Katowice będą mieć 20 elektrobusów. Wszystkie od Solarisa

infobus
23.06.2020 14:00
0 Komentarzy

Wygląda na to, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej wKatowicach wzbogaci się o kolejne autobusy elektryczne. Przewoźnik wybrałofertę wielkopolskiej firmy, jako najkorzystniejszą w przetargu na 5 szt. elektrobusówklasy MEGA.

Przypomnijmy, że była to tylko formalność, gdyż oferta (jedyna w przetargu) złożona przez SolarisBus & Coach zmieściła się w budżeciePKM. w tej sytuacji kwestia umowa też wydaje się być tylko „postawieniem kropki nad i”.

Jakie przeguby?

Przypomnijmy, że pięć przegubowych, katowickich elektrobusówma mieć nadwozia o długości 17,5 – 18,75 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do3,3 m. do 3,3 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 130 pasażerów. Dlaco najmniej 25% mają być przygotowane miejsca siedzące. Wymiana pasażerówodbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2, każde oprześwicie min. 1200 mm.

Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną dotrakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwasilniki trakcyjne mają mieć co najmniej 220 kW mocy. Ładowanie pojazdów ma sięodbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40 kW lub 80 kW) orazprzez pantograf odwrócony (mocą do 200 kW). Elektrobusy muszą posiadać baterieo pojemności min. 240 kWh.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma byćzapewniona przez przynajmniej siedem okien przesuwnych lub uchylnych.Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Niezabraknie gniazdek USB dla pasażerów oraz WiFi. Elektrobusy muszą byćprzystosowane do montażu urządzeń ŚKUP.

PKM kolejny raz stawia na kompaktowy SIP. Ma się opierać nazewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku, zakabiną kierowcy zostanie zamontowany monitor LCD min. 21,5″, który będzieodpowiadał za prezentację informacji liniowej. Nie zabraknie oczywiście GPSoraz głosowych zapowiedziach przystanków. Całością będzie sterował autokomputerz dotykowym interfejsem.

4 x Solaris

Na początku ubiegłego roku firma Solaris dostarczyła do PKMpięć przegubowych Urbino 18 electric. Za kilka tygodni dołączy do nich 5dwunastometrowych autobusów elektrycznych. Z kolei tydzień podpisano umowę nakolejnych 5 Solarisów Urbino 12 electric, które zostaną przekazane w drugimkwartale 2021 roku. Wartość kontraktu wynosi 12,4 milionów złotych. w ramachtego kontraktu oprócz samych pojazdów, Solaris dostarczy również 5stacjonarnych ładowarek plug-in.

Teraz PKM jest blisko czwartej elektrycznej umowy zSolarisem o wartości 15 976 285,50 PLN brutto, co daje 2 597 770 PLN netto zajednego nU18e. W pakiecie jest trzyletnia gwarancja całopojazdowa orazpięcioletnia na baterie.

Unijne wsparcie

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki PKMprzygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty:

  • Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwociewsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – w tzw. komponencieZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) -sfinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przywsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił dotąd m.in. 90 autobusów o napędziekonwencjonalnym i 10 pojazdów elektrycznych (pięć autobusów przegubowychSolarisa i następnie pięć krótkich tego samego producenta – po zerwaniuwcześniejszej umowy z Ursusem).

  • Drugi – z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnikprzeprowadził już zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Fundusze POIiŚmają też wesprzeć obecnie realizowane zakupy łącznie 10 autobusów elektrycznych.

Według informacji PKM Katowice tabor tego – należącego dotrzech miast (Katowice – 87,59 proc., Siemianowice Śląskie – 8,5 proc., Chorzów- 3,91 proc.) – przewoźnika liczy 250 pojazdów. Wcześniejsze zakupy pozwoliły nawycofanie wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiająwycofywanie prawie już 20-letnich pojazdów marki Jelcz, Solaris i MAN.

Komentarze