TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Komunalni i prywatni na nowych zasadach? Mobilis ma na to pomysł
INFOBUS.PL - Opublikowano: 29.03.2018 17:00:49
fot. Marcin Urban

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zdaniem Dariusza Załuski, prezesa Mobilisu wymusi istotne zmiany w strukturze taboru obsługującego komunikację miejską. W perspektywie średniookresowej największy potencjał widzi on w wykorzystywaniu napędów opartych na paliwie gazowym. Co dokładnie kryje się za tą koncepcją?

Elektryki dla komunalnych, a gazowce dla prywatnych?
"Wymagania Ustawy powinny jednocześnie stymulować liberalizację rynku przewozów miejskich, ponieważ "ekologia kosztuje", a jednym z najprostszych sposobów uzyskania dodatkowych środków jest wprowadzenie operatorów niezależnych, którzy oferują bardzo dobry poziom usług przy znacznie niższych cenach" – ocenia Dariusz Załuska, prezes Mobilisu, największego niezależnego operatora w Polsce obsługującego komunikację miejską w Warszawie i Krakowie.

Zdaniem szefa giganta z Mościsk przed samorządami w całej Polsce, organizatorami transportu i operatorami komunikacji miejskiej stoi poważne wyzwanie. Muszą oni szybko dostosować się do wymogów, które nakładają przepisy nowej ustawy, które regulują kwestie przejścia na napędy alternatywne – nisko- i zeroemisyjne, robiąc to tak, aby jednocześnie nie spowodować lawinowego zwiększenia kosztów. Wysokie i dostępne na atrakcyjnych warunkach dotacje unijne nie są na zawsze.

Dariusz Załuska wskazuje, że niewątpliwie w procesie zmian kluczowa będzie polityka samorządów w zakresie tworzenia i finansowania infrastruktury dla napędów alternatywnych, przede wszystkim elektrycznych. Patrząc na doświadczenia Warszawy i Krakowa, można powiedzieć, że jest to bardzo duże wyzwanie

Prezes Mobilisu dodaje, że autobusy elektryczne typu "plug-in", pomimo znacznego postępu w zakresie efektywności baterii (zakresu operacji), nie są jeszcze w stanie zapewnić wymaganego przez miasta zasięgu bez konieczności doładowywania. Autobusy z systemem ładowania pantografowego wymagają natomiast specjalnej infrastruktury, którą bardzo trudno zaimplementować w istniejącą tkanką miejską. Mając to na uwadze oraz licząc się z dalszym rozwojem technologii napędów elektrycznych, najlepszym rozwiązaniem jest dywersyfikacja źródeł napędów.

Koordynacja kwestii infrastruktury dla elektrobusów jest z pewnością zdecydowanie łatwiejsza dla miejskich spółek funkcjonujących w ramach umów powierzenia i realizujących dominującą część przewozów, niż dla przewoźników niezależnych, posiadających niewielki wycinek pracy eksploatacyjnej. Dariusz Załuska zauważa, że bezpośrednia podległość pod władze miejskie (łatwy i szybki do nich dostęp) powoduje, że spółki miejskie mogą sprawniej załatwiać wszystkie kwestie w urzędach oraz otrzymywać od miasta finansowanie na budowę infrastruktury.

Niezależni operatorzy natomiast mogą i powinni zdaniem szefa Mobilisu odegrać dużą rolę w segmencie gazomobilności, zwłaszcza, że charakteryzuje się on istotnie większą efektywnością kosztową. Pojazdy na gaz mogą być tankowane ze stacji, które dużo łatwiej zbudować na istniejących zajezdniach i ich dzienna obsługa jest bardziej zbliżona do autobusów z tradycyjnym napędem ON. Co więcej, ich zasięg, cechy eksploatacyjne oraz koszty nabycia są dużo bardziej konkurencyjne od autobusów elektrycznych.

"Uważam, że siła tkwi w dywersyfikacji źródeł napędów i odpowiednim dobraniu rozwiązania do danych warunków i specyfiki układu transportowego." – spuentował swój komentarz Dariusz Załuska.

Nasz komentarz
Prezes Mobilisu nie mówi wprost, że udział prywatnych przewoźników przewoźników w komunikacji miejskiej powinien wzrosnąć. Kontekst wypowiedzi jest jednak oczywisty. Hasło "Elektryki dla komunalnych, a gazowce dla prywatnych" jest dosyć chwytliwe i z ekonomicznego punktu widzenia ma w sobie sporo racji. Ale pieniądze to nie wszystko.

Należy jednak wziąć po uwagę to, że przewoźnicy komunalni zazwyczaj swoją pracę eksploatacyjną zawdzięczają "umowom społecznym", które gwarantują im pewną nienaruszalną granicę skali zamawianych przewozów przez miasta na poziomie 65 – 80%. Odnosi się to oczywiście do miejscowości, w których część linii autobusowych jest obsługiwana przez przewoźników wyłonionych w przetargach. Duże i średnie miasta, w których obsługa komunikacji autobusowej w całości jest powierzana prywatnym firmom można policzyć na palcach jednej ręki, ale z tego grona należy odjąć jedno, którego nazwy świadomie nie podajemy.

Operatorzy prywatni oczywiście chcieliby aby z tego "komunalnego tortu" wykrajać dla nich kolejne kawałki gdyż chcą po prostu zarabiać i się rozwijać. Obecnie jednak nie mają lekko, gdyż od 2, 3 lat marże uzyskiwane ze zdobytych zleceń są na bardzo niskim, wręcz dramatycznym poziomie. Wynika to z tego, że konkurencja jest duża, a momentami wręcz zbyt agresywna. Nic więc dziwnego, że uwolnienie kolejnych wzkm, które byłyby zamawiane przez organizatorów w przetargach byłoby szansą na poprawę ich sytuacji.

I w takim zakresie należy się zgodzić z prezesem Załuską. Uchwalenie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a także procedowana od dłuższego czasu duża nowelizacja przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest idealnym momentem na to by na nowo przedyskutować podział przewozów pomiędzy przewoźników komunalnych a prywatnych uwzględniając wszystkie aspekty tej kwestii.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mobilis
elektromobilnosć
CNG
elektrobus
  • Piotr Bochenko – 30.03.2018

    Jeżeli Mogilis będzie oferował taką jakość jak w Mrągowie, to ja dziękuję. W ogóle z tą firmą trudno się dyskutuje i trudno wywierać jakieś naciski z punktu widzenia organizatora. Zmieńcie swoje podejście do klientów to porozmawiamy.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....