TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Komunikacja miejska w średnich miastach - Białystok (4)
Jacek Pudło - Opublikowano: 08.05.2012 19:02:44 6 komentarzy
Komunikacja miejska w średnich miastach - Białystok (4)

Struktura organizacyjna komunikacji miejskiej w Białymstoku została ukształtowana na początku lat 90., po głośnym strajku ówczesnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Dużą spółkę komunalną podzielono na 3 mniejsze i powołano organizatora. Organizatora utworzonego w 1991 roku powołano jako Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej. Funkcjonował on do 2004 roku, kiedy to został zlikwidowany, a zadanie organizacji komunikacji przejął Zarząd Dróg i Transportu, podległy pod Urząd Miejski. Zarząd przekształcono w wydział, później w departament urzędu, a następnie w Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Obecnie realizacja usług przewozowych należy do 3 przewoźników. Są to:

  • Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o. o. (KPK)
  • Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o. o. (KZK)
  • Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o. o. (KPKM)

 

Każda ze spółek posiada własną zajezdnię i dyspozytornię, a także wydzieloną grupę linii.

Tabela 1. Podział linii pomiędzy przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo

Linie

KPK

4 10 11 14 16 19 20 21 21N 22 25 28 100

KZK

1 7 9 13 15 18 101 103 106 111

KPKM

2 3 5 6 8 12 17 23 24 26 27 102 104 105 107 110 3N 5N

 

Celem ujednolicenia komunikacji realizowanej przez trzy spółki, w 2007 roku wprowadzono logo i określenie „Białostocka Komunikacja Miejska”(BKM), używane względem miejskiego transportu zbiorowego w Białymstoku.

W Białymstoku, po akcesji Polski do Unii Europejskiej, wykorzystano możliwość aplikowania o fundusze unijne. Zakres projektów modernizacji systemu transportu miejskiego skoncentrowany był na wymianie taboru i modernizacji infrastruktury drogowej.

Pierwszy projekt otrzymał nazwę „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku - Etap I„i objął zakup autobusów oraz modernizację infrastruktury drogowej. Wartość projektu wyniosła 66 mln zł, z czego 34 mln zł pokryły środki unijne. Projekt dofinansowany był z Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

Zakupiono 43 autobusy. Zwycięzcą przetargu na zakup pojazdów został MAN, który zaoferował solowe Lion’s City oraz przegubowe Lion’s City G.

 

Zmodernizowano następujący ciąg ulic:

  • ul. Kopernika
  • ul. Zwierzyniecka
  • ul. 11 Listopada
  • ul. Skłodowskiej
  • ul. Liniarskiego
  • ul. Kalinowskiego

 

Wkrótce rozpoczęto realizację drugiego etapu projektu o wartości 161 mln zł, z czego 148 mln to dofinansowanie unijne. Do zakresu należały: zakup taboru, modernizacja infrastruktury drogowej i budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Białostockiej Karty Miejskiej. Projekt dofinansowany był z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW).

W tym etapie przewidziano zakup 48 autobusów. Przetarg ogłoszono w 2009 roku. Napłynęły oferty Solarisa, Volvo i Evobusa. Jako zwycięzcę wybrano Solarisa, jednak Evobus oprotestował wynik. Protest został oddalony przez UZP i podpisano umowę z Solarisem. Ofertę Volvo odrzucono jako niezgodną z SIWZ.

Solaris dostarczył 24 autobusy 12-metrowe –Urbino 12, oraz 24 przegubowe –Urbino 18 za 41 743 200 mln zł netto (737 900 zł za Urbino 12 i 1 001 400 zł za Urbino 18).

Inwestycje w infrastrukturę drogową objęły następujące ulice:

  • ul. Produkcyjna (od ul. Swobodnej do ul. Gen. St. Maczka),
  • ul. Antoniuk Fabryczny (od ul. Swobodnej do ul. Antoniukowskiej)
  • ul. Antoniukowska
  • ul. Knyszyńska
  • obwodnica śródmiejska (od ulicy Zwierzynieckiej do ul. A. Mickiewicza),


W 2011 roku rozpoczęto realizację trzeciego etapu projektu, który ma zostać zakończony w 2014 roku. W jego zakres wszedł zakup 70 autobusów, modernizacja infrastruktury drogowej, budowa centrum przesiadkowego, budowa Centrum Zarządzania Ruchem oraz systemu zarządzania komunikacji miejskiej. Wartość projektu wyniosła 178 mln zł, z czego dofinansowanie z funduszy unijnych to 141 mln zł. Projekt, podobnie jak etap II, realizowany był w ramach programu PO RPW.

Centrum przesiadkowe powstanie w rejonie ul. Sienkiewicza i będzie się składać z 2 dwuperonowych przystanków.

Zamówienie na 70 autobusów zdobył Solaris, który dostarczył 40 autobusów Urbino 12 oraz 30 Urbino 18. Wartość zamówienia wyniosła 84,7 mln zł brutto. Odrzucono oferty firm MAN i Evobus jako niezgodne ze specyfikacją. Umowę z Solarisem podpisano 5 października 2011 r. 35 spośród pojazdów dostarczono na jesieni 2011 r., a kolejne 35 –na wiosnę 2012 r.

W ramach projektu zmodernizowana zostanie infrastruktura drogowa w ciągu ulic:

  • ul. Dąbrowskiego
  • Al. Piłsudskiego
  • ul. Sienkiewicza (od ul. Ogrodowej do ul. Białówny)

 

W wyniku dostaw autobusów zakupionych z dofinansowaniem unijnym, jak i z własnych środków spółek, wycofano z eksploatacji autobusy Jelcz i Ikarus z lat 80., jak i używane niemieckie, austriackie i francuskie pojazdy z lat 90., zakupione po roku 2000. Średnia wieku taboru w Białymstoku wyniosła w kwietniu 2012 r. zaledwie 5,7 roku.

Podsumowując, w Białymstoku zakupiono 161 nowych autobusów, zmodernizowano infrastrukturę drogową, wprowadzono Białostocką Kartę Miejską oraz logo Białostockiej Komunikacji Miejskiej wraz ze stroną internetową z pełną informacją o białostockiej komunikacji miejskiej.

Tabela 2. Linie w Białymstoku uporządkowane według częstotliwości kursowania (opracowane na podstawie rozkładów zmieszczonych na stronie http://www.komunikacja.bialystok.pl/)

Linia

Częstotliwość [min]

Liczba linii

1, 3, 5, 9, 10, 12, 16, 20, 21, 26, 100

co 10 lub 12

11

2, 7, 8, 11, 17, 19, 22, 24, 25

co 15

9

4, 6, 14, 18, 28, 103

co 20

6

13, 15, 23, 27, 101, 105

co 25 lub 30

6

102, 104, 106, 107, 110, 111

co 45, 60 i rzadziej

6

 

W Białymstoku występuje liczna grupa linii o dużej częstotliwości kursowania. Aż 20 spośród ogólnej liczby 38 linii charakteryzuje się częstotliwością kursowania co 10 do 15 minut w szczycie przewozowym. Udział linii z częstotliwością kursowania poniżej 25 minut i mniejszą jest niski. W budowie rozkładów jazdy nie zastosowano jednak taktów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Białystok
  • Solarik24 – 10.05.2012

    Mimo tego wszystkiego, co jest tu opisane wszystko idzie w złą stronę. Coraz to mniej brygad co wiąże się z większym zatłoczeniem w autobusach. Efekt jest tego taki, że ludzie wsiadają do własnych pojazdów, bo chcą podróżować wygodniej. Uważam, że kupować nowy tabor trzeba, ale trzeba go dobrze wykorzystać, a nie upychać ludzi na maxa do autobusu.

  • Krispolo – 11.05.2012

    Nadal uważam, że czas pomyśleć o tramwajach w Białymstoku.

  • blue – 11.05.2012

    Kiedyś w szczycie jeździły co 5 minut. Tramwaje to bajki i nie warto nawet o tym podejmować dyskusji. Można było o tym myśleć 20 lat temu przed wszystkimi inwestycjami miejskimi. Teraz jedynie ul. Popiełuszki i Tunel Nila są jako tako przystosowane do wprowadzenia torowiska tramwajowego. W pozostałej części miasta tramwaj 'będzie stać' razem z osobówkami. Moim zdaniem porządnie zorganizowana komunikacja miejska jest w stanie sprostać wymaganiom jakie stawia przed BKMem 300tys miasto. Jak na razie jest to polityka skutecznego 'odstraszania'. Trudno to przekazać w jednym komentarzu, klimat tego co sie dzieje w Białymstoku można odczuć korzystając z usług BKMu, co do przyjemnych nie nalezy.

  • Piotr_B – 11.05.2012

    Jacku, temat potraktowany bardzo pobieżnie, szkoda ze Alek nie dał tego mi. W historii komunikacji po 1991 roku było jeszcze kilku innych przewoźników. A takt to pojęcie obce obecnemu zarządowi BKM. Oizdrawiam

  • Kononononowicz – 12.05.2012

    Na razie zamiast tramwajów warto robić więcej buspasów. Ogólnie komunikacja w Białymstoku poprawiła się wręcz dramatycznie, pozostaje pogratulować :) Tramwaje można wprowadzić od zera, tak jak to się stało w Olsztynie, sądzę jednak że w B. nie ma takiej potrzeby.

  • sphinx – 15.05.2012

    Poprawiła pod jakim względem? Może wizualnym bo dla pasażera korzystanie z KM to coraz większa mordęga.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....