Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie ogłosi już niedługo dwa przetargi na zakup łącznie 22 elektrobusów. To największe - po Krakowie - zamówienie na tego typu pojazdy w Polsce!
Na publikację na stronie TED czekają dwa ogłoszenia o zamówieniu.W ramach pierwszego z nich PKM chce pozyskać 16 autobusów elektrycznych. To postępowanie podzielono na trzy zadania z możliwością składania ofert częściowych:
zadanie nr 1 ? obejmujące dostawy 3 sztuk autobusów z napędem elektrycznym długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 metra do 12,15 metra;
zadanie nr 2 ? obejmujące dostawy 4 sztuk autobusów z napędem elektrycznym, o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 8 metrów do 10 metrów;
zadanie nr 3 ? obejmujące sukcesywne dostawy 9 sztuk autobusów z napędem elektrycznym o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 17,5 metra do 18,75 metra.
Natomiast w ramach drugiego postępowania spółka chce nabyć sześć elektrobusów. Brak jednak szczegółów, które pozwoliłyby na tym etapie określić w jaki metraż w tym zamówieniu celuje PKM. W oby przetargach oferty będą oceniane w identyczny sposób. Cena to maksymalnie 85% punktów. Natomiast w ocenie technicznej można wywalczyć do 15%.
Udany pilotaż
Przypomnijmy, że jaworznickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej odebrało pierwszy w Polsce autobus elektryczny ? Solaris Urbino 12 electric. Miało to miejsce 28 lipca 2015 r. O tym wydarzeniu pisaliśmy tutaj. Pojazd o długości 12-metrów wyposażony został w silnik asynchroniczny austriackiej firmy TSA o mocy 160kW zasilany bateriami 4 x 40 kwh. Za sterowanie odpowiada napęd, który stworzył warszawski Medcom. Ładowanie elektrobusu odbywa się na dwa sposoby: plug-in ? czyli tradycyjną ładowarką o mocy 90kW, którą znajduje się na zajezdni oraz poprzez pantograf umieszczonym na dachu pojazdu, który umożliwia szybkie ładowanie na pętli, na Osiedlu Stałym. To pierwsza w naszym kraju stacja szybkiego ładowania przez pantograf o mocy prawie 190kW. Już wówczas prezes PKM-u, Zbigniew Nosal nie ukrywał, że w planach przedsiębiorstwa jest pozyskanie większej ilości takich pojazdów elektrycznych, które mają systematycznie wypierać tabor spalinowy. ??To pilotażowy zakup autobusu elektrycznego? ? mówił. Wtedy w kuluarach dywagowano o zakupie ponad 25 sztuk autobusów, na które miały się znaleźć unijne pieniądze z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jak się teraz okazało ostateczna liczba to 16 szt. i rzeczywiście pieniądze pochodzą z unijnego dofinansowani.
Listopadowy warunek
PKM zakłada, że elektryczna inwestycja zostanie dofinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 -2020? w ramach Działania 4.5, Poddziałanie 4.5.1 ? Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie. Spółka złożyła już wniosek aplikacyjny, ale z uwagi, że ten projekt jest dopiero na etapie oceny, zamawiający zastrzega sobie prawo do umownego prawa odstąpienia od umowy, w przypadku niezakwalifikowania projektu do otrzymania dofinansowania lub wpisania na listę rezerwową. Z tej opcji PKM Jaworzno może skorzystać w terminie do dnia 30.11.2016 r.
Kto powalczy?
Na to pytanie poznamy odpowiedź najwcześniej 25 maja. Wtedy PKM wstępnie wyznaczył termin składania i otwarcia ofert. Jak tylko opublikowany zostanie SIWZ postaramy się przybliżyć, jakie dokładnie elektrobusy chce PKM Jaworzno.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Fatalny pomysł, akumulatory są drogie i nietrwałe, a za podobną cenę można kupić o wiele bardziej pojemny tramwaj w którym nie rzeba wymieniać co parę lat akumulatorów, wystarczy tylko dołożyć do infrastruktury i na 30-40 lat spokój.
Niech redakcja skoryguje tytół.
Co chce kupić? Twoja polonistka teraz się wstydzi!
Infobus ,ja wam bez specyfikacji powiem że chcą Solarisa ;)
Niech kupią dłuższe bo na takie tłumy są one za małe
Bardzo dobry pomysł! jestem za!
Ostrożnie z tymi "elektrobusami", jednak tak całkowicie zero - emisyjne to one nie są. Jak klimatyzacja, ogrzewanie, czy oświetlenie będą ogrzewane na olej, zwłaszcza. Zawsze to lepiej, taniej i efektywniej pod drutem, a odcinki bez -sieciowe, tam gdzie to konieczne.
Ciekawe czy BYD wyśle rozpaczliwy list jak kiedyś w Warszawie, że oni bardzo chcą wygrać (oczywiście najniższą ceną i produktem z Chin), a my wolimy nasze konstrukcje.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.