie... czemu magistrat nie ogłosi przetargu na linie nocne...?

  • Stefan – 31.07.2009

    o to chodzi. Taka Veolia czy Arriva tylko czeka na prywatyzację MPK.

  • Kuba – 31.07.2009

    Jeśli chodzi o gaz, to jest on w postaci ciekłej, więc tabor będzie niezależny od "rurociągów". Już dziś dostawców jest trzech, a lada moment dołączy czwarty. O to bym się nie bał. Kojak - to właśnie przetargi na obsługę linii (pakietami) zapewniają zróżnicowanie stawek, w zależności od charakterystyki linii.

  • AK – 31.07.2009

    do Kuba. A o jakch trzech - czterech dostawcach piszesz?

  • Kuba – 31.07.2009

    CP Energia KRI Kullar Investments niedługo dojdzie LNG Silesia

  • Maciek – 31.07.2009

    Kuba, ale ten "gaz w postaci ciekłej" trzeba najpierw skądś wziąć żeby móc go skroplić... a tak, czy tak 1/3 całkowitej ilości gazu jak do tej pory pochodzi z Rosji... więc mimo wszystko twierdzę, że nieodpowiedzialne jest przerzucanie taboru na napęd gazowy... Tym bardziej, że choć LNG to klasa wyższa od CNG, wciąż jest to technologia nie sprawdzona.... Poza tym, PTS nie miał prawa wygrać, ponieważ nie istnieją jeszcze pojazdy przegubowe na LNG.... i w pół roku, raczej nie uda się stworzyć takowych, o poziomie niezawodności znanych z klasycznych pojazdów.... Jeśli goście w UMK chcą mieć takie pojazdy to logika nakazywała by najpierw sprowadzenie jednego egz. i ciężkie testy w warunkach miejskiej eksploatacji... Słyszałem, że Mobilis złożył odwołanie i jeśli komisja je uwzględni (na co mam nadzieję), to on wygra przetarg...

  • Transportowiec – 31.07.2009

    Wiele Państw Europy będzie patrzyło z podziwem!!! Dlaczego? Powód jest prosty koszty eksploatacji takich autobusów jest o wiele droższy. Wiele było już prób przejścia na autobusy gazowe w wielu krajach, wszystkie próby niestety spaliły na panewce! MAN, Mercedes i wielu innych producentów ma w swojej ofercie autobusy gazowe niestety popyt jest zbyt mały aby te autobusy mogły się pojawić w masowej produkcji. Druga sprawa awaryjność – no cóż Krakowianie ocenią sami czy warto jest wprowadzać takie zmiany.

  • x – 01.08.2009

    Z tym uwolnieniem rynku o ile posiadam dobre informacje to nie jest tak jak wszyscy powszechnie uważają. Tabor MPK jest najnowocześniejszy w Polsce (oczywiście pomijam osoby uważające produkty z Jelcza za nienowoczesne), więc o jakości na pewno nie można mówić. Co do stawki owszem, ale prawdopodobnie powodem uwolnienia rynku przewozów jest to, że UE nie dałaby funduszy na różne projekty, np. Civitas, gdyby nie uwolnienie pewnej części rynku. Wielkość tej "pewnej części" określa właśnie. I przemawia właśnie za tym to, iż gdyby szukano oszczędności to by uwolniono więcej linii dla wolnego rynku, a tak są to zaledwie małe procenty.

  • x – 01.08.2009

    No i rzecz druga: "Cóż, widać, że krakowski magistrat chce za wszelką cenę podjąć ryzykowną dość grę z nowym napędem w nowych autobusach.". To nie magistrat ryzykuje tylko przewoźnik. Jeżeli mu coś nie wyjdzie zapłaci kary (jeśli umowa będzie przewidywać).

  • Kuba – 01.08.2009

    gwarancja należytego wykonania umowy opiewa na ponad 2 mln złotych. I tak się wszyscy martwią, żeby PTS takiej kasy nie utopił?

  • tantus – 03.08.2009

    "„Przecież na Śląsku przewoźnicy jeżdżą za połowę stawki MPK”: tak komentowali krakowscy urzędnicy." Nie wiem, czy krakowscy urzędnicy mieli kiedykolwiek wątpliwą przyjemność podróżowania komunikacją miejską na Śląsku. Jeżeli jakość i wiek taboru autobusowego w GOPie jest dla nich wzorem do naśladowania, to tylko pogratulować...

  • straphan – 04.08.2009

    @Transportowiec: wiele miast, szczegolnie w Skandynawii, z powodzeniem przeszlo juz na CNG i jakos nie narzekaja ani na koszty ani na awaryjnosc pojazdow. @Maciek: czy w SIWZie przetargu byla mowa o awaryjnosci? @Kojak: rozbicie MPK na trzy rozne spolki to prosta linia do konfliktu ze zwiazkami zawodowymi - w Warszawie MZA jeszcze nie wygralo ani jednego przetargu, ich udzialy w pracy przewozowej stale maleja jak i koszty za wozokm - a tymczasem strajku jak nie bylo tak nie ma...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....