TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jaworzno e-pionierem: z Low Entry i wymianą baterii
Konrad Bek - Opublikowano: 29.04.2016 17:00:10 7 komentarzy
Jakie autobusy chce PKM Jaworzno? SIWZ

Ostatnio informowaliśmy o tym, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie stanie się nabywcą 22 autobusów elektrycznych. Na stronie przewoźnika pojawił się SIWZ, a więc możemy się przyjrzeć się jakich elektrobusów PKM wymaga.Startujemy!

Pierwsze postępowanie przewiduje zakup 6 niskowejściowych elektrobusów z innowacyjnym systemem wymiennych akumulatorów w formie dziewięciu kaset. Jest to technologia stosowana głównie w elektrycznych autobusach w Chinach. Przedstawiciel koncernu Taurion Dystrybucja zapewniał podczas konferencji na targach SilesiaKOMUNIKACJA, że polska grupa energetyczna podejmie się pilotażu tego przedsięwzięcia i wymienił największe zalety takiego systemu. To:

  • brak nadmiernego obciążenia sieci energetyczne poprzez szybkie ładowarki autobusów, które działają i w szczytach komunikacyjnych, i szczytach energetycznych;

  • baterie w systemie wymiany akumulatorów ładowane są w optymalnych warunkach (temperatura, moc, czas), co ma przełożenie na ich żywotność;

  • szybkość wymiany baterii jest porównywalna z szybkim ładowaniem akumulatorów - i zdaniem PKM nie powinna być dłuższa niż 10 min;

  • baterie - ich zakup, eksploatacja i ew. wymiana w okresie użytkowania pojazdów elektrycznych  - są po stronie grupy energetycznej.

Zobaczymy jak ten projekt wypali w przyszłości. Jak na razie chiński pojazd przystosowany do tego systemu jest gdzieś na oceanie. Dlatego teraz przybliżymy poniżej jakich parametrów PKM wymaga od wykonawcy tego zadania.

Pierwsze w Polsce elektryczne Low Entry

PKM Jaworzno w pierwszym przetargu chce kupić 6 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 do 12,15m. Elektrobusy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do 2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących, gdzie co najmniej 7 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio z podłogi. Dwie pary drzwi wejściowych w układzie 2-2-0, gdzie określono maksymalną wysokość podłogi 340mm i ta wysokość zachowana ma być do drugich drzwi ? dopuszczenie do przetargu pojazdów Low Entry. W środku pasażerowie znajdą m.in. 6 ładowarek USB (po 3 z każdej strony), monitoring oraz system jaworznickiej karty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowego internetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażone w LED-owe oświetlenie. Aby zapewnić dodatkowy komfort podróży, pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej o mocy min. 25kW, a oprócz tego wentylacja ma być zapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 2 sztuki z każdej strony). Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min. 130kW. Pojazdy oprócz tego mogą być wyposażone w wymienne akumulatory trakcyjne, gdzie zakłada się, że proces wymiany będzie trwał nie dłużej niż 10 minut. Łączna moc energii elektrycznej wytwarzanej przez 9 kaset będzie rzędu 195kWh, a łączna masa to ok. 2100 kg. Poza tym ładowanie magazynu energii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką. W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

Niskopodłogowa szesnastka

W drugim postępowaniu pojawił się SIWZ na 16 autobusów elektrycznych. Zamówienie podzielone zostało na trzy zadania, którym przyjrzymy się poniżej:

? Zadanie 1 ? to 3 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 do 12,15m

Pojazdy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do 2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 75 pasażerów, z tego 25 na miejscach siedzących, gdzie co najmniej 8 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio z podłogi. Trzy pary drzwi wejściowych w układzie 2-2-2, gdzie określono maksymalną wysokość podłogi 340mm. W środku pasażerowie znajdą m.in. 6 ładowarek USB (po 3 z każdej strony), monitoring oraz standardowo system jaworznickiej karty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowego internetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażone w LED-owe oświetlenie. Aby zapewnić komfort podróży, elektrobusy zostaną wyposażone w klimatyzację o mocy min. 25kW, a oprócz tego wentylacja ma być zapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 3 sztuki z każdej strony).

Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min. 160kW. Pojazdy oprócz tego mogą być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, litowo-żelazowo-fosforowe, litowo-tytanowe lub superkondesatory. Urządzenia do magazynowania energii elektrycznej o mocy 160kWh. Poza tym ładowanie magazynu energii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy 90kW oraz pantografem zamontowanym na dachu o mocy 190kW ? tutaj zamawiający wymaga kompatybilności z platformą zasilającą firmy Schunk oraz aby magazyn energii elektrycznej doładowywany był podczas jazdy energią wygenerowaną podczas hamowania ? rekuperacja energii. Ponadto, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

? Zadanie 2 ? to 4 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 8 do 10 m

Pojazdy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do 2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 45 pasażerów, z tego 18 na miejscach siedzących, gdzie co najmniej 2 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio z podłogi. Dwie lub trzy pary drzwi wejściowych w układzie 1-2-0, 2-2-0, 1-2-2 lub 2-2-2, gdzie określono maksymalną wysokość podłogi 340mm. W środku pasażerowie znajdą m.in. 4 ładowarek USB (po 2 z każdej strony), monitoring oraz standardowo system jaworznickiej karty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowego internetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażone w LED-owe oświetlenie. Aby zapewnić komfort podróży, elektrobusy zostaną wyposażone w klimatyzację o mocy min. 20kW, a oprócz tego wentylacja ma być zapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 3 sztuki z każdej strony).

Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min. 160kW. Pojazdy oprócz tego mogą być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, litowo-żelazowo-fosforowe, litowo-tytanowe lub superkondesatory. Urządzenia do magazynowania energii elektrycznej o mocy 160kWh. Poza tym ładowanie magazynu energii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy 90kW oraz pantografem zamontowanym na dachu o mocy 190kW ? tutaj zamawiający wymaga kompatybilności z platformą zasilającą firmy Schunk oraz aby magazyn energii elektrycznej doładowywany był podczas jazdy energią wygenerowaną podczas hamowania ? rekuperacja energii. Ponadto, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

? Zadanie 3 ? to 9 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 17,5 do 18,75m

Elektrobusy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do 2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 105 pasażerów, z tego 35 na miejscach siedzących, gdzie co najmniej 12 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio z podłogi. Cztery pary drzwi wejściowych w układzie 2-2-2-2, gdzie określono maksymalną wysokość podłogi 340mm. W środku pasażerowie znajdą m.in. 8 ładowarek USB (po 4 z każdej strony), monitoring oraz standardowo system jaworznickiej karty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowego internetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażone w LED-owe oświetlenie. Żeby zapewnić komfort podróży, elektrobusy zostaną wyposażone w klimatyzację o mocy min. 36kW, a oprócz tego wentylacja ma być zapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 4 sztuki z każdej strony).

Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min. 240kW. Pojazdy oprócz tego mogą być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, litowo-żelazowo-fosforowe, litowo-tytanowe lub superkondesatory. Urządzenia do magazynowania energii elektrycznej o mocy 240kWh. Poza tym ładowanie magazynu energii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy 90kW oraz pantografem zamontowanym na dachu o mocy 190kW ? tutaj zamawiający wymaga kompatybilności z platformą zasilającą firmy Schunk oraz aby magazyn energii elektrycznej doładowywany był podczas jazdy energią wygenerowaną podczas hamowania ? rekuperacja energii. Ponadto, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

Doświadczenie

Ważność oferty pierwszego postępowania określona została przez wpłatę wadium w wysokości 120 tys. zł. Oprócz tego należy wykazać dostawy nowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym o wartości 3,9 mln zł. Wiemy, że pojazdy mają kursować w głównej mierze na odcinku: Jaworzno Krakowska ? Osiedle Stałe Cmentarz, a najwcześniej pojawią się u przewoźnika w marcu 2017 roku.

Żeby złożyć ważną ofertę w drugim postępowaniu należy wpłacić wadium określone przez zamawiającego dla: zadania 1 ? 75 tys. zł, zadania 2 ? 85 tys. zł oraz dla zadania 3 ? 320 tys. zł. Oprócz tego wymagane jest wykazanie dostawy minimum jednego autobusu elektrycznego o odpowiednich wartościach dla: zadania 1 ? 2,6 mln zł, zadania 2 ? 2,8 mln zł, zadania 3 ? 11 mln zł. Pierwsze dostawy elektrobusów z tego postępowania zaplanowano na wrzesień 2017 roku, mają zakończyć się pod koniec listopada tego roku. Znamy również planowane trasy pojazdów, zatem pojazdy pojawią się na trasie: Jaworzno Krakowska ? Szczakowa Dw. PKP; Jaworzno Szpital ? Łubowiec Cmentarz oraz Jaworzno Byczyna Astrów ? Katowice Aleja Korfantego.

Ocena

Oferty będą oceniane poprzez dwa kryteria - cena to 85%i ocena techniczno-eksploatacyjna to 15%, w której można uzyskać dodatkowe punkty m.in. za użycie materiałów konstrukcyjnych nadwozia zabezpieczonych metodą kataforezy, za zastosowanie wzdłużnego ułożenia silnika elektrycznego, za najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100km wg. normy SORT2 oraz spełnienie wytrzymałości konstrukcji nr 66-01 EKG ONZ.

Na oferty obu przetargów PKM czeka do 25 maja, wtedy wówczas maksymalnie po 60 dniach, bo tyle daje sobie przewoźnik na ocenę ofert, poznamy chętnych do zbudowania największej ilości autobusów elektrycznych zakupionych przez jaworznickiego przewoźnika.

Warto również dodać, że razem z ogłoszeniem przetargów na dostawy nowych elektrobusów, ogłoszono również postępowania na budowy stacji szybkiego ładowania oraz budynku stacji ładowania i wymiany baterii do autobusów. To pokazuje, że Jaworzno nie boi się nowych technologii sprawdzonych już na innych kontynentach . Dzięki temu śląskie miasto będzie jednym z pierwszych ośrodków w Europie środkowej eksploatującej autobusy z wymiennymi bateriami. Brawo!


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Jaworzno
elektrobus
  • :) – 29.04.2016

    AMZ i Ursus współpracują z Hybriconem ktory akurat takie elektryki kupił. AMZ HAW 12LE.

  • hawkmoon – 29.04.2016

    Wszystko ok, tylko Jaworzno jest małopolskim miastem w województwie śląskim :)

  • break – 30.04.2016

    Wygra BYD

  • buceł – 30.04.2016

    @hawkmoon: ciekawe, póki co lezy na Śląsku

  • kubex – 02.05.2016

    @bucel: historycznie leży w małopolsce, administracyjnie jest na śląsku.

  • buceł – 02.05.2016

    ale jest teraźniejszość... więc administracyjnie na Śląsku koniec i kropa.

  • Tommy – 02.05.2016

    To BYD ma jakies autobusy z wymiana baterii ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....