TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

JSW wchodzi w wodorowe autobusy. Na Śląsku
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 05.09.2018 12:00:43
JSW wchodzi w wodorowe autobusy. Na Śląsku

Jastrzębska Spółka Węglowa chce kupić i wysłać w 2019 r. do testowania w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) pierwszy w Polsce autobus wodorowy. JSW chce w ten sposób przekonywać do technologii odbiorców na rynku, na który chce dostarczać paliwo wodorowe. Mówił o tym podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy prezes JSW Daniel Ozon.

Uczestnicząc w poświęconej elektromobilności debacie Forum, Ozon zwrócił uwagę, że w rozwoju tej dziedziny prace nad technologiami wodorowymi postępują równolegle do rozwoju technologii bateryjnych – wciąż drogich, wymagających słabo dostępnych surowców i zapewniających mniejsze zasięgi.

-"Głęboko wierzę, że w długim horyzoncie wodór będzie miał coraz większe znaczenie" - zadeklarował Ozon przypominając, że wodór produkowany jest – także w polskich warunkach – w procesach koksowniczych (JSW produkuje rocznie ok. 3,5 mln ton koksu), jak i rafineryjnych.

Gaz z koksu

Prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej przypomniał, że ok. 50 proc. gazu koksowniczego – produktu ubocznego przy produkcji koksu – to możliwy do wychwycenia wodór. Jego zanieczyszczenia można usunąć, dzięki znanej od lat i udoskonalanej technologii PSA (Pressure Swing Adsorption - adsorpcji zmiennociśnieniowej) do tego stopnia, aby gaz nadawał się do zasilania wytwarzających energię elektryczną ogniw wodorowych.

JSW analizuje poszczególne rozwiązania wychwytywania i oczyszczania wodoru, szczególnie pochodzące z rynku azjatyckiego. Jednocześnie firma porozumiała się pod kątem możliwości wykorzystania tego paliwa z Ursusem. To zdaniem JSW - jedyny krajowy producent, który pokazał dotąd autobus wodorowy z ogniwami będącymi głównym źródłem napędu, a nie tylko pomocniczym.

Śląski potencjał

JSW rozmawia równolegle z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii nt. wdrożenia technologii autobusów wodorowych na jej terenie (Metropolia uczestniczy m.in. w programie NCBR – Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym chce pozyskać ok. 300 tworzonych w jego ramach innowacyjnych pojazdów).

Ozon przypomniał, że rynek komunikacji miejskiej Metropolii to ok. 1,6-1,7 tys. autobusów. "Wymiana tych autobusów z diesli – liczymy, że także na wodorowe – będzie miała miejsce. Dla nas istotne jest, aby prace technologiczne z partnerami i otwarcie się rynku Metropolii przebiegały równolegle" - wyjaśnił.

Grudniowy pokaz z Ursusem

Prezes JSW wskazał, że służyć temu ma m.in. próba pokazaniu na rynku działających infrastruktury i taboru. Spółka chce podczas grudniowego szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach zainstalować przenośną stację tankowania paliwem wodorowym (pierwszą w kraju, zasilaną na razie przez zewnętrznych dostawców) i prezentować na międzynarodowym wydarzeniu jeżdżący autobus wodorowy Ursusa.

-"Chcemy pokazywać, że to działa. Jesteśmy po rozmowach z Metropolią, z miastem Katowice. Jeśli uda nam się w przyszłym roku taki jeden autobus zakupić i pokazać, że na jakiejś linii będzie jeździł – aby przekonać rynek, że to jest już coś realnego - głęboko wierzę, że ten pierwszy krok wykorzystania wodoru w komunikacji miejskiej, to jest krok właściwy" - podkreślił Ozon.

-"Możemy spokojnie postawić dwie stacje, które będą zasilały autobusy w Metropolii i tych kilkaset autobusów zasilać" - zapowiedział precyzując, że JSW mogłaby produkować rocznie ok. 75 tys. ton czystego wodoru, co pozwoliłoby zasilać docelowo ok. 700-900 autobusów. "Wierzymy, że przy sprawnej koordynacji naszych działań z NCBR, Metropolią i producentem takich autobusów (…) możemy z sukcesem je wdrożyć z Metropolii" - ocenił.

Wizja GZM - wizja NCBiR

Obecny na krynickim Kongresie przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak powiedział PAP, że organizację tę cieszą starania, aby wypracowywać technologie i udostępniać tani wodór do zasilania autobusów miejskich.

-"Zależy nam na tym, by ta technologia była jak najtańsza. Na tę chwilę ona dopiero pojawia się, jest jeszcze droga, ale przyszłość przed nią" - uznał Karolczak.

W innej części swego wystąpienia Ozon przypominał o podpisanym przez JSW z PKP Cargo porozumieniu w zakresie potencjalnego wykorzystania silników wodorowych w niektórych gruntownie remontowanych lokomotywach (manewrowych) tej spółki.

O możliwościach związanych z wykorzystaniem wytwarzanego w Polsce wodoru mówił też w Krynicy prezes Lotosu Mateusz Aleksander Bonca. Jak zaznaczył, firma produkuje kilkanaście ton wodoru na godzinę (nieoczyszczonego), który zużywa do swoich procesów technologicznych. Bonca podkreślił, że już 1 proc. tej produkcji pozwoliłby na zasilenie całego potencjalnego systemu autobusów wodorowych w średniej wielkości mieście.

-"Jesteśmy w stanie pozwolić sobie, aby eksperymentować z tym paliwem. Po drugie, też widząc dostępne instrumenty finansowe, staramy się z nich skorzystać infrastrukturę, która pozwoli (…) doczyszczać ten wodór, który mamy" - zasygnalizował Bonca.

Wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Aleksander Nawrat zwrócił we wtorek uwagę, że instytucja ta robi wiele dla rozwoju m.in. technologii wodorowych. Prócz programu Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym zakres rozwijanych technologii obejmuje też te wykorzystujące wodór, NCBR prowadzi program rozwoju zasobników wodorowych (przewidujący m.in. opracowanie prototypu zasobnika do zastosowań mobilnych).(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wodór
konferencja
JSW
Ursus
GZM
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....