TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kortrijk 2009: MAZ i wielka premiera modelu 205
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 22.12.2009 20:24:18 15 komentarzy
Kortrijk 2009: MAZ i wielka premiera modelu 205

Podczas belgijskich targów białoruski MAZ zaprezentował swój najnowszy autobus –przegubowy, niskopodłogowy MAZ 205, który w przyszłym roku zostanie pokazany także w Polsce. Koncepcja tego autobusu powstała w marcu 2008 r., jako rozwinięcie modelu 203 –niskopodłogowego autobusu komunikacji miejskiej o długości 12-metrów. Jego przegubowy młodszy brat ma 18,75 m długości, 2,55 m szerokości i może zabrać na pokład do 175 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. W układzie napędowym MAZ-a 205 (uwaga –zabudowanym wieżowo w pierwszym członie) może być zamontowany albo silnik Mercedes-Benz OM 906 LA Euro 5 albo Mercedes-Benz OM 926 LA EEV. To 6-cylindrowe jednostki o pojemności 7,2 litra, występujące odpowiednio w następujących zakresach mocy: 240 kW (326 KM) i 210 kW (286 KM). Silniki osiągają moc nominalną przy 2200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 1300 Nm dostępny jest w zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Jednostki napędowe współpracują ze skrzyniami biegów: Voith D854.5 lub ZF 6HP 604. Także oś napędowa pochodzi z koncernu ZF. Według informacji producenta masa własna pojazdu wynosi 16 100 kg, co przy takiej długości konstrukcji jest dobrym wynikiem. Oryginalne umieszczenie silnika –w przeciwieństwie do większości tego typu konstrukcji –w pierwszym członie autobusu umożliwiło rezygnację ze stosowania drogich elementów przeniesiona napędu, a także powinno przyczynić się do poprawy właściwości jezdnych. Przede wszystkim na śliskich nawierzchniach MAZ 205 powinien udowodnić swoje zalety w porównaniu do pozostałych „pchaczy”. Warto tutaj dodać, że tego typu rozwiązanie lokalizacji układu napędowego na szerszą skalę w Europie stosuje właściwe tylko Van Hool (m.in. w wersji przegubowej AG300), czyli bardzo popularna marka w Belgii. Dlatego akurat na wystawie w Kortrijk rozwiązanie MAZ-a nie wzbudzało aż tak wielkiej sensacji.

Wentylację we wnętrzu nowego pojazdu zapewniają uchylne górne partie okien oraz klapy wentylacyjne w dachu, a ogrzewanie –grzejniki konwektorowe oraz niezależny układ ogrzewania kabiny pasażerskiej. Oczywiście w opcji można zamówić klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej. Warto podkreślić, że MAZ 205 to w pełni niskopodłogowa konstrukcja (bez stopni wejściowych w drzwiach i stopni poprzecznych), będąca kontynuatorem rodziny autobusów „2”, do której należą już modele 203 (klasa maxi) i 206/226 (klasa midi). Taka modułowa zabudowa pozwola w trakcie produkcji wykorzystywać wiele wspólnych elementów i tym samym ograniczyć koszty oraz czas. –„Do tej pory nie mieliśmy w naszej ofercie niskopodłogowego przegubowca, co powodowało, że w części przetargów nie mogliśmy brać udziału. Teraz to się zmieni –zapowiada Juri Michailovski, wiceprezes zarządu MAZ Auto Poland. –Jestem pewien, że polscy klienci będą bardzo zainteresowani tym autobusem i w przyszłym roku odnotujemy sprzedaż pierwszych egzemplarzy na polskim rynku”. Zobaczymy.

Podstawowe dane techniczne autobusu MAZ 205:

Długość x szerokość x wysokość

18750/2550/3150 mm

Rozstaw osi 1-2/2-3

5865 / 6937 mm

Wysokość stopnia nad poziomem jezdni

270 mm (po „przyklęku”)

Średnica zawracania

12500 mm

Liczba miejsc siedzących

39

Liczba miejsc ogółem

175

Masa całkowita

28 000 kg

Masa własna

16 100 kg

Zbiornik paliwa

220 l

Max. prędkość

75-96 km / h

Rozmiar kół

275/70R22,5


Sprawdź też:
MAZ
Kortrijk
  • JP – 23.12.2009

    "maksymalny moment obrotowy 130 Nm" coś mało ;)

  • AK – 23.12.2009

    @JP. Racja, zabrakło 0 - juz poprawiliśmy. Dziękuję za uwagę!

  • dobry – 23.12.2009

    Dlaczego Mercedes daje silniki Mazowi, a nie daje np. Autosanowi czy Solarisowi? Podobno Mercedes miał już podobnie jak MAN nie użyczać silników innym producentom autobusów

  • x – 24.12.2009

    @dobry: możliwe, że rynki zbytu MB i MAZa w większości się nie pokrywają. Od podwozie do Wetliny/Soliny - Autosan dostaje, bo nie stanowi konkurencji dla MB. Dla krajów wschodnich autobusy MB za drogie, a na "zachodzie" nikt nie kupi. A w Polsce? A w Polsce kupuje się wg widzimisię "betonów". Co do samego pojazdu - gratulacje, że nie pchacz. Z tym, że dwie sprawy: 1. Ktoś może powiedzieć, że szafa w tym miejscu przeszkadza. A IMO nie przeszkadza - lepsza szafa na środku niż na wprost drzwi z tyłu, gdzie ta podłoga ma fale niczym na morzu. 2. Minusem jest nierównomiernie rozłożona masa, co odczuwa się pewnie przy prowadzeniu, no i zużycie opon oraz elementów zawieszenia jest nierównomierne.

  • niedoinformowany – 24.12.2009

    Czy ktoś może mi powiedzieć, czy szafa w pierwszym członie zmienia coś w sterowności pojazdu? Rozumiem, że napęd jest przenoszony na drugą oś. Czy konieczne jest zastosowanie trzeciej osi skrętnej, jak w Ikarach 280? Jak to wyglądało w Solarisie Urbino Hybrid 1 generacji?

  • maciek – 24.12.2009

    zaraz oszołomy napiszą że to białoruski złom. ale zamiast rozwijać jelcza woleli go zlikwidować. wesołych świąt

  • majkel – 27.12.2009

    po kielcach jeżdżą mazy 203 gorszego badziewia nie widziałem wszystko skrzypi wykończenie i spasowanie materiałów tragedia

  • MIG – 28.12.2009

    Widzę, że konstruktorzy z MAZa zatrzymali się na etapie Ikarusa 280. Czyli silnik w przegubie umieszczają pomiędzy pierwszą a drugą osią, napęd idzie na oś drugą (byle nie trzecią, byle pchacza nie było). Niech żyje rozwój techniki!

  • Asesino – 29.12.2009

    Belgijski Van Hool też ma tak umiejscowiony silnik. Jemu chyba nie zarzucisz przestarzałości?

  • bd – 29.12.2009

    wszystko co z Zachodu to przestarzałe być nie może a to co ze Wschodu lub Ojczyzny raczej nie może być nowoczesne - oto typowe stereotypy Polaków. Kiedy w końcu zaczniemy się kierować faktami? Sąsiadom z Białorusi życzę sukcesu, przede wszystkim jednak dalszego rozwoju. Jeśli chodzi o autobusy MAZ konkretnie to pozostaje pewnie jeszcze to i owo do zrobienia lecz od czegoś trzeba zacząć. Jestem ciekaw jak będą się prezentować modyfikacje po starciu z zachodnimi rynkami (tu na myśli mam Polskę).

  • MIG – 29.12.2009

    Niestety, autobusy ze Wschodu nie są najlepsze. Kilkoma jechałem i ocenić mogę. Podstawowym zagadnieniem stają się zabezpieczenie antykorozyjne i jakość wykonania. A co do wyżej opisanego przegubowca - MAZ nie umie skonstruować pchacza. Może mają problem z odpowiednim przegubem, nie wiem. Co do Van Hoola, to jest on dla mnie też dziwny, ale z pewnością przewyższa swego białoruskiego konkurenta pod względem trwałości i jakości.

  • x – 29.12.2009

    Im autobus prostszy w konstrukcji i im mniej elektroniki tym lepiej. Warunki w jakich pracuje autobus miejski to nie miejsce na skomplikowane rozwiązania. Elektronika jak zawiedzie to jest o wiele więcej pracy i trudności do zdiagnozowania. W przypadku rozwiązań mechanicznych nie ma takich problemów. A przypominam - każdy przestój pojazdu to brak zarobku. Co do jakości i trwałości - tego nie wiemy, bo mamy za małą wiedzę na temat tych pojazdów, jednak nic za darmo i na cenę składa się nie tylko koszt produkcji (pewnie niski za wschodnią granicą), ale użyte materiały, komponenty. A MAZ jest o wiele tańszy od reszty pojazdów. Co do konstrukcji pchacza i doboru przegubu. Na posiadaną przeze mnie wiedzę techniczną to pozostaje tylko kwestia wytrzymałości konstrukcyjnej, bo sam przegub idzie kupić jak większość producentów to robi (Huber), moment obrotowy i własności jezdne też są znane i nie wzięte z kosmosu i są wypróbowane - komponenty firm, które są stosowane od wielu lat w innych pojazdach. Dochodzi mająca mały wpływ masa - też żadna ekstremalnie mała ani ekstremalnie wysoka. Ja osobiście jestem za daniem szansy MAZowi. A wiem od kierowców, że prowadzi się te pojazdu o wiele lepiej niż znane marki. Jeśli chodzi o trwałość - o ile wiem, to w krajach UE tendencja do eksploatowania autobusu to 6-8 lat. No to może, lepiej kupić tańszy autobus, który wytrzyma założony czas, niż przepłacać za coś co i tak się sprzeda. Rachunek ekonomiczny pozostawiam dysydentom decydującym co nas wozi i może się powtórzę, ale to co nas wozi to widzimisię tych osób, w większości przypadków.

  • deco – 29.12.2009

    Dlatego nie zbudowali pchacza, bo jakby zastosowali przegub firmy Hubner, to wtedy autobus okazałby się za drogi.

  • ZF – 28.04.2010

    Przegub super! Takie powinny być wszystkie - bezpieczne - a nie jak teraz, tylko osłona której lepiej nie dotykać bo jeszcze się przerwie!

  • transportnews – 01.11.2010

    O tak, podjedzie takie berechło na przystanek i przy próbie wejścia z wózkiem normalnymi drzwiami (czytaj: drugimi) będzie mega kinder niespodzianka in minus ofkz.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...