TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie są pierwsze przegubowe elektrobusy w Polsce?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 31.08.2017 16:08:25 46 komentarzy
fot. MPK Kraków

Minęły już prawie trzy tygodnie od oficjalnej prezentacji 20 elektrycznych Nowych Urbino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Przewoźnik jako pierwszy w Polsce wprowadził do regularnej eksploatacji przegubowe elektrobusy. Co prawda to "tylko" trzy egzemplarze, lecz ze względu na fakt pionierskiego wdrożenia oraz kolejny jubileusz Solarisa warto co nieco powiedzieć o tych pojazdach.

Trzy Nowe Urbino 18 electric wraz w kompletem ładowarek do wolnego ładowania kosztowały krakowskie MPK nieco ponad 9,7 mln PLN brutto. Koszt jednostkowy urządzenia do ładowania, które dostarczył Medcom wyniósł 57 120 PLN netto. Natomiast jeden elektryczny Nowy Urbino 18 kosztował 2 575 247 PLN netto.

Pierwsze przegubowe elektrobusy w Polsce umożliwiają podróż maksymalnie 120 pasażerom. 41 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 12 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Jako ciekawostkę należy uznać zastosowanie kolejny raz w Nowym Urbino 18 układu "prezesowskiego", tym razem na lewym przednim nadkolu. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Zastosowany drzwi firmy Ventura. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo-przesuwne.

Czas wspomnieć o układzie napędowym krakowskich elektrycznych NU18. Pojazdy wyposażono w asynchroniczne silniki trakcyjne typu TSA TMF 35-44-4 o mocy 270 kW, które zabudowano centralnie przed osią napędową ZF AV133/80. Wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Zastosowano baterie, które są przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 130 – 160 km. Natomiast dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę. 

Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń, najprawdopodobniej produkcji firmy Spheros. Kierowca ma do dyspozycji niezależną klimatyzację kabiny.

Dodatkowe udogodnienia to monitoring oraz gniazdka USB w przestrzeni pasażerskiej. Elektrobusy wyposażono w automaty biletowe firmy MERA - Systemy. System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach kaliskiej firmy Novamedia. Składa się on z czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości oraz trzech wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 22" i umiejscowiono je tuż przed przednim zwisem oraz za przegubem. Ostatnia 38" (tzw. "e-korale") została zamontowana po prawej stronie między pierwszymi a drugimi drzwiami. Nie zabrakło oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków.

Wśród trzech krakowskich Nowych Urbino 18 electric jest pojazd, który jako 15000 opuścił fabrykę w Bolechowie. Tym samym producent "jamników" ma podwójne powody do świętowania, kolejny raz wspólnie z krakowskim MPK. Nie ma bowiem lepszej okazji ku temu by pierwsze przegubowe elektrobusy w Polsce były początkiem kolejnego rozdziału w historii Solarisa.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
Solaris
Medcom
ZF
Ster
Novamedia
Ventura
elektrobus
  • Kacper – 31.08.2017

    Ładne te Solarisy

  • ar – 31.08.2017

    Byłyby ładne w innym malowaniu... Nie dość, że nowe krakowskie malowanie jest bardzo złe, to jeszcze dołożono tandetną grafikę...

  • Kacper – 31.08.2017

    Może w naszym kieleckim malowaniu żółto czerwonym

  • krakus – 31.08.2017

    Bardzo dobre wozy

  • Kacper – 31.08.2017

    Krakus zgadzam się ze one są bardzo dobre bo w Kielcach będziemy mieli takie same

  • KRK – 31.08.2017

    piękny Krk, tylko niech popracują nad zmniejszeniem awaryjności

  • jupiter – 31.08.2017

    te krakowskie teraz to wyglądają dramatycznie, żal tym jeździć. już bym wolał wpakować się do uśmiechniętego ursus bus

  • motznohe – 31.08.2017

    InfoBus, a dlaczego wy tak motzno chwalicie wyłącznie solariska?

  • zlazmiana – 31.08.2017

    zawsze mnie to bawi - zejde nizej na stronie - chwala i sława i cześć solarisooooowi

  • KrK – 31.08.2017

    Przecież one stoją nie jeżdżą

  • Maswo – 31.08.2017

    No trzeba znaleźć jakiś inny elektryczny przegub do opisania. O nie, nie ma innych w Polsce. Polski autobus, polski napęd. Komponenty z UE. Szacun dla inżynierów z Solarisa i Medcomu.

  • Zawiedziony – 31.08.2017

    Solaris mógł się bardziej postarać. Krzywo poskładane, zresztą tak jak 77 przegubów, ale miałem nadzieję, że do elektryków się przyłożą, bo nie dość, że bus of the year to jeszcze ten Solaris 15000 i pierwsze przegubowe elektryki w Polsce, a tu lipa. Ten 15000 to tak się telepie na dziurach, nie mówiąc już o tym że po 3tygodniach podsufitka się odkleiła i zwisa w kształcie literki U...

  • Zawiedziony – 31.08.2017

    Myślę, że po tym przetargu który teraz na 100pr. wygrają na 38 przegubów już dość będzie Solarisów w Krakowie i w końcu przyjadą do Krakowa Citaro c2.

  • Sadza – 31.08.2017

    Piękne autobusy - jeździłem i polecam, a co do malowania to uważam że bardzo eleganckie, tylko te drzewa i malunki kontrowersyjne. Jednak bez nich typowy pasażer nie widziałby różnicy między tym a dieslem

  • Kacper – 31.08.2017

    Solarisy to piękne Autobusy

  • Miro Maro – 31.08.2017

    No ludzie, co wy macie z tym zakłamywaniem faktów na temat Solarisa?

  • Maswo – 31.08.2017

    @Zawiedziony Czy aby nie ośmieszasz MPK Kraków. Sądzisz, że dali sobie wcisnąć kuchenne i reklamują ewentualnych usterek u producenta? Przecież te pojazdy są na gwarancji. Jeśli pasażer widzi tandetę to specjalista od przewoźnika tym bardziej. W końcu te pojazdy nie były tanie.

  • Miro Maro – 31.08.2017

    Na temat jego awarii

  • Kacper – 31.08.2017

    Miro Miro solarisy to Najlepsze autobusy

  • Zawiedziony – 31.08.2017

    @MaswoJa tylko wyraziłem swoją opinię.

  • LLL – 31.08.2017

    Ja mam nadzieję, że jak Solaris teraz zbiera jeden przetarg za drugim to, żeby nie było takiej sytuacji jak z Pesą.

  • ekolog – 31.08.2017

    Jeśli priorytetem jest walka z emisją cząstek stałych (sadzą) to taki sam efekt zapewniłyby autobusy na CNG lub LNG. Tyle że za te pieniądze można być kupić 5-6 pojazdów gazowych, a nie 3 elektryczne...

  • Maswo – 31.08.2017

    @LLL uwierz, że tak nie będzie. Solaris ma produkcje zapchana na więcej niż do końca roku i nie będzie się pchał w nierealną nadprodukcję. Spoko ma ludzi aby tego pilnować. @ Zawiedziony każdy ma prawo do swojej opinii.

  • żal – 31.08.2017

    @zawiedziony: tłuczesz fejki choćby wiadomości w tvp.

  • ! – 31.08.2017

    motznohe: ponieważ to najlepsza marka na świecie!

  • a – 31.08.2017

    @jupiter: niesmaczny PR i spambot.

  • farafiu – 31.08.2017

    @Maswo nie lepiej zapytać czy zrobił cokolwiek, aby przewoźnik hipotetycznie naprawił uszkodzenia? Po prostu rozgłasza fakenewsy. Jeśli jest inaczej, niech poda godzinę, dzień, zdjęcia uszkodzeń i kurs, którym jechał, a wszystko się wyjaśni.

  • Krakus – 31.08.2017

    Nie no dzieci... bądźcie rozumne i jeszcze póki ten weekend wolny, nie siedźcie przed kompem, bo mózg się lasuje czytając te brednie na temat Solarisa. Krakowskie Solarisy są świetne i czuć, że MPK dopilnowało jakości(jak Mercedesa nie doprosili się), a te elektryczne to już cudo! Mam nadzieję, że będzie ich więcej ;)

  • .. – 31.08.2017

    @Krakus Bez przesady.

  • Kacper – 31.08.2017

    Krakowskie solarisy są najlepsze na świecie

  • Krakus – 31.08.2017

    Właśnie bez :)

  • Miro Maro – 01.09.2017

    Ja niestety nie miałem okazji zaznać nowego SU18E.

  • Kacper – 01.09.2017

    A ja jak byłem w maju w krakowie to miałem okazję jechać nowym solarisem urbino 12 i bardzo fajnie się jechało

  • Jowita – 01.09.2017

    Solarisy niech spadają tam gdzie płacą podatki, w polsce już mamy swoje produkcje i to nas trzeba wybierać/wspierać.

  • BB – 01.09.2017

    Kiedy wreszcie osoba pisząca te artykuły przestanie wymieniać nazwę "Nowe Urbino"??? Nie ma takiej marki jak "Nowe"!!!Jeśli już, to Solaris Urbino IV generacji

  • mako – 01.09.2017

    Co się tak podniecacie na te solarisy przecież wszyscy użytkownicy narzekają na ciągłe awarie...

  • Miro Maro – 01.09.2017

    @Jowita Czyli jakby Ursus chciał coś eksportować, to też dla ciebie by nie mógł, a poza tym Solaris w Polsce odprowadzając fundusze na Cypr musi zapłacić podatek, więc nie wprowadzaj w błąd jak sam/sama się nie znasz

  • kacper – 01.09.2017

    bo Solaris jest Polski i trzeba go wspierać

  • albert – 01.09.2017

    Polski to jest Ursus i Autosan

  • Kacper – 01.09.2017

    Solarisy są polskie A ty się nie znasz

  • v – 01.09.2017

    Ursus jest polski to dla czego nikt go nie chce ?

  • Az – 02.09.2017

    Boże co artykuł to w komentarzach poruszany jest temat Ursusa i ataki na Solarisa. Jak to czytam to przypomina mi się sytuacja, jak Ursus prowadził agresywną kampanie przeciw Zetorowi. Glośno nawołując do bojkotu czeskich ciągników. Teraz widze, że mocna kampania jest być może prowadzona przeciw Solarisowi.

  • aa – 02.09.2017

    @jowita: nikt o fejkowe spamerskie zdanie cię nie prosił, więc sama spadaj!@mako: kolejny fejk spam.@v: ponieważ to szajs i barachło.@az: to tylko spamerskie boty traktora wkroczyły do akcji za 20 groszy.

  • Franek – 04.09.2017

    @Az. widać też agresywną politykę Solarisa ponieważ ak jest art dot. Ursusa to pojawia się fala negatywnych komentarzy i gloryfikacja Solarisa, Obie firmy ze sobą rywalizują i chyba nie unikniemy już takich ekonfliktów. Nie mogę tylko zrozumieć dlaczego opłaceni sympatycy solara nie mogą zrozumieć że ta firma serio jest z Cypru a nie z POLSKI

  • Tomek – 04.09.2017

    Super że będą długie elektryki tylko szkoda że to znów solaris.Oby nie psuły sie tak często jak normalne diesle

  • do specjalisty – 09.09.2017

    @franek: radze udać się po poradę lekarską.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....