Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konferencja e-Bus: Ekoenergetyka zwraca uwagę na czas [FILM]

infobus
21.04.2017 13:23
0 Komentarzy

Podczas marcowej konferencji w Ministerstwie Rozwoju głoszabrali również przedstawiciele dostawców energii i systemów ładowania. Wśródnich Bartosz Kubik, prezes zarządu Ekoenergetyka – Polska sp. z o.o.

Ekoenergetyka-Polska to lider rynku europejskiego ładowarekdla autobusów elektrycznych. Do tej pory firma dostarczyła ładowarki dlaautobusów elektrycznych do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzeniauczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Firma proponuje ładowarki odmocy od 3kW do 450Kw, pracując z wiodącymi producentami autobusów, pomagamiastom we wprowadzaniu w życie zero-emisyjnych pojazdów transportupublicznego.

Jak podkreślił podczas swojego wystąpienia Bartosz Kubik,tak bogate doświadczenie Ekoenergetyki w zakresie elektromobilności daje spółcepełne prawo do wyciągnięcia pierwszych wniosków. Wśród nich trzy sąnajważniejsze:

1. Tworzenie sieci zasilania to bardzo skomplikowany proces,który w skrócie obejmuje 5 etapów:

  • audyt floty i sieci miejskiej

  • organizacja pozwoleń i przyłączy

  • stworzenie planu infrastruktury

  • konsultacje techniczne

  • przetarg instalacja i uruchomienie

2. Czas: proces stworzenia infrastruktury pod ładowanieelektrobusów zabiera bardzo dużo czasu i razem z uzyskaniem szeregu pozwoleń(przede wszystkim w zakresie zewnętrznych ładowarek) może zabrać ok. 50- 60tygodni. Do tego trzeba liczyć się z opóźnieniami w organizowaniu przyłączy ipozwoleń;

3. Przewymiarowanie infrastruktury, czyli częste tworzenieprojektów „na zapas” przyczynia się do bardzo wysokiego szacowanego kosztuprojektów.

Jak powiedział Bartosz Kubik, dzisiaj koszt budowyinfrastruktury ? zależności od przyłącza ? można oszacować w następującysposób:

  • 1300zł-1800zł/ kw koszt zakupu infrastruktury

  • 200zł-500zł/ kw koszt instalacji infrastruktury / siećniskiego napięcia

  • 800zł-1500zł/ kw koszt instalacji infrastruktury / siećśredniego napięcia

  •  1,1-1,3kwh średnia konsumpcja energii autobusu 12m

Najważniejsze wyzwania czekające samorządy przy projektowaninowych systemów zasilania elektrobusów to:

  • prawo budowlane i energetyczne, które obowiązuje takżeładowarki i stąd konieczność organizacja pozwoleń już na etapie przetargu

  • w planie projektu należy uwzględnić czas na dopełnieniespraw proceduralnych

  • zdalny monitoring 24/h jest kluczem do pełnej operacyjności

  • przy wdrożeniu należy przewidzieć możliwość dwustronnegozasilania ładowarek lub zasilanie z agregatu prądotwórczego

  • spełnienie ISO 15118 jako normy wymaganej przy komunikacjipomiędzy pojazdami, a ładowarkami.

Zapraszamy na film z wystąpieniem Bartosza Kubika

{https://www.youtube.com/watch?v=hqjMd-m7XHg}

Komentarze