Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne Nowe Urbino 12 w Gliwicach. Po faceliftingu

infobus
14.05.2019 14:00
0 Komentarzy

Od końca marca gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ma kolejne Nowe Urbino 12. Autobusy już wożą pasażerów. W porównaniu z poprzednimi „dwunastkami” z fabryki w Bolechowie jest kilka różnic.

Łącznie PKM wzbogaci się w tym roku o 16 Solarisów. To efekt dwóch umów, które gliwicka spółka podpisała z Solarisem pod koniec sierpnia 2018 r. Cztery nU12 już od kilku tygodniu służą pasażerom w Gliwicach. Ich zakup pochłonął 4 767 480 PLN brutto. Wersja gliwicka standardowego “jamnika” to zatem wydatek rządu 969 000 PLN netto.

Każdy z czwórki nowych gliwickich nU12 umożliwia podróż maksymalnie 95 pasażerom. 31 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych aż 14 siedzeń i to przy zachowaniu zadowalających rozmiarów platformy dla wózków lub pasażerów stojących. Nieźle.

Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy RAWAG, a ich napęd to urządzenia od BODE. Dodatkowo Solaris na życzenie PKM zamontował oświetlenie zewnętrzne progów wejściowych.

Partia ta to także powrót gliwickiego przewoźnika do małych silników w autobusach klasy MAXI. Nowy Urbino 12 dla PKM jest napędzany niespełna siedmiolitrowym silnikiem Cummins ISB6.7E6C 280B. To jednostka napędowa o mocy 204 kW i 1082 Nm maksymalnego momentu obrotowego, naturalnie spełniająca normę Euro 6. Zblokowano ją ze skrzynią Voith Diwa 6.

Gliwicki standard
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia siedem przesuwnych okien oraz dwa wywietrzniki dachowe. Pasażerowie mogą liczyć na komfortowe warunki podróżowania za sprawą wydajnej klimatyzacji w postaci agregatu Konvekta KL46T. Dodatkowo można podładować smartfona lub tablet, dzięki wyposażeniu autobusów w ładowarki USB. Nie zabrakło oczywiście monitoringu.

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach bydgoskiego Pixela. Autobusy są wyposażone w cztery zewnętrzne diodowe wyświetlacze (w tym jeden dla niedowidzących) o wysokiej rozdzielczości. W większości są to tablice dwukolorowe, co od trzech lat jest gliwickim standardem. W środku znajdujemy za kabiną kierowcy jedną tablicę LED. To XTL 16×120. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer Asterix albo XC-4.

Podstawowe wyposażenie, bardziej niż zwykle zadowalająca liczba foteli z niskiej podłogi, nowy pulpit Actia i downsizing- to znaki rozpoznawcze pierwszych na Śląsku „jamników” po faceliftingu. W zasadzie nic dodać, nic ująć. Czy tak samo będzie w przypadku gliwickich nU18, którym za jakiś czas się przyjrzymy? Pewnie tak.

Komentarze