Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jaworzno chce być strefą elektrycznych testów [FILM]

infobus
16.03.2017 07:00
0 Komentarzy

Władze Jaworzna deklarują wolę objęcia tego miastaeksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych. Miałobyto być możliwe dzięki specjalnej strefie prawnej – o pomyśle jej utworzeniasamorządowcy rozmawiają z przedstawicielami nauki i rządu.

Przypomnijmy, że PKM z Jaworzna testuje autobusy elektryczneod 2012 r. Pod kątem obecnych środków unijnych przygotowało warty 60 mln złunijny projekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systememinteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania iwymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Debata o e-mobility

O pomyśle stworzenia jaworzyńskiej strefy testów mówił wewtorek, 14 marca 2016 r., podczas poświęconej e-mobilności konferencji w ramachprojektu „Miasta Idei” prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Jak argumentował, utworzenie takiej strefy z jednej stronyumożliwiłoby testowanie w rzeczywistych warunkach nowoczesnych rozwiązańzwiązanych z perspektywicznymi kierunkami rozwoju transportu. Z drugiej,zapewne przyciągnęłoby do miasta wiele innowacyjnych firm czy placówek badawczych.

Podczas dyskusji Silbert wskazał, że obecnie w Europie niema miejsca, gdzie można testować w warunkach nielaboratoryjnych nowetechnologie związane z elektromobilnością i ? jednocześnie ? pojazdamiautonomicznymi. Podkreślił, że zależy mu na łączeniu obu tych dziedzin, którewydają się obecnie przyszłościowymi.

Prezydent Jaworzna przekonywał przy tym, że podobnie jakteraz strefa testowania samochodów elektrycznych i autonomicznych wydaje sięniemożliwa do zrealizowania, podobnie w przeszłości nie wyobrażano sobie wPolsce gospodarki rynkowej ani stref ekonomicznych.

„Żeby założenia elektromobilności wprowadzać w życie, trzebamieć wystarczająco doświadczeń, a tych doświadczeń na poziomie państwa mamyobecnie za mało” – powiedział PAP po spotkaniu Silbert. „Trzeba je gdzieśzdobyć. Jeżeli będziemy to robili gdzieś w zamkniętych enklawach, nigdy niebędziemy wiedzieli, czy jesteśmy gotowi. Trzeba znaleźć pole, na którymprzetestuje się takie rozwiązania naprawdę” – uznał.

Ponieważ tworzenie takiej strefy testów szczególnie wkontekście pojazdów autonomicznych wiązałoby się z szeregiem uwarunkowańprawnych, celowe ? jego zdaniem ? byłoby utworzenie pod tym kątem na poziomieustawowym specjalnej strefy prawnej. Taka strefa prawna mogłaby objąć np. terenśródmieścia czy ? lepiej – całego miasta.

„Co jest kłopotem? Dzisiaj nie ma chętnego, którypowiedziałby: kto weźmie odpowiedzialność za to, jeśli coś się stanie. Trzebawięc stworzyć warunki, aby wydzielić takie strefy, gdzie wszyscy będą o tymwiedzieli i gdzie aktorzy tego przedsięwzięcia dogadają się, jak tozorganizować” – zdiagnozował Silbert.

Prezydent Jaworzna zapewnił, że rozmawiał już o tejkoncepcji z przedstawicielami m.in. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju; wyraziłteż nadzieję na zaangażowanie w temat podsekretarza stanu w MinisterstwieEnergii Michała Kurtyki. Zaznaczył, że jest gotów, aby przygotować propozycjerozwiązań. „Oczywiście nie silimy się, aby napisać od początku do końca ustawę,ale na pewno chętnie byśmy w tym uczestniczyli” – zadeklarował.

Dodajmy, że w e-debacie w Jaworznie wzięli udział równieżZenon Torba – wiceprezes PKM Jaworzno, Rafał Zajas – regionalny dyrektorsprzedaży w firmie Solaris Bus and Coach, prof. Jakub Bernatt – dyrektorInstytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych „Komel”, Jędrzej Dąbrowski -dyrektor Ele – DriveCo, Kacper Winiarczyk – dyrektor generalny Uber Polska orazAnna Badeńska z Urzędu Miasta Wrocław. Poniżej filmowa relacja w wydarzenia:

{https://www.youtube.com/watch?v=9GTik89itxw}

Miasto elektrobusami stoi

Jaworzno jest miastem, które w szybkim tempie zwiększaudział autobusów elektrycznych we flocie swego przewoźnika komunikacjimiejskiej. Dzięki rozstrzygniętym w ub. roku przetargom w tym rokuPrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takieautobusy, co oznacza ponad 30 proc. taboru.

Przedstawiciele PKM Jaworzno akcentowali we wtorek, że popodjętej kilka lat temu decyzji o zainteresowaniu elektrycznymi autobusamitestowali przez pewien czas takie pojazdy różnych producentów. Krótkie, zwykledwutygodniowe testy, nie pozwoliły jednak na wystarczającą weryfikacjęposzczególnych rozwiązań w praktyce.

Dopiero zakup w 2015 r. na własność pierwszego autobusu tegotypu i jego regularna eksploatacja umożliwiły m.in. zdobycie doświadczeń, którepozwoliły na świadome przygotowanie pod kątem obecnych środków unijnychprojektu związanego z autobusami elektrycznymi, a także ? w konsekwencji ?sprecyzowanie specyfikacji przetargowych.

– W Jaworznie zaczęliśmy od tego, co zależy od samorządu -czyli komunikacji miejskiej. Przygotowywaliśmy się do tego od kilku lat izałożyliśmy, że co najmniej 80 proc. taboru to będą pojazdy elektryczne – mówiłprezydent Paweł Silbert. – Będziemy dobrymi praktykami w transporcie publicznymprzekonywać mieszkańców, że bez samochodów jest im lepiej, że można korzystać zinnych zorganizowanych środków transportu.

Głos PKM i Solarisa

– Zdecydowaliśmy o zakupie najpierw tylko jednegoelektrycznego autobusu, by go przetestować i sprawdzić – mówi Zenon Torba,wiceprezes PKM Jaworzno. – Dzięki temu dzisiaj wiemy, jakich autobusów chcemy iczego wymagamy od producentów elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej.

Mówiąc o rozwoju rynku elektrycznych autobusów regionalnydyrektor sprzedaży Solaris Bus and Coach Rafał Zajas podał, że co roku spółkasprzedaje ich dwukrotnie więcej, mimo ceny dwukrotnie wyższej, niż pojazdówkonwencjonalnych. Wciąż jednak dominuje podejście, że głównym ograniczeniemmożliwości ich wykorzystania jest zasięg. „Autobus elektryczny ma wozićpasażerów, a nie duże baterie” – podkreślił Zajas, akcentując, że kluczem jesttu wpisanie takich autobusów elektrycznych w system.

Z kolei, prezydent Jaworzna Paweł Silbert potwierdził, że docelowo autobusy elektryczne mają stanowić 80 proc. flotytamtejszego przewoźnika, już w tym roku ma ich być 30 proc. (PAP)

Komentarze