TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Koniec autobusów CNG w Lublinie
Karol Wach - Opublikowano: 26.10.2009 22:20:28 10 komentarzy
Koniec autobusów CNG w Lublinie

Charakterystyczny, jedyny taki w Polsce, biały przegubowiec Solaris Urbino 18, napędzany CNG, przeniósł się z Lublina do Radomia. Zakupiony przez lubelskie MPK, w 2006 roku pojazd, po trzech latach pobytu na wschodzie Polski został bowiem sprzedany do radomskiego MPK. Informację tę potwierdziła nam rzecznik prasowa MPK Lublin Weronika Opasiak. Nowy autobus kosztował 1,2 mln zł. Teraz lubelski przewoźnik sprzedaje go, jak twierdzi szef MPK Czesław Rydecki, bez zysku. Dlaczego Lublin pozbywa się Solarisa? Pojazd ten został zakupiony z funduszy pomocowych Ministerstwa Środowiska w 2006 roku. Kosztował 1,2 mln zł. To bardzo dużo, jak na autobus, który często nie kursował liniowo. Oprócz tego trzeba z nim było jeździć do Zamościa na przeglądy. Kłopotliwe było także jego tankowanie. Ten pojazd nie był dla MPK przyszłościowy. Mimo, że to autobus komfortowy, dla nas był droższy w eksploatacji od tradycyjnego diesla –mówi Prezes MPK Lublin, Czesław Rydecki. Oprócz Solarisa mamy jeszcze dwa autobusy gazowe, które jednak nie zostaną dopuszczenia do ruchu. Także te pojazdy MPK będzie chciało oddać –dodał Czesław Rydecki. Tym samym MPK całkowicie wycofało się z eksploatacji pojazdów CNG.  

Po raz pierwszy przegubowy Solaris CNG pojawił się w Radomiu w sierpniu ubiegłego roku. Były to premierowe testy tego pojazdu na radomskich liniach. Kolejny raz na południu Mazowsza biały Urbino zagościł w tym roku i pozostał już na stałe. Radomski przewoźnik skorzystał z faktu, że MPK Lublin podjęło decyzję o pozbyciu się wozów zasilanych CNG. - Cena, jaką ostatecznie ustaliliśmy, to już tajemnica handlowa naszej firmy. Mogę tylko powiedzieć, że była to na prawdę okazja. Nowy taki autobus kosztuje półtora miliona złotych –mówił w Echu Dnia Krzysztof Kowal, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa w Radomiu. Można się domyślać, że był to rzeczywiście zakup okazyjny i obie strony zrobiły dobry interes. Nowy Solaris otrzymał już nowy numer taborowy, zgodnie z systemem znaczenia wozów w MPK –1045. Na początku przyszłego roku do MPK trafią kolejne pojazdy 12-metrowe zasilane CNG. Otrzymają one numery niższe. Jak mówi Krzysztof Kowal przegubowiec zamknie numerację wszystkich pojazdów zasilanych gazem. Solarisa czeka także zmiana kolorystki zewnętrznej. Zgodnie z obowiązującymi w Radomiu barwami na białym lakierze pojawią się czerwone pasy. Przypomnijmy, iż ostatnio takie barwy przybierają nie tylko wozy MPK, ale także drugiego radomskiego przewoźnika –ITS Michalczewski. Dlaczego MPK zdecydowało się na zakup Solarisa? Decydowała zapewne okazja i cena. Dla MPK liczy się także przestronne wnętrze, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz czworo drzwi, które ułatwią wymianę pasażerów na przystankach. Ważny jest także dobry stan techniczny wozu. Mimo, iż ma już trzy lata praktycznie nie widać na nim śladów eksploatacji. Będąc na testach Urbino CNG jeździł głównie na liniach podmiejskich. Teraz ma się to zmienić. Przegubowy Solaris pojawi się na najbardziej obciążonych radomskich liniach –4, 7 i 9. I tylko lubelscy miłośnicy komunikacji są niezadowoleni z decyzji szefów MPK o sprzedaży Solarisa do Radomia.

Pisząc o przeprowadzce Solarisa Urbino 18 CNG warto przypomnieć dane techniczne takich pojazdów, oferowanych przez firmę Solaris Bus&Coach:

Solaris Urbino 18 CNG Szczegółowe dane techniczne

Układ napędowy

Silnik - Iveco Cursor 8 (200 kW)/Cummins ISLG 320 (238 kW)

Skrzynia biegów - ZF 6 HP Ecomat 4/Voith Diwa 5

Butle gazowe - Butle kompozytowe

Układ dodatkowego ogrzewania - Spheros (Webasto)

Podwozie

Oś przedniaZF RL 75 EC (zawieszenie niezależne)/Opcja ZF RL 85 A

Oś napędowa - ZF AV 132

Oś środkowa - ZF AVN 132

Układ centralnego smarowania - centralny punkt smarny wyprowadzany w podwoziu - smar stały/ Opcja Vogel KFBS1 z autodiagnozą - na smar półpłynny

Układ kierowniczy - ZF Servocom 8098

Układ hamulcowy:

dwuobwodowy ABS i ASR

hamulec ręczny (postojowy) - z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego

hamulec przystankowy

Hamulec dodatkowy - retarder skrzyni biegów

Układ poziomujący - zawieszenie ECAS II z funkcją przyklęku prawej strony, podnoszenia i opuszczenia autobusu;przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie o około 60 mm/ Opcja zawieszenie - na zaworach pneumatycznych, podnoszenie o około 60 mm

Nadwozie

Konstrukcja szkieletu ze stali odpornej na korozję

Oblachowanie ścian bocznych ze stali odpornej na korozję i paneli aluminiowych

Układ drzwi 1-2-2/2-2-2/1-2-2-2/2-2-2-2

Maksymalna wysokość wejścia - I i II drzwi - 320 [mm], III i IV drzwi - 340 [mm]

Rampa inwalidy - przy II drzwiach, odkładana ręcznie - 1000x905 [mm]

Liczba miejsc siedzących 34-51+1 (w zależności od wyposażenia)

Przewietrzanie, wentylacja, klimatyzacja

Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy - Opcja klimatyzacja z napędem elektrycznym

Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej –Opcja klimatyzacja z napędem mechanicznym

Wentylatory - dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe) - 2 + 1 szt.

Opcja dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe) - 2 + 2 szt.

Szyberdachy - elektryczny - 3 szt.

Ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej - grzejniki konwektorowe, 4 dmuchawy 2-stopniowe

Elektryka

Wiązki i płyty - instalacja elektryczna oparta o magistralę CAN-Bus       
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK
CNG
Solaris
Lublin
Radom
  • podwładny – 29.10.2009

    Zaraz będą w Lublinie dwa przetargi - jeden na sprzedaż reszty solarek, a drugi na zakup merców. Brawo. A później powtórzy się historia zarządu z Łodzi.

  • kynek – 29.10.2009

    a potem ktoś przejrzy na oczy jak w Łodzi i na pysk wyrzuci. Kochaś tureckich mercedesów i mazów. Tacy ludzie za zakupy takie jak on robi to co najwyżej powinni hale sprzątać.

  • – 29.10.2009

    takie komentarze zostaw dla siebie... - poprostu nie będe takim idiotą jak ty i niebęde tego w taki sposób komentował.

  • JP – 30.10.2009

    " Oprócz tego trzeba z nim było jeździć do Zamościa na przeglądy. Kłopotliwe było także jego tankowanie. Ten pojazd nie był dla MPK przyszłościowy. Mimo, że to autobus komfortowy, dla nas był droższy w eksploatacji od tradycyjnego diesla –mówi Prezes MPK Lublin, Czesław Rydecki." - Ciekawe, wszystko dokładnie na odwrót niż to co mówiono, gdy kupowano ten autobus.

  • Kierman – 30.10.2009

    Trudna ale i odważna decyzja. Ale jaby mpk zamiast tych 20 solarisów na opał i 30 merców kupiło takie pojazdy w wersji gazowej miało by to ręce i nogi. A tak, plan moze i dobry ale poległ w przedbiegach.

  • kynek – 30.10.2009

    Ja cię nie obrażam okrzemku bez podpisu

  • Fan – 30.10.2009

    Czysta głupota pozbywać się tego extra Solarisa. Wiele miast stawia na Cng jako na bardzo tanie i ekologiczne paliwo. Dla przykładu: Zamość, Kielce, Rzeszów, Radom i wiele innych. A w Lublinie Czesiek sprowadził te merole czyli szwabsko-turecki chłam. Zastanawiam się tylko dlaczego on taką nienawiścią zieje na Solarisy, które są polskim produktem o naprawdę dobrej renomie w całej Europie. Widać woli wspierać Niemców niż Polaków.

  • ludek – 02.11.2009

    Bo solaris pewnie nic nie daje

  • Jeremi – 06.11.2009

    Bo jak byście pojeździli sobie za fajerą na obu markach to byście wiedzieli dlaczego tak robi.Bo ładnie komentować jak się z boku patrzy.Merc mimo że ma parę minusów jest ogólnie lepszy.Solaris nie ma zawieszenia przystosowanego do lubelskich dróg i walenie przednim plastikiem do asfaltu na pofałdowanej jezdni nie należy do przyjemności.Plomby z zębów wypadają.

  • doświadczony – 16.11.2009

    Jeremi - tzreba zmienić technikę jazdy... Jak jedziesz peugotem i siadasz na bmw to jest wtedy normalne? w busach też tak jest. A czy lepszy? Nad gustami się nie dyskutuje...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....