Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jubileusz podmiejskich autobusów w Warszawie, czyli 10 lat eLek!

infobus
02.04.2019 08:30
0 Komentarzy

10 lat temu – 1 kwietnia 2009 r. – na trasy ruszyły pierwsze autobusy linii podmiejskich, tzw. „eLek”. Teraz, w warszawskiej sieci ZTM, funkcjonuje aż 48 takich połączeń. W niedalekiej przyszłości czekają je kolejne zmiany.

Razem podwarszawskie eLki to:

  • prawie 800 km tras

  • 85 kursujących autobusów, dostępnych dla niemal pół miliona mieszkańcówpodwarszawskich gmin.

Pierwsza eLka

Historia podmiejskich połączeń autobusowych, dowożącychpasażerów mieszkających w podstołecznych miejscowościach do stacji kolejowychlub miejskich linii autobusowych, rozpoczęła się równo dekadę temu. Napodstawie umowy z gminą Lesznowola uruchomiono wówczas pierwsze trzy z nich.Linia L-1 połączyła stację kolejową w Piasecznie z Jankami, L-3 – Piaseczno zWolą Mrokowską, a L-4 – Lesznowolę z Mysiadłem.

– „Może to być nieco zaskakujące, ale wszystko zaczęło się odrozmów z władzami Starych Babic. Gmina ta jest dość rozległa, stąd też tampojawił się pomysł linii dowozowych do kolei czy miejskich linii autobusowych –wspomina Andrzej Franków, dyrektor Pionu Przewozów Zarządu TransportuMiejskiego w Warszawie. – Należało jednak najpierw pokonać pewne problemy prawne. Kiedy tosię udało, pierwsze „eLki” uruchomiliśmy w gminie Lesznowola, a dopiero późniejw Starych Babicach. Oznaczenie literą „L” przyjęło się jako skrót od określenia”lokalne”, jednak nawiązywało także do nazwy pierwszego samorządu, z którympodjęliśmy taką współpracę.

-„Dla mieszkańców rozwiązania te gwarantują sprawny idostępny cenowo transport publiczny. Swobodnie mogą oni korzystać z transportupublicznego na podstawie Biletu Metropolitalnego. Jest to przykład skutecznej iefektywnej organizacji transportu zbiorowego we współpracy z m.st. Warszawa –mówi Maria Jolanta Batycka-Wąsik, wójt gminy Lesznowola,.

Strzał w dziesiątkę

„ELki” okazały się doskonałym pomysłem. Linie szybkozyskiwały na popularności. W 2010 r. uruchomiono połączenia L-2 do Złotokłosu iL-5 do Bobrowca, na terenie gminy Piaseczno. W tym samym roku w powiecielegionowskim po raz pierwszy na swoje trasy wyjechały autobusy linii L-9 (zWieliszewa do Legionowa) i L10 (z Janówka do Wieliszewa). Kolejnym krokiem byłouruchomienie L12 w Piastowie i L13 z Zalesia Górnego do stacji w Piasecznie.

Sieć „eLek” rozbudowywano w następnych latach. Kolejnesamorządy zdecydowały się na współpracę z ZTM. Teraz to już 48 połączeń.Najnowsze uruchomiono w październiku zeszłego roku w Sulejówku. Po raz pierwszyna trasy wyjechały wówczas autobusy linii L47 (kursujące po mieście) i L48(łączących Michałówek z PKP Miłosna).

Obecnie autobusy linii „L” jeżdżą na mocy umów z gminami:Góra Kalwaria, Izabelin, Jabłonna, Kampinos, Karczew, Kobyłka,Konstancin-Jeziorna, Lesznowola, Nieporęt, Otwock, Piaseczno, Prażmów,Radzymin, Raszyn, Stare Babice, Sulejówek, Wołomin, Wieliszew i Zielonka. Wsumie mieszka w nich ponad 480 tys.osób.

-„Autobusy linii „L” zrewolucjonizowały komunikację w naszejgminie – uważa Daniel Putkiewicz, burmistrz Piaseczna. – W ciągu ostatnich 10lat liczba lokalnych linii zwiększyła się u nas z dwóch do dwunastu, z czegoosiem linii jest współorganizowanych przez gminę Piaseczno, a cztery linie przeznasze sąsiednie gminy. Dzięki temu skomunikowana została większość z 32miejscowości z naszego terenu. Aby zachęcić naszych mieszkańców do korzystaniaz tego środka transportu w zeszłym roku zdecydowaliśmy o wprowadzeniu nanaszych liniach „L” darmowych przejazdów dla posiadaczy Piaseczyńskiej KartyMieszkańca. Dzięki temu w ostatnim czasie obserwujemy znaczny wzrostzainteresowania lokalnym transportem – dodaje burmistrz Piaseczna.

-” listopadzie 2017 r. razem z ZTM uruchomiliśmy dwie linielokalne L34 i L41. Już pierwsze miesiące funkcjonowania nowych linii pokazały,że ich uruchomienie było bardzo potrzebne – mówi Jarosław Chodorski, wójt gminyJabłonna. – W ciągu krótkiego czasu zaczęło korzystać z nich średniokilkanaście tysięcy pasażerów miesięcznie. Linie „L” w gminie Jabłonnauzupełniają cztery linie regularne, a na ich uruchomienie czekało wielupasażerów szczególnie z tych terenów gminy, gdzie transport publiczny niedochodził – zaznacza samorządowiec.

eLki w statystyce

Średnia długość linii „L” to prawie 17,8 km. Najkrótszątrasę przejeżdżają autobusy niedawno uruchomionej linii L47 – jedynie ok. 3,6km. Najdłuższą mają wozy obsługujące linię L11 – aż 34,9 km. Łączna długośćwszystkich „eLek” to obecnie ponad 790 km. W porannym i popołudniowym szczyciena podwarszawskie drogi wyjeżdża codziennie ok. 85 9- i 12-metrowych autobusówlinii lokalnych.

Linie „L” to przykład udanej współpracy warszawskiegoZarządu Transportu Miejskiego z podwarszawskimi gminami. ZTM zajmuje sięorganizacją przetargu, wybiera przewoźnika, układa rozkład jazdy dla danegopołączenia i zamieszcza informacje na jego temat na swojej stronieinternetowej. Natomiast samorząd gminny, z którym podpisano umowę, przygotowujeniezbędną infrastrukturę. Może on liczyć na znaczne oszczędności, ponieważ stawkiw przetargach na „eLki” są niższe niż w przypadku linii strefowych. Mieszkańcymogą korzystać z połączeń uwzględniających ich lokalne potrzeby –zapewniających dojazdy do urzędu, pracy,szkoły, stacji kolejowych itd. i dzięki jednemu biletowi WTP kontynuować podróżtakże w Warszawie.

–”Linie „L” likwidują „białe plamy” na mapach transportupublicznego podwarszawskich gmin i przeciwdziałają wykluczeniu transportowemu –podkreśla dyrektor Andrzej Franków.

Co dalej?

Zarząd Transportu Miejskiego pracuje nad dodatkowympodwyższeniem jakości połączeń „L”. Plany zakładają zawarcie jednej, dużejumowy przewozowej, tak aby na liniach lokalnych pojawił się standardowy tabor.Teraz zbierane są opinie i uwagi samorządów gmin aglomeracji. Zakładane jest wprowadzeniedo obsługi „eLek” autobusów o standardzie warszawskim – niskopodłogowych,wyposażonych w biletomaty i o ekologicznym napędzie (zgodnym z normami Euro 6lub alternatywnym).

Komentarze