Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kapsch odda viaTOLL krokodylom [FILM]

infobus
05.07.2018 08:37
0 Komentarzy

Polski elektroniczny system poboru opłat do tej pory był jednym z najbardziej efektywnych w Europie. Czy to się utrzyma po jesiennym przejęciu administracji przez GITD?

Ponad 10 mld zł wpływów do Krajowego Funduszu Drogowegozapewnił przez siedem lat funkcjonowania elektroniczny system poboru opłatdrogowych od kierowców. viaTOLL jest jednym z najbardziej efektywnych finansowosystemów w Europie, ale i najbardziej skomplikowanych. Obejmuje sieć 3660 kmdróg, 964 bramownic rozmieszczonych w całym kraju, a zarejestrowanych jest wnim blisko 1,2 mln pojazdów. Od listopada br. pieczę nad nim przejmie publicznypodmiot – Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który zastąpidotychczasowego operatora, firmę Kapsch.

-„System viaTOLL jest akceptowany przez kierowców, podobnydo innych systemów europejskich w sąsiednich państwach. Czechy, Austria iBiałoruś mają podobne, oparte o tę samą technologię. Po początkowym okresie, wktórym była to nowość dla polskich kierowców, system uzyskał pełną akceptację,jest w pełni rozpoznawalny i nie stwarza żadnych problemów – mówi agencjiinformacyjnej Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor zarządzający KapschTelematic Services, operatora systemu.

Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wybranymiodcinkami dróg krajowych funkcjonuje od siedmiu lat – wystartował dokładnie 1lipca 2011 roku. W tym czasie łączne wpływy z viaTOLL do Krajowego FunduszuDrogowego przekroczyły 10 mld zł; obecnie system zarabia średnio 5,4 mln złdziennie. Te środki są przeznaczane na modernizację i budowę nowych dróg.Aktualnie w systemie poboru opłat viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,2 mlnpojazdów, a sieć obejmuje ponad 3660 kilometrów dróg.

Jak podkreśla dyrektor zarządzający Kapsch TelematicServices, polski system poboru opłat jest jednym z najbardziej ekonomicznych wEuropie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że stawki opłat drogowych są jednymiz najniższych, a koszty operacyjne stanowią zaledwie 16 proc. wpływów (1,6 mldzł w trakcie siedmiu lat jego funkcjonowania). System działa przez 24h/dobę,siedem dni w tygodniu i 365 dni w roku bez chociażby przerw technicznych i coistotne – jest niemal w 100 procentach szczelny.

viaTOLL to skomplikowane przedsięwzięcie na ogromną skalę.Zajmuje się nim 180 osób, dodatkowe 440 pracuje w części odpowiedzialnej zamanualny pobór opłat, a operator współpracuje dodatkowo z 200 firmamipodwykonawczymi. System składa się z 964 bramownic rozmieszczonych w całymkraju i systemu informatycznego działającego na 200 serwerach, w którym każdegoroku rejestrowanych jest ponad 900 mln rekordów. Każdego dnia Kapsch składa doGDDKiA 23 różne raporty finansowe, a wszelkiego rodzaju dokumentów związanych zsystemem do tej pory Dyrekcja zatwierdziła już ponad 1,5 tys.

– Zbudowaliśmy najwięcej systemów poboru opłat w Europie.Wymogi, które postawił przed nami polski rząd, były najwyższymi z możliwych.Tylko nieliczni byliby w stanie im sprostać – przypomnę, że ostatecznie nakrótkiej liście były tylko dwa startujące podmioty. To nie dziwi, ponieważSkarb Państwa chciał zabezpieczyć w jak największym stopniu swój interes. Tewymogi udało nam się spełnić, zbudowaliśmy grupę pracowników unikalną podwzględem kompetencji w skali całego kraju – mówi Marek Cywiński.

Jak podkreśla, regularnie przeprowadzane badania pokazują,że polscy kierowcy są zadowoleni z funkcjonowania systemu viaTOLL. To m.in.zasługa rozbudowanej obsługi klienta – w Polsce funkcjonuje ponad 200 takichpunktów, czynnych 24 godziny na dobę.

– Pod tym względem jest to również system unikalny wstosunku do innych systemów europejskich, gdzie dostępność kanałów obsługiklienta nie jest tak powszechna jak w Polsce. O to również zadbał zamawiający –mówi Marek Cywiński.

Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wybranymiodcinkami dróg krajowych viaTOLL siedem lat temu zastąpił karty opłaty drogowej(winiety). Z systemu obowiązkowo muszą korzystać kierowcy autobusów i pojazdówciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Utrzymaniem systemu– na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zajmuje sięspółka Kapsch Telematic Services, której kontrakt wygasa pod koniec tego roku.

– To rozwiązanie korzystne z punktu widzenia finansowaniainfrastruktury drogowej. Poprzedni system był na tyle niewydolny, że pieniądzezbierane z poboru opłat w systemie winietowym były prawie w całości konsumowanejako rekompensata przejazdów ciężarowych przez autostrady koncesyjne. Tensystem zbierał około 800 mln zł rocznie. W tej chwili przychody z 3,6 tys. kmdróg to prawie 2 mld zł rocznie. Wartość przychodów i skuteczność poboru opłatjest większa, również udział przewoźników zagranicznych w finansowaniu polskiejinfrastruktury drogowej jest większy, niż był wtedy – mówi Marek Cywiński.

Jak poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wtoku są prace nad opracowaniem nowego systemu poboru opłat na drogach krajowychod samochodów, których masa przekracza 3,5 tony. Pieczę nad nim przejmiepubliczny podmiot – Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), który po 2listopada br. zastąpi dotychczasowego operatora. Aktualnie trwa szkoleniepracowników i przekazywanie systemu, w tym roku nie są spodziewane już jakiekolwiekzmiany w jego funkcjonowaniu.

Komentarze