TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jaworzno i elektrobus z pantografem
Konrad Bek - Opublikowano: 29.07.2015 10:56:15 20 komentarzy
Oficjalna prezentacja Solaris Urbino 12 electric w Jaworznie

W niecodzienny sposób, bo w środku tygodnia, jaworznickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej we wtorek 28 lipca br., zaprezentowało jeden z pierwszych w Polsce autobusów elektrycznych ? Solaris Urbino 12 electric.

Przybyli goście oraz prasa mogła podziwiać pojazd na parkingu hotelu Pańska Góra, nie zabrakło również przejażdżki po centrum miasta. Przypomnijmy, że najnowszy autobus polskiej produkcji spod znaku jamnika wyposażony został w silniki asynchroniczny o mocy 160kW, wspomagający bateriami 4x 40kwh, a więc system dobrze znany nam z trolejbusów. Ładowanie pojazdu może odbywać się na dwa sposoby, plug-in ? czyli tradycyjną ładowarką ? o mocy 90kW, którą znajdziemy na zajezdni ? oraz pantografem umieszczonym na dachu pojazdu, który umożliwia szybkie ładowanie np. na pętli. Na wyposażeniu pojazdu znajdują się wygodne siedzenia, automat biletowy, darmowy internet, wydajna klimatyzacja, gniazda do ładowania mobilnych urządzeń poprzez USB oraz standardowo ? elektroniczny system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami głosowymi. W pojeździe zamontowano także wewnętrzny monitoring, oprócz tego autobus wyróżnia się niestandardowym pulpitem składającym się w głównej mierze z ekranów LCD, z zewnątrz natomiast, na każdym kroku przypomina się o tym, że jest to autobus elektryczny.

Prezes spółki ? Zbigniew Nosal ? nie ukrywał, że w planach Przedsiębiorstwa jest pozyskanie większej ilości takich pojazdów elektrycznych, które mają systematycznie wypierać tabor spalinowy. ??Jest to pilotażowy zakup autobusu elektrycznego? ? mówił. W kuluarach mówiono o zakupie ponad 25 sztuk autobusów. Na to potrzebne są jednak unijne pieniądze, które PKM chce pozyskać ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Podczas oficjalnej prezentacji elektrycznego Solarisa, Przewoźnik pochwalił się również najnowszą stacją ładowania, która zlokalizowana jest w pobliżu przystanku autobusowego na Osiedlu Stałym. To drugi taki punkt w Jaworznie i jednocześnie pierwsza stacja szybkiego ładowania przez pantograf w mieście o mocy prawie 190kW. Autobus ze stacji już korzysta ? w zależności od poziomu naładowania baterii, jej uzupełnianie trwa od kilkudziesięciu minut ? tak jak to miało miejsce na prezentacji ? do około półtorej godziny, żeby napełnić baterię w całości.

Pojazd obecnie można spotkać na linii 303 i 391, a już od przyszłego miesiąca będzie to najprawdopodobniej linia 313.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Jaworzno
Solaris
elektrobus
  • kuba – 29.07.2015

    Skromny ten posiłek !

  • stefan – 29.07.2015

    313 to dobry numer dla linii z elektrykiem - to początek problemów tej firmy...

  • kran – 29.07.2015

    Prezentuje się ładnie. Wszystko co nowe wygląda ładnie. OK; załóżmy nawet, że kupią 50 takich autobusów... albo wymienią całą flotę. Co będzie w ruchu liniowym kiedy zajdzie potrzeba ładowania wszystkich tych autobusów ? wybudują 50 stacji ładowania ? Ps: ...posiłek faktycznie skromny :)

  • ixi – 30.07.2015

    bez sensu - jesli to autobus elektryczny to po co ten kurnik z tyłu po prawej. silnika tam nie ma przeciez. konkurencja ma tam regularne siedzenia.

  • ix – 30.07.2015

    z tyłu po lewej oczywiscie.

  • zorientowany – 30.07.2015

    co będzie jak kupią 50 takich autobusów?to tak, jak by kupili 30, bo elektryk przejedzie 100 km zamiast 300 wymagane na dzień, więc trzeba ich mieć więcej niż diesliw rezultacie trzeba mieć dużą rezerwę taborową nawet jak ma mieście jest dużo stacji ładowania za wiele milionów. Pantograf na 1 elektryk to dopłata 200 tys.do naładowania 50 elektryków trzeba będzie zbudować stację transforatorową i zapewnić linię wysokiego napięcia.do każdego trzeba dokupić ładowarkę za 120 tys.po 5 latach trzeba będzie wymienić baterie za ok. 20 milionów do 50 elektryków.TAK BĘDZIE

  • Bakterie – 30.07.2015

    Tam jest szatnia dla kontrolerow. ;)

  • lepiej zorientowany – 30.07.2015

    @zorientowany....... co za bełkot.Pantograf jest tańszy niż kolejne 80kWh baterii.Oczywistym jest iż takie stacje powstaną na wszystkich krańcach.Problemu z zasiegiem nie ma jeśli założymy iz na każdym kółku na obu pętlch łąduje się 10 minut (ok 25kWh czyli 20km zasiegu). Do tego nalezy rozwijac ładowanie indukcyjne na przystankach.

  • Technik – 30.07.2015

    Bzdury albo celowa nagonka na Jaworzno i Solarisa...Jest szafa z tylu bo są tam dwie z czterech baterii (dwie pozostałe na dachu)... Dzięki temu autobus na aż 13 miejsc z niskiej podłogi a u konkurencji z tym słabo...Pantograf jest dużo tańszy w zakupie i do tego dla 20 autobusów wystarczy kilka ładowarek a nie tyle ile autobusów.Przy takim rozwiązaniu jak ma Jaworzno (mała i duża ładowarka) baterie wytrzymają znacznie więcej

  • zorientowany – 30.07.2015

    klakierzy Solarisa: CISZA!jak mówię, że elektryk to szmelc - to szmelc!!!jak zrobimy ładowanie na końcówce każdej linii to się zrobi tyle stacji, że można by za to kupić mały samolot.a jak po kilku latach pojemność baterii spadnie do 50% (tak samo, jak w komórce barany - chyba każdy to rozumie) to autobus na którymś cyklu w ciągu dnia nie dojedzie do stacji i będzie holowanie.wtedy na podmiankę nastepny...stacje ładowania indukcyjnego to kolejny zajebisty wydatek.do tego w elektryku jest głośno jako cholera lub mało miejsca - do wyboru w zależności od wybrania silnika w moście czy w przestrzeni pasażerskiej.ludzie - opamiętajcie się!!!

  • jag – 30.07.2015

    @zorientowany wygląda na to, że nigdy takim nie jechałeś (głośno?, mało miejsca? - jechałem wszystkimi testowanymi w Krakowie i mam zgoła inne doświadczenie). To po pierwsze, po drugie o pojemności baterii system elektronicznej kontroli informuje na bieżąco, dlatego opisany przez Ciebie przypadek nigdy nie będzie miał miejsca. Ponadto 50% to gdzieś po ok. 10-15 latach nie jak w komórkach, czy laptopach (stare baterie np. z Toyot Prius II generacji nadal mają ok. 70%, to hybryda, ale postęp w ogniwach jest ogromny).Inna sprawa, to opłacalność inwestycji w autobusy elektryczne - tutaj zdania są podzielone i każde miasto wraz z przyjętym systemem trzeba rozpatrywać indywidualnie.

  • zorientowany bardzo – 30.07.2015

    gadasz głupoty bo:- silnik w moście działa głośno- prius to hybryda - tam nie ma problemu ze spadkiem pojemności, tak jak w elektrykach - mylisz pojęcia- inwestycja w elektryki to horror ekonomiczny

  • xyz – 31.07.2015

    Nie jechałem, ale jeśli jest tak głośny jak nowe trolejbusy w Tychach (elektryczny z założenia powinien być cichy) to współczucia. A co do zabudowy - Solaris od zawsze miał problemy z aranżacją wnętrza - i tutaj też się odwołam do Tychów i zabudowie naprzeciwko środkowych drzwi kosztem miejsc stojących. To technika powinna dostosowywać się do pasażera, a nie pasażer do techniki.

  • jag – 31.07.2015

    Obecnie testowane są silniki mocowane w piastach kół (AMZ, Solaris z polskich producentów), co obniża i tak niski poziom hałasu, oszczędza miejsce i poprawia trakcję. Baterie także stają się bardziej pojemne przy mniejszej masie i skróceniu czasu ładowania dużym prądem. W zasadzie nie ma alternatywy dla elektryków i tylko mały poziom produkcji skutkuje wysokimi cenami. Może dla polskich miast to jeszcze za wcześnie, ale niech testują, aby za 10-15 lat wprowadzić elektryki jako podstawowy środek transportu.

  • wiewiór – 31.07.2015

    dla elektryków jest alternatywa - nazywa się LNG

  • wiewióra – 31.07.2015

    na razie LNG a za 15 lat elektryki

  • jag – 01.08.2015

    LNG jest alternatywą dla diesla.

  • Felek – 01.08.2015

    do xyzTAKI GŁOŚNY JAK TROLEJBUSY W TYCHACH - to jest to samo rozwiązanie

  • Algernon – 03.08.2015

    Skąd Wy wiecie, że za 15 lat nadal najlepsze będą akumulatory elektrochemiczne? 15 lat temu o superkondensatorach nikt normalny jeszcze nie słyszał, dziś nikt normalny nie słyszał jeszcze o SMES, ale technika idzie do przodu. Być może to, co nie uda się upchnąć w którymś tam kolejnym smartfonie z możliwością zwijania w rulonik, nada się do dużych pojazdów. A wtedy buźki w wiaderka, palacze ropy naftowej ;>

  • zorientowany – 03.08.2015

    Algernon - jat tak się stanie to klęknę i będę wielbił elektryki

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....