Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kielecki dworzec autobusowy szybciej niż planowano

infobus
25.01.2019 11:00
0 Komentarzy

W sierpniu 2018 roku Budimex podpisał umowę na modernizacjęi przebudowę symbolicznego dla Kielc dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej12. Charakterystyczny budynek w kształcie spodka ma być oddany do użytku wlipcu 2020 r., ale już dziś Budimex może pochwalić się szybszą realizacją pracniż zakładał harmonogram.

– W tej chwili rozpoczęliśmy już etap wzmacnianiaistniejącej konstrukcji budynku dworca oraz etap odbudowy wyburzonych elementów– mówi Grzegorz Tomporowski, kierownik kontraktu w firmie Budimex S.A.Zakończyły się też wszystkie planowane rozbiórki. Zniknęło m.in. pokrycie dachukopuły dolnej i górnej i elewacja budynku dworca. Wyburzono także ścianywewnętrzne i schody, budynek techniczny oraz tunele wschodni i zachodni.Ponadto rozebrano nawierzchnie drogowe oraz elementy małej architektury. – Pozarozbiórkami dokonaliśmy także inwentaryzacji konstrukcji budynku dworca zapomocą technologii skanowania 3D, która pozwoliła na bardzo dokładneodwzorowanie nawet najdrobniejszych elementów tej budowli – dodaje GrzegorzTomporowski.

Tempo dobre

Od czasu rozpoczęcia prac do dziś Budimex zdążył wykonaćtakże roboty w obrębie tunelów wschodniego i zachodniego, m.in. wymianę gruntupod ich posadowienie, instalację sanitarną podposadzkową oraz beton podkładowypod płytę fundamentową obu tuneli. Aktualnie specjaliści zajmują sięwzmacnianiem istniejącej konstrukcji stalowej budynku dworca.

– Jednocześnieprowadzimy roboty żelbetonowe w tunelach wschodnim i zachodnim w zakresie płytyfundamentowej oraz rozbiórkę posadzki na poziomie zero – mówi GrzegorzTomporowski.

Zima utrudnia, ale nie uniemożliwia budowy

– W przypadku utrzymujących się temperatur poniżej zera iniesprzyjających warunków atmosferycznych prace prowadzone są wolniej, boistnieje konieczność np. ogrzewania elementów oraz robienia przerw. Jednak do-10 st. C możemy prowadzić roboty żelbetowe, więc w tej chwili pogoda ma niewielki wpływ na ichprzebieg. W stosunku do założonego harmonogramu jesteśmy z pracami znacznie doprzodu – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex S.A.

Historyczny dworzec

Dworzec autobusowy w Kielcach, choć powstały w latach80-tych, jest budynkiem o wielkiej wartości historycznej. Stanowi bowiemwspaniały przykład architektury tamtych czasów. Remont nie pozbawi dworcacharakterystycznego kształtu spodka, sprawi jedynie, że będzie on znaczniebardziej funkcjonalny, m.in. dzięki zamontowaniu wind i schodów ruchomych.Budimex zadbał o niektóre detale historyczne, m.in. napis „dworzec” oraz kilkaelementów świetlików dachowych.

– Części te, po skanowaniu w celu odwzorowanianowych elementów, zostaną za zgodą inwestora przekazane do Muzeum „Polskana Kołach” w Busku Zdroju – mówi Dariusz Blocher.

– W dalszych etapach prac Budimex będzie zajmował sięodbudową tunelów wschodniego i zachodniego w zakresie konstrukcji żelbetowychoraz wykonaniem zewnętrznych sieci sanitarnych i elektrycznych. Zajmiemy sięrównież zewnętrzną fasadą szklaną oraz opracowaniem dokumentacji iuruchomieniem produkcji nowych świetlików dachowych – mówi GrzegorzTomporowski.

Komentarze