TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kiedy ruszą warszawskie metrobusy?
JAROSŁAW OSOWSKI, GAZETA WYBORCZA WARSZAWA - Opublikowano: 11.08.2009 12:45:39 4 komentarze
Kiedy ruszą warszawskie metrobusy?

Pod koniec lipca br. Jarosław Osowski na łamach stołecznego dodatku Gazety Wyborczej (http://wyborcza.pl/1,94898,6837625,Rewolucja_w_komunikacji__metrobusy_co_3_minuty.html) ogłosił rewolucję w warszawskiej komunikacji i wprowadzenie metrobusów. Autor pisał m.in., że po wakacjach Zarząd Transportu Miejskiego wprowadzi nowy rodzaj linii autobusowych. Żeby podkreślić ich szczególny charakter –numery prawdopodobnie będą poprzedzone literą M. W godzinach szczytu miałyby kursować nawet co 2-3 minuty –czyli jak w metrze (stąd też nazwa –metrobusy). Zdaniem Jarosława Osowskiego, docelowo projekt ma być wprowadzony przez ZTM w przyszłym roku, ale przygotowania już trwają. Pierwszy eksperyment odbędzie się już po wakacjach. W linię metrobusową zamieni się trasa 190, która kursuje przez całą Warszawę: Górczewską, Lesznem, al. \'Solidarności\' i Radzymińską do centrum handlowego w Markach). Kolejne linie metrobusowe razem z buspasami są planowane wzdłuż Puławskiej (między Piasecznem a stacją metra Wilanowska) i z Tarchomina przez most Grota-Roweckiego. Kolejne potencjalne trasy dla metrobusów to obwodowe linie 189 czy 500 i 527 z Bródna i os. Derby w Białołęce. Zdaniem dziennikarza –żeby oddzielić metrobusy od samochodów, ZTM już polecił Tramwajom Warszawskim planowanie modernizacji torów z myślą o przenoszeniu na nie linii typu M. Tak się stanie w al. Jana Pawła II od ronda Babka do ronda ONZ i na nowym odcinku wzdłuż ul. Powstańców Śląskich z Bemowa na Jelonki. Generalnie inspiracją tych planów była przyjęta w lipcu przez Radę Warszawy strategia rozwoju komunikacji, która zaleca poprawę układu tras. Czy to jednak wystarczający impuls do tak szybkiego wprowadzenia metrobusów?

Pytamy rzecznika

Tak szeroko zakrojone plany ZTM-u wywołały nasze ogromne zainteresowanie i „zasypaliśmy”Igora Krajnowa, rzecznika prasowego Zarządu Transportu Miejskiego pytaniami o szczegóły przedsięwzięcia. Przede wszystkim pytaliśmy o to, czy na nowe metrobusowe linie zostanie wprowadzony nowy tabor (np. w postaci autobusów Mercedes-Benz CapaCity), czy wejdzie tutaj nowy operator? Rzecznik odpowiadając na nasze pytania mocno wyhamował jednak tempo „komunikacyjnej rewolucji”. –„Idea powstania „metrobusów”powstała podczas dyskusji nt: układu linii na trasie W-Z po remoncie –powiedział nam Igor Krajnow. –Była to jednak tylko idea. Na chwilę obecną nie było i nie ma konkretnych planów powstania nowej kategorii linii. Cały projekt jest jeszcze w fazie opracowywania i w fazie analiz. Dlatego trudno jeszcze mówić o szczegółach.”

Więcej konkretów znamy odnoście zwiększenia częstotliwości na linii 190, aczkolwiek niekoniecznie pod nazwą –linia metrobusowa M190. Zgodnie za zapowiedziami szefa ZTM –Leszka Ruty ma to być „warszawska siekiera komunikacyjna”. Oznacza to:

- maksymalną częstotliwość kursowania raz na pięć minut,

- wysoką punktualność i to także po godzinach szczytu.

Spełnienie tych ambitnych założeń ma umożliwić pierwszy w Warszawie wspólny pas tylko dla tramwajów i autobusów, który powstaje wzdłuż Trasy W-Z między pl. Bankowym a Dworcem Wileńskim. Jak pisze Jarosław Osowski –„To największy w tym roku remont w mieście. Po jego zakończeniu samochody przestaną blokować komunikację publiczną, a pasażerowie zyskają wygodniejsze przesiadki - tramwaje i autobusy będą się zatrzymywać na tych samych przystankach. Dla superczęstej linii 190 miejski inżynier ruchu zgodził się zostawić buspasy także między Kercelakiem a pl. Bankowym i od Trockiej na Targówku do Dworca Wileńskiego.”O szczegóły zmian na linii 190 spytaliśmy także rzecznika ZTM. –Jeśli chodzi o linię 190, od września rusza ona z częstotliwością od 5 do 7,5 minuty –mówi Igor Krajnow. –Na tej linii zostanie zwiększony też tabor do 24 autobusów –w chwili obecnej jest ich 18. Nadal tę linię będzie obsługiwać MZA. Jeżeli chodzi o Bus-pas na Radzymińskiej od Trockiej do Dw. Wileńskiego już funkcjonuje i zostanie na stałe. W Al.Solidarności funkcjonuje tymczasowy bus-pas i występowaliśmy do wykonawcy remontu Trasy W-Z o pozostawienie go na stałe. Tak też się stanie, gdyż decyzję w tej sprawie podjął miejski Zespół Koordynacyjny”–wyjaśnia Igor Krajnow.

Podsumowując

Na pewno Warszawa jest jednym z lepiej predestynowanych miejsc w Polsce do wprowadzania szybkich połączeń autobusowych. Przykłady udanych realizacji BRT (Bus rapid transit) w takich miastach jak: Stambuł, Nantes, Curitiba, Porto Alegre, São Paulo, Bogotá, Hamburg czy Goeteborg pokazują, że ten środek transportu może być efektywny i przy odpowiednich inwestycjach w infrastrukturę ma duży potencjał. I jest znacznie tańszy od budowy nowych linii tramwajowych czy metra. Oczywiście warunkiem powodzenia jest tutaj wprowadzenia osobnych tras dla autobusów i przystosowania przystanków przystosowanych do obsługi dużych potoków pasażerskich. Kolejny test warszawskich linii pod tym katem odbędzie się juz we wrześniu, kiedy po raz kolejny do stolicy zawita wielkopojemny Mercedes-Benz CapaCity (obsługujący systemy BRT m.in. w Nantes i Stambule). Pojazd prawdopodobnie będzie eksploatowany właśnie na linii 190.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Warszawa
linia
ZTM
metrobus
Mercedes
  • z Berlina – 12.08.2009

    W Niemczech koncept MetroBus zostal wprowadzony juz w .....2001 roku!!! Na poczatek bylo do Monachium, potem Hamburg, a w 2004 roku przylaczyl sie Berlin i rozszeszyl ten koncept tez o MetroTram. W Berlinie jest ktos ma jechac MetroBus, to jest pewnien, ze autobus ten kursuje co 10 min, a w nocnych godzinach co 20 min - cala noc, natomiast tramwaje, niektore linie zostaly zmienione na MetroTram, kurowanie ich jest co 10 min przez caly dzien i co 20 minut cala noc. Obecnie w Berlinie na 151 linii autobusowych jest 15 linii MetroBus, natomiast na 22 linii tramwajowych az 9 to MetroTram.

  • straphan – 12.08.2009

    Dodaj jeszcze, ile rozkladow na nowych "Metrobusach" zostalo w Berlinie rozrzedzonych do co 10 minut... Warszawa natomiast moze i w niektorych miejscach wprowadzic ciagle buspasy (Lazienkowska sie klania), ale generalnie powinna stawiac na rozbudowe istniejacej sieci tramwajowej i lokalnych polaczen kolejowych - redaktor z Wyborczej zapomnial dodac, ze wiekszosc z wymienionych miast (oprocz Nantes, Hamburga i Goteborga) nie posiada dobrze rozwinietej sieci transportu szynowego.

  • straphan – 12.08.2009

    I jeszcze kilka slow o tak wychwalanej i cytowanej wszedzie Kurytybie w Brazylii. Kurytyba "przestawila sie" na BRT juz w latach 60. i odpowiednio planowala kolejne dzielnice tak, by BRT byl faktycznie oplacalnym srodkiem transportu dla mieszkancow. Odbylo sie to dzieki wizjonerskiej polityce przestrzennej burmistrza miasta Jaime Lernera. Polskie miasta takiego luksusu nie maja. Dodam jeszcze, ze wybor miedzy klasycznym metrem a autobusami BRT wiazal sie z planami Volvo do wybudowania pokaznej fabryki autobusow w miescie, ktora otwarto w latach 70.

  • Czesiek – 14.08.2009

    Tylko poczekamy, aż autobusy będą miały przód i tył skasowany od tramwajów.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....