Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komunikacyjna walka o Rzeszów. W tle nowe autobusy MKS

infobus
06.10.2017 10:02
0 Komentarzy

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”w ofensywie. Żąda od Rzeszowa dostępu do przystanków na terenie miasta. Urząd Miasta odpowiada jednak stanowczo – „nie – bo macie stare autobusy”. A to się niebawem może zmienić…

Od początku. Gminy: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec,GłogówMałopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn tworzą Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”. W ramach Związku działa Międzygminna Komunikacja Samochodowa, która obsługuje teraz ok. 21 linii autobusowych – głównie łączących Rzeszów z sąsiednimi gminami.

W ostatnim czasie wójtowie tych gmin podpisali list do prezydenta Tadeusza Ferenca, w którym żądają od władz Rzeszowa dostępu dla autobusów MKS do wszystkich przystanków na terenie miasta. Chcą też, by miasto rozważyło wprowadzenie zintegrowanego biletu na MPK i MKS.

– „Nie zgadzamy się na traktowanie naszych mieszkańców jako ludzi gorszej kategorii. Informujemy, że w przypadku braku pozytywnej odpowiedzi, zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju. Z zapytaniem, czy środki unijne pozyskane przez miasto na przebudowę infrastruktury przeznaczone były tylko dla miasta, czy też dla sąsiednich gmin – piszą wójtowie z ZG PKS.

Rzeszów przeciwny

Jak możemy przeczytać w Gazecie Wyborczej-Rzeszów, stanowisko miasta jest jednak jednoznaczne.

-„Nie po to inwestujemy w MPK po 50, 60 milionów zł rocznie, żeby wpuszczać do Rzeszowa zdezelowane autobusy – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta miasta. – Ale przede wszystkim chodzi nam o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców Rzeszowa. Zapraszamy gminy do podpisania umowy z MPK. Żeby dać szansę mieszkańcom tych gmin na korzystanie z nowoczesnych autobusów. A będzie jeszcze lepiej – pojawią się autobusy przegubowe, elektryczne – mówi Chłodnicki.

Problem w tym, że usługi MPK Rzeszów są droższe od MKS. Pokazuje to przykład gminy Krasne, która w sierpniu br. zrezygnowała z usług MPK na rzecz MKS. Powodem były niższe koszty komunikacji gminnej. Różnica wynosiła około 200 tysięcy zł rocznie.

Nowe autobusy

Kolejny koronny argument  – czyli nieporównywalnie lepszy tabor MPK Rzeszów – również za moment przestanie działać ZG PKS otrzymało właśnie 129 mln zł ze środków unijnych w ramach Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonowania na projekt, którego celem jest poprawa dostępu mieszkańców do komunikacji publicznej oraz zachęcenie do przesiadania się z samochodów do autobusów.

W jego ramach MKS otrzyma 54 niskoemisyjne autobusy. Do tego powstaną dwa mosty na Wisłoku oraz parkingi, drogi i ścieżki rowerowe. Wartość inwestycji to ok. 129 mln zł. Wsparcie unijne osiągnęło blisko 89 mln zł.

Zastępca przewodniczącego Związku Gmin Sławomir Porada podkreślił, że to transport publiczny decyduje o mobilności mieszkańców, ich możliwościach dotarcia do miejsca pracy, szkoły, uczelni czy sklepu, skorzystania z oferty kulturalnej.

-„Za jego rozwijaniem przemawia troska o środowisko i jakość życia. Więcej pasażerów w autobusach i pociągach, to mniej samochodów na drogach, mniej straconego czasu w ulicznych korkach i czystsze powietrze – argumentuje .

Kiedy przetarg?

Już w najbliższych tygodniach Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”ogłosi przetarg na zakup nowych autobusów. Powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru w zajezdni autobusowej, w tym hala napraw i diagnostyki, automatyczna myjnia.

Związek Gmin PKS wprowadzi też system transportowy podobny do rzeszowskiego i ja zapowiada: -„Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia do jednego, spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami. To jest warunek sine qua non funkcjonowania całego projektu” – podkreślił Porada.

Poniżej mapka z liniami MKS:

Komentarze