Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Budowa Północnej Obwodnicy do końca 2022 r.

infobus
29.08.2016 07:18
0 Komentarzy

Na czwarty kwartał 2022 r. planowane jest zakończenie budowyPółnocnej Obwodnicy Krakowa (POK). Program inwestycyjny dla tego projektupodpisał w piątek w GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwaAndrzej Adamczyk.

POK odciąży przeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicęKrakowa, w ciągu autostrady A4.

Podpisanie Programu inwestycyjnego przez ministra oznaczazapewnienia finansowania dla prac przygotowawczych, które będzie prowadziłaGDDKiA w Krakowie ? inwestor, a które mają kosztować 10 mln zł.

?Dzisiaj mówimy oplanie inwestycyjnym, o kwocie 10 mln zł, która służy przygotowaniu niezbędnychopracowań, przedsięwzięć dla przygotowania przetargów, niezbędnych dopóźniejszych prac projektowych i realizacyjnych? ? zaznaczył ministerinfrastruktury i budownictwa.

Jak powiedziałdziennikarzom dyrektor krakowskiego GDDKiA Tomasz Pałasiński, wstępny całkowitykoszt inwestycji to 1 ? 1,5 mld zł.

Planowana drogaekspresowa ma mieć niecałe 15 km, będzie prowadziła od węzła Modlniczka(Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice.Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.

W przyszłym tygodniuGDDKiA ogłosi przetarg na koncepcję programową Północnej Obwodnicy Krakowa(POK). Koncepcja ma być zrealizowana w ciągu ok. 1,5 roku i ma uwzględniaćm.in. przygotowanie map projektowych, przygotowanie geologiczne i dokumentacjęśrodowiskową. W przyszłym roku będą ogłoszone kolejne przetargi na projektybudowlane. „Koniec realizacji Północnej Obwodnicy Krakowa to czwartykwartał 2022 r.” – zapowiedział Pałasiński.

Zgodnie zrozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającymrozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, PółnocnaObwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowejS52.

O wpisanie inwestycji do programu budowy sieci drógkrajowych apelowała wcześniej do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwojupodkrakowska gmina Zielonki, przez teren której ma przebiegać większa częśćobwodnicy. Tereny tej gminy są zablokowane pod trasę od ponad 50 lat.

Minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że POK będzie miaładuży wpływ na transport w całym regionie, Polsce i Europie. ?Ta inwestycja,trudna do realizacji, kosztowna, jest niezbędna z punktu widzenia transportucałej Europy? ? mówił i zaznaczył, że droga ułatwi przede wszystkim przejazdgłównymi szlakami na południu Polski, ułatwi poruszanie się mieszkańcom powiatukrakowskiego, a dla samego Krakowa będzie impulsem rozwojowym.

Po wybudowaniu POK ruch na kierunku wschód-zachód będzierozdzielał się na północną i południową część obwodnicy Krakowa, odciążającprzeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicę Krakowa.

?Stajemy przed problemem zatoru na obwodnicy Krakowa w ciąguautostrady A4, dlatego też POK jest swoistym bajpasem, drogą, która odbierzeczęść tego ruchu? ? powiedział minister.

Zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu (GPR) południowaautostradowa obwodnica Krakowa już teraz wykazuje wartości Średniego DobowegoRuchu Rocznego (SDRR) przekraczające 50 tys. pojazdów na dobę, a w przypadkuodcinka węzeł Kraków Tyniec ? węzeł Kraków Sidzina wartości te przekraczają 64tys. pojazdów na dobę.

Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty drógkrajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) co umożliwiprzemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce,Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bezkonieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.

POK przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchumiejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79.Według prognoz na nowym odcinku już w 2025 r. ruch przekroczy średnio 30 tys.pojazdów na dobę. Inżynierowie tak przygotowują POK, by bez problemu mogłaprzyjmować ruch w najbliższych kilkudziesięciu latach.

Dodatkowo możliwość skorzystania z północnego i południowegoobejścia Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnićciągłość przejazdu samochodom na kierunku Rzeszów-Katowice.

Wstępny plan inwestycji Północnej Obwodnicy Krakowa obejmujeteż budowę węzłów z drogami krzyżującymi się z obwodnicą; budowę drógserwisowych; budowę ok. sześciu wiaduktów w ciągu POK, czterech wiaduktów nadPOK, trzech mostów w ciągach dróg zbiorczych; budowę urządzeń ochronyśrodowiska (ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, pasyzieleni izolacyjnej, przejścia dla zwierząt); budowę urządzeń infrastrukturytechnicznej (oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa, urządzenia sterowaniaruchem); przebudowę urządzeń i obiektów kolidujących z inwestycją (cieki wodne,sieć wodociągowa, sieć gazowa, kanalizacyjna, kablowe i napowietrzne linieelektroenergetyczne, oświetlenie uliczne, kanalizacja teletechniczna, kablowe inapowietrzne sieci teletechniczne); budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD) wwęźle Modlnica. (PAP)

Komentarze