TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Katowice wybierają MAN-a. Powrót po 10 latach
Konrad Bek - Opublikowano: 14.03.2017 18:50:17 35 komentarzy
Katowice wybierają MAN-a. Powrót po 10 latach

MAN wygrywa autobusowy klasyk w przetargu PKM Katowice na zakup 40. niskopodłogowych autobusów, w tym 5 szt. klasy MEGA i 35 szt. MAXI. To największe w tym roku zwycięstwo niemieckiego producenta w Polsce.

Przypomnijmy, że PKM Katowice otworzyło oferty 9 lutego 2017 r.. Swoje oferty przedstawiły dwie MAN i Solaris. Już wtedy wydawało się, że bliżej zwycięstwa jest MAN, który zgarnął więcej punktów za technikę - czyli za unifikację pojazdu i silnika (10 pkt) oraz za normę R66-01 (2 pkt). To one pozwoliły zbudować przewagę nad Solarisem, który mimo niższej ceny musiał tym razem zejść z pola bitwy na tarczy.

Technika rządzi

Decyzja podjęta 14 marca 2017 r. przez komisję przetargową PKM potwierdziła nasze wcześniejsze przypuszczenia. Oferta MAN Truck & Bus Polska została uznana za najkorzystniejszą. Producent otrzymał 59,56 / 60 pkt. w kryterium cenowym, z kolei w ocenie techniczno-eksploatacyjnej 39,60 / 40 pkt., co dało mu łącznie 99,16 pkt. na 100 pkt. Z kolei Solaris otrzymał maksymalną liczbę punkt w kryterium cenowym - 60 pkt., ale słabiej wypadł w ocenie techniczno-eksploatacyjnej - 35,20 pkt. / 40, zdobywając łącznie 95,2 pkt, czyli o 3,96 pkt. mniej niż droższy MAN.

Dwie oferty

Warto podkreślić, że było największe postępowanie w historii PKM Katowice w ciągu ostatnich dwóch dekad. Wartość budżetu na zakup nowych autobusów wyniosła rekordowe 46,125 mln zł brutto / 37,5 mln zł netto. W tej kwocie zmieściły się dwie oferty:

  • MAN-a, który zaproponował za pięć przegubowych autobusów typu Lion's City G (A23) za kwotę 7,355 mln zł brutto / 5,98 mln zł netto, co dawało cenę jednostkową pojazdu rzędu 1,471 mln zł brutto / 1,196 mln zł netto. Z kolei za standardowe autobusy typu MAN Lion's City (A21) producent zaproponował 37.711.800 mln zł brutto / 30,66 mln zł netto, co dało jednostkową cenę za sztukę 1,077 mln zł brutto / 876 tys. zł netto. Łącznie oferta MAN-a wyniosła 45,0672 mln zł brutto / 36,64 mln zł netto.

  • Solarisa, który za 5 szt. przegubowych Urbino 18 trzeciej generacji zaproponował cenę 7,241625 mln zł brutto / 5,8875 mln zł netto, co dało jednostkową cenę za pojazd rzędu 1,448325 mln zł brutto / 1,1775 mln zł netto. Standardowe autobusy klasy MAXI, jakie producent zaproponował to Solarisy Urbino 12 również trzeciej generacji za kwotę 37,49655 mln zł brutto / 30,485 mln zł netto, co dało cenę jednostkową za pojazd 1,071 mln zł brutto / 871 tys. zł netto. Łącznie oferta Solaris wyniosła 44.738.175 mln zł brutto / 36,3725 mln zł netto.

Jedno jest pewne, że jeżeli Solaris nie wniesie odwołania (a raczej nic na to nie wskazuje), to od podpisania umowy MAN ma maksymalnie 150 dni na pierwszą dostawę 10 autobusów. Kolejne pojawią się do 300 dni, a ostatnie do 420 dni.

Warto również wspomnieć, że będą to pierwsze autobusy spod znaku lwa od dziesięciu lat we flocie PKM Katowice. I jak na razie na tym MAN poprzestanie, gdyż następny przetarg śląskiego przewoźnika ma dotyczyć zakupu 10 szt. autobusów elektrycznych.


Sprawdź też:
PKM Katowice
Solaris
MAN
przetarg
tabor
  • I <3 Solaris – 14.03.2017

    Brawo MAN. Gratulacje.

  • Mośkowiak – 14.03.2017

    Czemu nie PSA

  • kubex – 14.03.2017

    Bardzo dobrze! A Solaris dalej III generację proponuje... Traktują Katowice jak klienta gorszego sortu, gdy gorole i prywaciarze mają już IV.

  • solaris150 – 14.03.2017

    Heh jeszcze Solaris chciał wcisnąć pkmowi odświeżane kotlety typu III generacje . Podejrzewam że IV generacją by zgarnęli to zamówienie.

  • www – 14.03.2017

    Bardzo dobrze. Może Man w końcu zacznie u nas walczyć o rynek. Trudno zrozumieć, dlaczego sobie odpuścili przez dłuższy czas. Tak jakby czekali aż rynek dostosuje się do nich, a nie oni do rynku. Many są lepsze od S III.

  • farafiu – 14.03.2017

    Racja, mogli I gen zaoferować. Jak to miło czytać idiotyczne komentarze.

  • IXI – 14.03.2017

    Ale czy III generacja jest taka zła? To przecież solidny, sprawdzony autobus...

  • kubex – 14.03.2017

    @IXI: solidny? Może i jest lepiej niż w poprzednich dostawach ale Mercedes Citaro toto nie jest. MAN też nie jest perfekcyjny ale i tak lepszy od Solarisa. Gorole z Sosnowca dostają IV generację, czemu my mamy być gorsi?! Na szczęście MAN pokazał że Solaris nie może czuć się pewnie. Liczę że w następnych przetargach zaoferują coś lepszego.

    Swoją szosą, jak myślicie, co PKM wycofa po dostawach nowych MANów? Obstawiam że NLe i NGki, a po tym I generację Solniczek.

  • tyfu – 14.03.2017

    Teraz na Śląsku MAN ma duże szansę szansę przetargu na hybrydy dla PKM Świerklaniec

  • popuś – 14.03.2017

    Brawo MAN!! Nareszcie nowe lwy w Kato, a nie tylko te klepane Solary

  • Poiu – 15.03.2017

    @kubex: prawdopodobnie Neoplany #266 #267, NL / NG xx2

  • Leipzig München – 15.03.2017

    Popuś ty się tak nie ciesz. W tej cenie to te twoje lwy nie będą lepiej wyglądać niż te jak to ująłeś klepane Solary... Przyjadą w ''polskim'' standardzie. Niemców stać i kupują Solary w niemieckim standardzie, które trafia do was za 15 lat jako używane...

  • Leipzig München – 15.03.2017

    Popuś ty się tak nie ciesz. W tej cenie to te twoje lwy nie będą lepiej wyglądać niż te jak to ująłeś klepane Solary... Przyjadą w ''polskim'' standardzie. Niemców stać i kupują Solary w niemieckim standardzie, które trafia do was za 15 lat jako używane...

  • kubex – 15.03.2017

    @Poiu, a no tak, trzeba największe złomy wycofać najpierw. Zapomniałem o tych wozach, ale ma to sens.

  • Fjodor – 15.03.2017

    Niestety większość komentarzy wskazuje na brak wiedzy o autobusach. MAN to już nie te pojazdy, o których wszyscy tak dobrze się wypowiadali.. Ponadto nowa marka w taborze powoduje zdecydowany wzrost kosztów utrzymania i eksploatacji. Ogólnie dziwi taka, a nie inna decyzja PKM..

  • solaris150 – 15.03.2017

    @Fjodor, MAn fakt nie jest to co 20 lat temu, co do marki to marka MAN jest już w PKM Katowice tak więc nie są nowi.

  • /576/ – 15.03.2017

    Prawda, lwy to nie konstrukcja pierwszych generacji MANa, ale nie są wcale takie złe. MAN potrafi wykonać naprawdę dobre wozy, przykład sąsiadów Katowic - PKM Tychy czy PKM Świerklaniec. Tychy narzekają, ale mają gazowce, Świerklaniec jest zadowolony. A przecież nabyli lwy kilka lat temu. Napewno lwy to lepszy wybór niż III generacja solniczek. Nawet w Katowicach już się przejedli Solarami. Niech teraz MAN pokaże na co go stać

  • kubex – 15.03.2017

    @Leipzig München: jeśli ten "polski standard" ma wyglądać jak wozy z Tychów czy Jaworzna to ja się na to piszę.
    @Fjodor: PKM ma już MANy i to nawet z tej samej serii...

  • Krkr – 15.03.2017

    Dlaczego MAN sobie odpuścił polskie przetargi? Ano dlatego ze praktycznie w każdym jest zapis ze minimalna szerokość wozu ma wynosić 2.55 m . A MAN cały czas produkuje autobusy o szerokości 2.50 m. Ja czekam aż wprowadzą do sprzedaży nową generacje Lions City.

  • I <3 Solaris – 15.03.2017

    A kiedy wprowadzą? Jakieś info masz może? Bo sam jestem ciekaw. Bo ta obecna już się trochę zestarzała na tle Volvo, nowego Citaro czy nawet Urbino IV.

  • Maciek_201 – 15.03.2017

    Będziecie mieć niestety gówniane MAN-y. Mi się MAN-y trzeciej generacji nie podobają, bo są awaryjne, trzeszczące i do tego mocno rdzewieją. Mamy w Zielonej 30 MAN-ów trzeciej generacji i niestety nie ma rewelacji. Teraz będziemy mieć porządne Solarisy Urbino 18 IV. W końcu koniec tej parszywej marki u nas w MZK. PKM Katowice, jeszcze będzie żałować wyboru MAN-a. Wielka szkoda, że nie wygrał u Was Solaris.

  • siutyr – 15.03.2017

    @Maciek_201: Wielka szkoda? Piszesz o rynku śląskim, chce działa kilkanaście przewoźników i ich flota sklada się praktycznie z każdej marki wozów. I piszesz to mając porównanie do Zielonej? Nie rozsmieszaj mnie... na Śląsku można dokładnie zobaczyć jaka marka jaka jest naprawde, jak wyżej pisali poprzednicy są przewoźnicy, którzy na Lwy kompletnie nie narzekają, jak Jaworzno, Świerklaniec czy Tychy. Mają mnóstwo lwów i jakiś nikt nie słyszał o rdzewieniu ich (?). Solarisów mamy baaardzo duzo, o wiele za dużo. Idealnie, ze wygrał Man. Nareszcie !!
    Cieszysz się, ze dostaniecie wciąż nie sprawdzonegk do końca i z wieloma niedociagnieciami Solarisa IV? Życzę powodzenia w twoim idealnym świecie Solarisa. Zobaczymy jakie miasto będzie tutaj zalowalo tegorocznych zakupów. A jestem w stanie sobie rękę uciąć, że Katowice nie pożałuja decyzji o lwach, bo na Śląsku rynek, Man produkuje bardzo dobre technicznie wozy. Zielona to nie cały świat.

  • farafiu – 15.03.2017

    Siutyr, jedynie kto może tu rozśmieszyć to Twój post pisany w biegu, pełny błędów. I będziecie jeszcze więcej mieć Solarek, ponieważ już niedługo koniec tak hojnej perspektywy unijnej i skończy się narzekanie. Zaczną jeździć Ursusy i Autosany, a nawet Mazy, to wtedy zapłaczecie za Solarisami. Poza tym nie tylko w Zielonej Man dał 4 litery na montażu pojazdów.

  • Chris – 15.03.2017

    Dla pasażera będzie ciaśniej niż w Urbino. Wątek entuzjastów zmiany przemilczmy. Liczą się aspekty techniczne. U nas pojemność autobusu liczy się chyba podobnie jak sardynki w puszkach.. Ciekawe jaki będzie pulpit w tych PKMowych MANów. (pewnie zwykłe badziewne VDO) W MANach stosują w ogóle Actie?

  • kubex – 15.03.2017

    @Maciek_201: nie wiem jak te Zielonogórskie, ale MANy z Jaworzna, Tychów i Świerklańca są świetne i o wiele lepsze od Solarisów - te drugie telepią się na wszystkich nierównościach. No i Solaris zaproponował po raz kolejny starą generację! To jest największy przewoźnik w regionie, a dostaje ochłapy - tak nie może być, zwłaszcza że inne spółki również nie dysponujące specjalnie wygórowanym budżetem dostają nówki.

  • kubex – 15.03.2017

    @Chris: nie stosują Actii i Bogu za to dzięki.

  • TRR – 15.03.2017

    @siutyr
    A ty to widzę fanboy jedynie słusznej niemieckiej marki... Zobaczymy co ten MAN dostarczy do Katowic. MAN MANowi nierówny...

  • Guzik – 15.03.2017

    Panowie, po co ta spina.
    W PKM nikt nie dba o wozy i czy to bedzie Man, Solaris czy Bentley to autobusy beda zapuszczone i nieserwisowane wlasciwie. Spojrzcie na Neoplany, Vecto, Many z Norwegii czy Lionsy, e ktorych swieci juz wszystko.

  • Korek – 15.03.2017

    @Chris
    Pulpit Actia to chyba najgorszy pulpit jaki jest montowany w Solarisach. Wykonany zazwyczaj z tworzyw niskiej jakości, tandetne zaślepki chamsko od zewnątrz przykręcone śrubami jak w Jelczach M121M nie przymierzając. Trochę słabo jak na 2017r. Do tego ta duża nieestetyczna zaślepka z prawej strony zazwyczaj pusta. A jak nie pusta to każdy przewoźnik montuje tam co chce i jak chce bez żadnej spójności. Co do ergonomii to raczej bez zarzutu choć przyciski otwierania drzwi wydaja się dość daleko od siebie rozmieszczone. W Solarisach jednak najlepsze są VDO chociaż ja też lubiłem MOKI (nie wiem czy jeszcze oferowane).

    Nowsze pulpity VDO (te z okrągłymi nawiewami i wyświetlaczem między zagarami) są wciąż bardzo dobre. Nienaganna ergonomia, prostota i wszystko spójnie i ładnie wygląda. Często z dobrych tworzyw. VDO chyba jako pierwsze zaczęło stosować taki układ przełączników, może nie wygląda to świeżo ale nikt nic lepszego nie wymyślił. Scania, volvo, Mercedes, Man wszyscy mają swoje pulpity ale dokładnie w takim samym układzie. I na ich tle VDO wcale gorzej nie wygląda. Wolę VDO niż obły muszelkowaty pulpit stosowany obecnie w Lion's City. Obecnie najbardziej podoba mi się pulpit Citaro.

    Co do tych starszych pulpitów VDO (te zkońca lat 90) to one są wciąż oferowane i chyba są lepszą alternatywą w tanich autobusach niż własna twórczość w SORach czy MAZach

  • chris – 16.03.2017

    @Korek Naturalnie za zaślepką w pulpitach Actia powinien być sterownik wyświetlaczy W PKMie to chyba najbardziej mocarne są Citara aż dziwie się ze PKM nie chciał iść w parę sztuk Citaro. Tu właśnie w odróżnieniu od Conecto, Citaro C2 w standardzie ma już chyba Actie. Nie spotkałem Conecto z Actią więc może tak jak w MANie nie ma..
    Miejmy nadzieje że MANy dla PKMu będą porządnie zmontowane.

  • Strażak sam – 16.03.2017

    W kwestii która marka jest najlepsza. Takie pytanie wielokrotnie zdawałem pracownikom zaplecza technicznego różnych przewoźników. I jedną szczera odpowiedź zapadła mi w głowę. Najlepsze autobusy są te których nie mamy. Po prostu mankamenty wszystkich pojazdów wychodzą w trakcie użytkowania i wydaje się nam ze w tych sa ale w tamtych to ich na pewno nie będzie. Pożyjemy zobaczymy jak się będą Man Y sprawować.

  • juntor – 16.03.2017

    Brawo MAN! Teraz brać się za hybrydy dla Świerklańca!

  • ;-) – 30.04.2017

    @kubex: many z tychów ?wietne? chyba ?adnym nie jecha?e?, hahahahahah

  • tom_k_ce – 19.07.2017

    Różnica w punktacji 39,6 MAN a 35,2 Solaris zadecydowała by 45milionów złotych wydać u Niemca ?
    Jako pasażer wszystko się mi podoba w Solarisach. Nie wiem jak wygląda sprawa z punktu widzenia przewoźnika/kierowcy ?
    Za sam fakt, że oferta pochodzi z Niemiec powinno być -100 punktów.
    Jak można się cieszyć z tego, że kolejny raz Niemcy zarobią grube pieniądze na Polakach ?

  • kijos – 16.10.2017

    Szkoda, że nie wspieramy w pewien sposób własną gospodarkę. Dziwi mnie podejście tutejszych pro MANÓW...

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...