TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Koniec Solbusów w Olsztynie. Miasto wypowiedziało KDD umowę
INFOBUS.PL - Opublikowano: 24.09.2018 16:00:21 1 komentarz
fot. Mirek Nader, poznanskie-autobusy.pl

Do historii przechodzi pierwszy prywatny operator w olsztyńskiej komunikacji miejskiej. 21 września miasto wypowiedziało umowę firmie KDD Gackowski. Dzień wcześniej przewoźnik nie wypuścił swoich Solbusów na linie. Z tego powodu urzędnicy zerwali kontrakt w trybie natychmiastowym.

O ubiegłotygodniowym olsztyńskim zamieszaniu pisaliśmy tutaj. KDD było pierwszym prywatnym, ale jednocześnie najmniejszym przewoźnikiem na liniach autobusowych w mieście nad Łyną. W ciągu roku firma miała wykonywać przewozy w wymiarze ok. 0,7 mln wzkm rocznie.

Firma obsługiwała wybrane zadanie przewozowe na zlecenie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu od 1 października 2013 roku. Kontrakt z miastem zawarto na 10 lat. W tym celu KDD pozyskało 11 sztuk Solbusów Sm12 z silnikami na gaz LNG. Olsztyn był pierwszym miastem w Europie, w którym rozpoczęto regularną eksploatację autobusów z takim paliwem. Na rezerwę skierowano jedno Sm12 z 2011 roku, który posiadał silnik diesla. Natomiast dwa lata temu zakupiono jeszcze jednego Solbusa na LNG. I mogło się wydawać, że taki stan utrzyma się do 2022 r.

Nic z tego. 20 września ani jeden autobus KDD nie pojawił się na liniach. Miasto straciło cierpliwość i wypowiedziało przewoźnikowi kontrakt.

"Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie 20 września 2018 roku w trybie natychmiastowym wypowiedział umowę świadczenia usług transportu publicznego konsorcjum KDD/Blue Line. Bezpośrednią przyczyną tych działań było niezrealizowanie w czwartek żadnego z kursów autobusowych przypisanych operatorowi. To niezgodne z umową działanie pozwoliło na rozwiązanie współpracy w trybie pilnym (§9 pkt. 1 ust. 3),

Sytuacja ta w żaden sposób nie wpływa na komfort podróży pasażerów olsztyńskiej komunikacji. Autobusy firmy KDD, które powinny obsługiwać wybrane linie komunikacji miejskiej, zostały zastąpione pojazdami MPK oraz Meteor/Irex-3. Wszystkie połączenia są realizowane planowo i zgodnie z rozkładami jazdy." - poinformował ZDZiT na swojej stronie internetowej.

Nieoficjalnie mówiło się, że KDD chciało obsługiwać olsztyńskie linie tylko do końca tego miesiąca i wtedy wypowiedzieć kontrakt. Stało się to jednak wcześniej, gdyż dostawca LNG wypowiedział firmie umowę na dostawę gazu z powodu zaległości w płatnościach. To zaś było m.in. pochodną stanu technicznego Solbusów oraz wynikających z tego wysokich kar, które nakładał ZDZiT za niewłaściwe świadczenie usług przewozowych. To spowodowało, że brakowało pieniędzy na stabilne prowadzenie działalności.

A to zapewne doprowadziło to ograniczenia lub też utraty płynności finansowej i uniemożliwiało na dłuższą realizację kontraktu. To o tyle ciekawe, że KDD zaczynał pięć lat temu w Olsztynie za dosyć przyzwoitą stawkę, czyli 6,19 zł/wzkm netto. Bardzo korzystny dla przewoźnika mechanizm waloryzacji, który opierał się głównie na zmianie wskaźnika rocznego wynagrodzenia wg. GUS powodował, że obecnie stawka KDD powinna wynosić ok. 6,50 zł/wzkm netto, a więc nie najgorzej jeżeli popatrzymy na stawki prywatnych przewoźników w innych miastach.

Olsztyński przypadek jest drugim w ciągu ostatnich 2 lat kiedy organizator przewozów zdecydował się na wypowiedzenie umowy operatorowi. Ostatni raz takie zdarzenie miało miejsce w Lublinie. W marcu 2016 roku tamtejszy Zarząd Transportu Miejskiego rozwiązał kilka miesięcy przed zakończeniem umowę z PKS Zielona Góra. Powodem było to, że przewoźnik nie radził sobie z powierzonymi mu do obsługi zadaniami.

Czy w przypadki olsztyński i lubelski mają trochę wspólnych cech? Z pewnością jedną zasadniczą. W obydwu przypadkach KDD jak zielonogórski PKS nie mieli żadnego doświadczenia w zakresie realizacji przewozów w komunikacji miejskiej. Warto byłoby wyciągnąć z tego wnioski.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
ZDZiT Olsztyn
KDD Gackowski
Solbus
LNG
  • Kamil Nowakowski – 24.09.2018

    Albo pod płot jak Volva w Elblągu po ALP Albo Warszawa kupi, i będą dawcami dla 18metrówek :E Ale według mnie, prywaciaż nie powinien mieć taboru na gaz, nie potrafią przedłużac kontraktów, czy nabiają sobie przez to więcej kar KDD było jak dziecko, bo ciągle mieli problemy z wozami, mechanicy nie znali się dobrze na tych wozach, zawsze serwis Solbusa musiał przyjeżdżać aby likwidować usterki... A miały być takie cudowne autobusy, pierwsze w europie na LNG

  • Paweł Siedlecki – 24.09.2018

    Nie wiem czy one w ogóle do czegokolwiek się nadają bo to takie ruiny, że strach nimi było jeździć.

  • Karl Stetz – 24.09.2018

    Co z solbusem jest nie tak?

  • Maciej Mocko – 24.09.2018

    Kto by chciał części z tego?

  • Kuba Prokopczuk – 24.09.2018

    Tak się kończy użytkowanie polsko-chińskich wynalazków produkowanych przez firmy krzaki. Tak samo jak skończyła Kapena, Solbus, Autosan (przed kroplówką z PGZ), tak skończy pewnie firma z logiem niedźwiedzia.

  • Daniel Białek – 24.09.2018

    Szkoda.

  • Daniel Białek – 24.09.2018

    [*]

  • Michał Pawłowski – 24.09.2018

    W Polsce jest dwóch przewoźników obsługujących wozy LNG, Częstochowa i MZA. Ciekawe który się skusi na te wozy 😂

  • tantus – 25.09.2018

    @Kuba Prokopczuk: akurat Autosan nie jest żadną firmą-krzakiem - przypominam, że produkuje autobusy już od lat 50. XX w. Kapena z kolei ma się bardzo dobrze, tyle że zmieniła właściciela.Ale co do Solbusa to się zgadzam - firma, która powstała z niczego.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....