Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konferencja CUPT: „Be smart, be electric” [FILM]

infobus
18.04.2018 15:30
0 Komentarzy

18 kwietnia miała miejsce Konferencja CUPT „Be smart, beelectric – transport zeroemisyjny – ewolucja czy rewolucjawtransporcie?”. I dokładnie o tym dyskutowano w Warszawie.

Goście z Polski i wielu krajów świata dyskutowali o jednym znajważniejszych tematów współczesnej Polski – elektromobilnej rewolucji mającejprzynieść w ciągu najbliższych lat milion elektrycznych samochodów i tysiącautobusów. W gronie ekspertów zaproszonych do dyskusji w czasie konferencji „Besmart, be electric” organizowanej przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych był prezes MZA Warszawa, Jan Kuźmiński.

-„W połowie roku zamierzamy uruchomić przetarg na zakup 130autobusów elektrycznych dzięki środkom z Unii Europejskich pozyskanych dziękiwsparciu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Z kolei już w majuchcielibyśmy podpisać umowę na dostawę 80 autobusów elektrycznych CNG, któreteż wpisują się w nasze projekty ekologiczne – zapowiedział Jan Kuźmińskipodczas panelu „Elektromobilność wstępem do koncepcji Smart City”.

-„Jednocześnie pilnie obserwujemy kolejne zapowiedzi rozwojutechnik elektromobilności – chociażby baterii grafenowo-polimerowych, o którychmówią Hiszpanie, a które mogą mieć zdecydowanie lepsze parametry techniczne od tychobecnie eksploatowanych – dodał Jan Kuźmiński.

Elektromobilność to jeden z kluczowych programów rządowych,a Miejskie Zakłady Autobusowe jawią się jako krajowy i europejski lider wewdrażaniu autobusów elektrycznych i rozwiązań proekologicznych. W tej chwiliMiejskie Zakłady Autobusowe eksploatują 21 elektrobusów, a już za dwa latabędzie ich 160.

Całość konferencji można obejrzeć na opublikowanym przezCUPT filmi:

CUPT i 215 elektrobusów

-„W obecnej perspektywie unijnej tylko z Programu infrastruktura i Środowisko prawie 2 mld 300 mln euro dofinansowania wspiera rozwój programów niskoemisyjnych w miastach – mówił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Mamy tę przyjemność być stroną umów. Naszymi partnerami są beneficjenci, którzy realizują te projekty. Widzimy, jak ważne są to projekty na polskim rynku transportowym. Już dzisiaj współfinansujemy 215 nowych autobusów elektrycznych. Zakup 215 autobusów w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko to nie przyszłość. To rzeczywistość. To się już dzieje. Są przetargi, są podpisane umowy.”

Dyrektor CUPT dodawał, że – mając na uwadze przyjętą przez rząd Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju – widzi ogromną potrzebę dalszego wspierania transportu niskoemisyjnego, a przede wszystkim – elektrycznego.

Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju zapowiedział, że już wkrótce ogłoszony zostanie konkurs dla samorządów i operatorów na rzecz transportu zeroemisyjnego z budżetem UE około 300 mln zł. Przedstawiciel Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju podkreślał, że od standardowego transportu miejskiego udało się w Polsce wejść na poziom wyższy, taki, który jest związany ze wsparciem innowacji.

Na postawione w nazwie konferencji pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy spotkania.

-„W moim odczuciu, jak się spojrzy na przeszłość, to jest rewolucja – mówił Włodzimierz Hrymniak, dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju S.A. – Oczywiście, w naszej percepcji zmiany następują ewolucyjnie, natomiast, jak się patrzy na motoryzację, na transport publiczny, na to, jak się ta zmiana w ciągu zaledwie kilku lat dokonała, to obstawałbym, że jest rewolucja.

Na potwierdzenie swoich słów Włodzimierz Hrymniak podawał statystyki. W 2016 r. w Polsce 5 miast miało ponad 20 autobusów elektrycznych. Rok później takich pojazdów było już blisko 90, a do końca 2019 r. ma ich być około 420.

Pierwszy autobus elektryczny w Polsce wyjechał na ulice Jaworzna. Paweł Silbert, prezydent tego miasta przyznawał podczas panelu dyskusyjnego, że pierwszy taki pojazd zakupiono, by go przetestować. Dopiero później zapadła decyzja, aby autobusów elektrycznych mieć w swoim taborze więcej.

Thomas Avanzata, European Department Director UITP- International Association of Public Transport, która współpracuje z prawie 20 podmiotami, odpowiadającymi za transport miejski w Polsce, podkreślał, że podejmowane działania mają sprawić, iż transport publiczny będzie wybierany chętniej niż samochód.

-„Ta zmiana to konieczność – mówił Thomas Avanzata, European Department Director, UITP- International Association of Public Transport – a czasami o tym zapominamy. Wzrastające zaniepokojenie zanieczyszczeniem powietrza, również polityka energetyczna sprzyjająca transportom zeroemisyjnym i niskoemisyjnym są coraz bardziej obecne.

Konferencja była też okazją do upamiętnienia 110 rocznicy uruchomienia w Warszawie pierwszego elektrycznego tramwaju. Taki pojazd wyjechał na ulice stolicy o godz. 9.35, 26 marca 1908 r.

-„110 lat tramwaju elektrycznego w Warszawie to nie byle co. To jeden z dłuższych okresów w Europie, kiedy prowadzony jest tego typu transport – mówił Przemysław Gorgol, wręczając Robertowi Kościelnemu, członkowi zarządu Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o. statuetkę.

W trzech konferencyjnych panelach dyskutowano o elektromobilności i koncepcji Smart City, elektrycznym transporcie w miastach, dedykowanej infrastrukturze ładowania.

Konferencyjne konkluzje to:

  • Elektromobilność odpowiednio zakotwiczona w polskim porządku prawnym

  • Synergia działań na rzecz transportu elektrycznego doprowadzi nas do Smart City

  • Tabor i ustandaryzowana infrastruktura – niezbędny duet dla sukcesu elektromobilności i zrównoważonego transportu

  • Pewność energetyczna to inteligentna infrastruktura ładowania połączona z odpowiednim magazynowaniem energii

  • Zrównoważona mobilność elementem polityki klimatycznej

  • Już wkrótce konkurs dla samorządów i operatorów na rzecz transportu zeroemisyjnego z budżetem UE około 300 mln zł

Komentarze