TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Komunikacja miejska w średnich miastach - Białystok (4)
Jacek Pudło - Opublikowano: 08.05.2012 19:02:44 6 komentarzy
Komunikacja miejska w średnich miastach - Białystok (4)

Struktura organizacyjna komunikacji miejskiej w Białymstoku została ukształtowana na początku lat 90., po głośnym strajku ówczesnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Dużą spółkę komunalną podzielono na 3 mniejsze i powołano organizatora. Organizatora utworzonego w 1991 roku powołano jako Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej. Funkcjonował on do 2004 roku, kiedy to został zlikwidowany, a zadanie organizacji komunikacji przejął Zarząd Dróg i Transportu, podległy pod Urząd Miejski. Zarząd przekształcono w wydział, później w departament urzędu, a następnie w Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Obecnie realizacja usług przewozowych należy do 3 przewoźników. Są to:

  • Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o. o. (KPK)
  • Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o. o. (KZK)
  • Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o. o. (KPKM)

 

Każda ze spółek posiada własną zajezdnię i dyspozytornię, a także wydzieloną grupę linii.

Tabela 1. Podział linii pomiędzy przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo

Linie

KPK

4 10 11 14 16 19 20 21 21N 22 25 28 100

KZK

1 7 9 13 15 18 101 103 106 111

KPKM

2 3 5 6 8 12 17 23 24 26 27 102 104 105 107 110 3N 5N

 

Celem ujednolicenia komunikacji realizowanej przez trzy spółki, w 2007 roku wprowadzono logo i określenie „Białostocka Komunikacja Miejska”(BKM), używane względem miejskiego transportu zbiorowego w Białymstoku.

W Białymstoku, po akcesji Polski do Unii Europejskiej, wykorzystano możliwość aplikowania o fundusze unijne. Zakres projektów modernizacji systemu transportu miejskiego skoncentrowany był na wymianie taboru i modernizacji infrastruktury drogowej.

Pierwszy projekt otrzymał nazwę „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku - Etap I„i objął zakup autobusów oraz modernizację infrastruktury drogowej. Wartość projektu wyniosła 66 mln zł, z czego 34 mln zł pokryły środki unijne. Projekt dofinansowany był z Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

Zakupiono 43 autobusy. Zwycięzcą przetargu na zakup pojazdów został MAN, który zaoferował solowe Lion’s City oraz przegubowe Lion’s City G.

 

Zmodernizowano następujący ciąg ulic:

  • ul. Kopernika
  • ul. Zwierzyniecka
  • ul. 11 Listopada
  • ul. Skłodowskiej
  • ul. Liniarskiego
  • ul. Kalinowskiego

 

Wkrótce rozpoczęto realizację drugiego etapu projektu o wartości 161 mln zł, z czego 148 mln to dofinansowanie unijne. Do zakresu należały: zakup taboru, modernizacja infrastruktury drogowej i budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Białostockiej Karty Miejskiej. Projekt dofinansowany był z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW).

W tym etapie przewidziano zakup 48 autobusów. Przetarg ogłoszono w 2009 roku. Napłynęły oferty Solarisa, Volvo i Evobusa. Jako zwycięzcę wybrano Solarisa, jednak Evobus oprotestował wynik. Protest został oddalony przez UZP i podpisano umowę z Solarisem. Ofertę Volvo odrzucono jako niezgodną z SIWZ.

Solaris dostarczył 24 autobusy 12-metrowe –Urbino 12, oraz 24 przegubowe –Urbino 18 za 41 743 200 mln zł netto (737 900 zł za Urbino 12 i 1 001 400 zł za Urbino 18).

Inwestycje w infrastrukturę drogową objęły następujące ulice:

  • ul. Produkcyjna (od ul. Swobodnej do ul. Gen. St. Maczka),
  • ul. Antoniuk Fabryczny (od ul. Swobodnej do ul. Antoniukowskiej)
  • ul. Antoniukowska
  • ul. Knyszyńska
  • obwodnica śródmiejska (od ulicy Zwierzynieckiej do ul. A. Mickiewicza),


W 2011 roku rozpoczęto realizację trzeciego etapu projektu, który ma zostać zakończony w 2014 roku. W jego zakres wszedł zakup 70 autobusów, modernizacja infrastruktury drogowej, budowa centrum przesiadkowego, budowa Centrum Zarządzania Ruchem oraz systemu zarządzania komunikacji miejskiej. Wartość projektu wyniosła 178 mln zł, z czego dofinansowanie z funduszy unijnych to 141 mln zł. Projekt, podobnie jak etap II, realizowany był w ramach programu PO RPW.

Centrum przesiadkowe powstanie w rejonie ul. Sienkiewicza i będzie się składać z 2 dwuperonowych przystanków.

Zamówienie na 70 autobusów zdobył Solaris, który dostarczył 40 autobusów Urbino 12 oraz 30 Urbino 18. Wartość zamówienia wyniosła 84,7 mln zł brutto. Odrzucono oferty firm MAN i Evobus jako niezgodne ze specyfikacją. Umowę z Solarisem podpisano 5 października 2011 r. 35 spośród pojazdów dostarczono na jesieni 2011 r., a kolejne 35 –na wiosnę 2012 r.

W ramach projektu zmodernizowana zostanie infrastruktura drogowa w ciągu ulic:

  • ul. Dąbrowskiego
  • Al. Piłsudskiego
  • ul. Sienkiewicza (od ul. Ogrodowej do ul. Białówny)

 

W wyniku dostaw autobusów zakupionych z dofinansowaniem unijnym, jak i z własnych środków spółek, wycofano z eksploatacji autobusy Jelcz i Ikarus z lat 80., jak i używane niemieckie, austriackie i francuskie pojazdy z lat 90., zakupione po roku 2000. Średnia wieku taboru w Białymstoku wyniosła w kwietniu 2012 r. zaledwie 5,7 roku.

Podsumowując, w Białymstoku zakupiono 161 nowych autobusów, zmodernizowano infrastrukturę drogową, wprowadzono Białostocką Kartę Miejską oraz logo Białostockiej Komunikacji Miejskiej wraz ze stroną internetową z pełną informacją o białostockiej komunikacji miejskiej.

Tabela 2. Linie w Białymstoku uporządkowane według częstotliwości kursowania (opracowane na podstawie rozkładów zmieszczonych na stronie http://www.komunikacja.bialystok.pl/)

Linia

Częstotliwość [min]

Liczba linii

1, 3, 5, 9, 10, 12, 16, 20, 21, 26, 100

co 10 lub 12

11

2, 7, 8, 11, 17, 19, 22, 24, 25

co 15

9

4, 6, 14, 18, 28, 103

co 20

6

13, 15, 23, 27, 101, 105

co 25 lub 30

6

102, 104, 106, 107, 110, 111

co 45, 60 i rzadziej

6

 

W Białymstoku występuje liczna grupa linii o dużej częstotliwości kursowania. Aż 20 spośród ogólnej liczby 38 linii charakteryzuje się częstotliwością kursowania co 10 do 15 minut w szczycie przewozowym. Udział linii z częstotliwością kursowania poniżej 25 minut i mniejszą jest niski. W budowie rozkładów jazdy nie zastosowano jednak taktów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Białystok
  • Solarik24 – 10.05.2012

    Mimo tego wszystkiego, co jest tu opisane wszystko idzie w złą stronę. Coraz to mniej brygad co wiąże się z większym zatłoczeniem w autobusach. Efekt jest tego taki, że ludzie wsiadają do własnych pojazdów, bo chcą podróżować wygodniej. Uważam, że kupować nowy tabor trzeba, ale trzeba go dobrze wykorzystać, a nie upychać ludzi na maxa do autobusu.

  • Krispolo – 11.05.2012

    Nadal uważam, że czas pomyśleć o tramwajach w Białymstoku.

  • blue – 11.05.2012

    Kiedyś w szczycie jeździły co 5 minut. Tramwaje to bajki i nie warto nawet o tym podejmować dyskusji. Można było o tym myśleć 20 lat temu przed wszystkimi inwestycjami miejskimi. Teraz jedynie ul. Popiełuszki i Tunel Nila są jako tako przystosowane do wprowadzenia torowiska tramwajowego. W pozostałej części miasta tramwaj 'będzie stać' razem z osobówkami. Moim zdaniem porządnie zorganizowana komunikacja miejska jest w stanie sprostać wymaganiom jakie stawia przed BKMem 300tys miasto. Jak na razie jest to polityka skutecznego 'odstraszania'. Trudno to przekazać w jednym komentarzu, klimat tego co sie dzieje w Białymstoku można odczuć korzystając z usług BKMu, co do przyjemnych nie nalezy.

  • Piotr_B – 11.05.2012

    Jacku, temat potraktowany bardzo pobieżnie, szkoda ze Alek nie dał tego mi. W historii komunikacji po 1991 roku było jeszcze kilku innych przewoźników. A takt to pojęcie obce obecnemu zarządowi BKM. Oizdrawiam

  • Kononononowicz – 12.05.2012

    Na razie zamiast tramwajów warto robić więcej buspasów. Ogólnie komunikacja w Białymstoku poprawiła się wręcz dramatycznie, pozostaje pogratulować :) Tramwaje można wprowadzić od zera, tak jak to się stało w Olsztynie, sądzę jednak że w B. nie ma takiej potrzeby.

  • sphinx – 15.05.2012

    Poprawiła pod jakim względem? Może wizualnym bo dla pasażera korzystanie z KM to coraz większa mordęga.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....