TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Klasyczna Futura odchodzi wraz z Euro 6
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.12.2013 19:50:15
Klasyczna Futura odchodzi wraz z Euro 6
Po 31 produkcji koncern VDL podjął decyzję o wycofaniu z oferty już legendarnej rodziny Futura Classic, co zamyka pewien rozdział w autobusowej historii. Na początku stycznia fabrykę w Valkenswaard opuści ostatni egzemplarz z numerem 11218.Można powiedzieć, że bez tego charakterystycznegoautokaru transportowa branża nie będzie już taka sama, jak dotychczas. Od 1982 r. stał się on stałym elementem europejskiego transportu, a dla wielu przewoźników synonimem niezawodność, niskiej masy i trwałości. Dla polskich przewoźników pierwsze egzemplarze Futury, jakie pojawiły się u nas na początku lat 90-tych były wręcz symbolem wielkiej turystyki i najwyższego komfortu, co potem miało swoje przełożenie na ich stosunkowo wysoką wartość na rynku wtórnym. Cały czas są one jednymi z najczęściejeksploatowanych autokarówna naszych drogach, a wiele firm nadal opiera swój wysokopokładowy tabor o tego typu pojazdy. O skali ich popularności w naszym kraju świadczy też fakt, że cała stylistyka rodziny Lider Autosana została oparta na charakterystycznej linii Futury. Jednak z biegiem czasu autobusy z „brzuszkiem”zaczynałycoraz bardziej odbiegać od aktualnych standardów w segmencie turystycznym i po wejściu w 2010 r. nowej serii Futury sprzedaż klasycznych egzemplarzy w naszym kraju praktycznie zamarła. Jeszcze wcześniej ich popyt został mocno ograniczony poprzez decyzję o zaprzestaniu produkcji Futury w wersji trzyosiowej (Magnum) na rzecz serii Magiq. Pierwsze Futury wyjechały z fabryki Bovy w Valkenswaard 1 września 1982 r. Od razu ta wówczas bardzo nowoczesna rodzina autokarów była produkowana w dwóch wersjach: FLD (niskiej) i FHD ( wysokiej). W 1995 r. dołączyła do nich pierwsza wersja trzyosiowa FHD-15 Magnum o długości 15-metrów, do której rok później dołączył kolejny model o bardzo dużej pojemności: FHD-14 Magnum o długości 13,6 m. Jednak kamieniem milowym w historii marki było uruchomienie w 1997 r. produkcji wydłużonego dwuosiowego autobusu FHD-127 o długości 12,7 m, który dzięki niskiej masie własnej oferował przewoźnikom większą o cztery miejsca pojemność pasażerską. Przez ponad 10 lat żaden inny producent w Europie nie zaproponował na rynku podobnego rozwiązania i dopiero liberalizacja unijnych przepisów w zakresie dopuszczalnych gabarytów pozbawiła Futurę wręcz monopolu na 13-metrową konstrukcję na dwóch osiach. Pierwszy facelifting autokary przeszły w 1999 r., a drugi w 2006 r., kiedy podczas targów IAA w Hanowerze zaprezentowano nową stylistykę rodziny. Zasadniczo została ona utrzymana do dzisiaj. Wraz z wejściem nowych norm Euro 4 i Euro 5 dokonywano kolejnych modernizacji konstrukcji, a w 2007 r. –w ramach 25.urodzinFutury –zadebiutował najkrótszy model z serii: FLD-104 o długości 10,4 metrów. Szczytowy moment popularności rodziny miał miejsce w październiku 2008 r., kiedy sprzedano 10-tysieczny egzemplarz. Natomiast jej zmierzch nastąpił w 2010 r., kiedyna europejskich salonach pojawiły się pierwsze egzemplarze z II generacji Futury (FHD2), a dotychczas produkowane konstrukcje zyskały nazwę „Futura Classic”.I taka sytuacja będzie panować do końca roku, kiedy ostatniego „klasyka”–w wersji FHD-104/365 z kierownicąpo prawej stronie –odbierze firma Anderson Travel z Londynu. I na koniec garść historycznych faktów: - gdyby ustawić wszystkie wyprodukowane modele Bova Futura/VDL Futura Classicsto stworzyły one linię o długości prawie 137 km. Mniej więcej taka odległość dzieli fabrykę w Valkenswaard do Dworca Centralnego w Amsterdamie.- wśród 11 218 wyprodukowanych egzemplarzy Futury zdecydowana większość reprezentowała wersję 12-metrową –aż 6986 szt. W dalszej kolejności popularnością cieszyły się wydłużone konstrukcje o długości 12,7 m –2974 szt. i najkrótsze „dziesiątki”–702 szt. Na końcu uplasowały się trzyosiowe Magnum o długości 14 i 15 m, których wyprodukowano 556 szt. - co może wydać się zaskakujące, ale najwięcej autokarów z serii Futura zostało sprzedanych …w Niemczech (3214 szt.). Dużą popularnością cieszyły się we Francji (2873), Holandii (1410) i Wielkiej Brytanii (1258). Do Włoch, Belgii, Szwajcarii wyeksportowano po 500 szt. Futury zawędrował także na tak egzotyczne rynki jak Australia, ChinyczyPeru. Cały czas używane Futury znajdują swoich nowych użytkowników w Europie, a także Ameryce Środkowej i północnej części Afryki.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bova
Futura
VDL
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....