TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie elektryki dla PKM Katowice? [SIWZ]
Konrad Bek - Opublikowano: 02.10.2017 14:46:54 36 komentarzy
Solaris Urbino 12 electric na testach PKM Katowice, fot. K. Bek

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach 9 września ogłosiło długo wyczekiwany przetarg na autobusy elektryczny. Firma chce kupić 10 szt. niskopodłogowych elektrobusów, w tym 5 szt. przegubowych klasy MEGA i 5 szt. standardowych klasy MAXI. Zaglądamy w SIWZ.

Spółka podzieliła postępowanie na dwa zadania. Pierwsze dotyczy autobusów przegubowych, drugie zaś jednoczłonowych.

MEGA elektryczne

W pierwszym zadaniu przewoźnik wymaga pojazdów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75m, szerokości do 2,55m i wysokości całkowitej 3,3m. Na pokład mają zabierać 130 pasażerów, z czego co najmniej 33 na miejscach siedzących, a w tym 4 siedzenia o wyróżniającej się barwie oraz LED-owe oświetlenie wewnątrz i na zewnątrz. Oprócz tego mają być wydzielone dwa miejsca na wózek inwalidzki i na jeden dziecięcy. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez 4 pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2. Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla, a silniki elektryczne mają mieć co najmniej 240kW. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40kW lub 80kW – zamawiający dopuszcza zastosowanie ładowarek dualnych) oraz przez pantograf (mocą do 200kW). Wymagane jest zawieszenie zależne lub niezależne oraz systemy bezpieczeństwa typu EBS, ABS+ASR. Ponadto dla komfortu pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych pojazdy powinny być wyposażone w funkcję przyklęku (obniżenie pojazdy o 60mm) uruchamianą przez kierowcę. Udogodnieniem ma być dwustrefowa klimatyzacja o mocy 40kW i wodne ogrzewanie o łącznej mocy min. 35kW. Oprócz tego naturalną wentylację w pojazdach mają zapewnić min. 8 szt. przesuwnych okien oraz dwie elektryczne pokrywy dachowe. Standardowo już PKM wymaga 10 ładowarek USB oraz routera Wi-Fi umożliwiający bezpłatny dostęp do internetu. Jaskrawe tablice kierunkowe oraz instalacja pod system ŚKUP.

MAXI elektryczne

W drugim zadaniu PKM wymaga pojazdów jednoczłonowych o długości od 11,8 do 12,15m, szerokości do 2,55 i wysokości do 3,3m. Pojemność autobusów określono na 80 miejsc, z czego 20 osób ma znaleźć miejsca siedzące (4 siedzenia o wyróżniającej się barwie), a wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2. Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla, a silniki elektryczne mają mieć co najmniej 160kW. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40kW lub 80kW – zamawiający dopuszcza zastosowanie ładowarek dualnych) oraz przez pantograf (mocą do 200kW). Wymagane jest zawieszenie zależne lub niezależne oraz systemy bezpieczeństwa typu EBS, ABS+ASR. Ponadto dla komfortu pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych pojazdy powinny być wyposażone w funkcję przyklęku (obniżenie pojazdy o 60mm) uruchamianą przez kierowcę. Udogodnieniem ma być dwustrefowa klimatyzacja o mocy 25kW i wodne ogrzewanie o łącznej mocy min. 25kW. Oprócz tego naturalną wentylację w pojazdach mają zapewnić min. 8 szt. przesuwnych okien oraz jedna elektryczna pokrywa dachowa. Standardowo już PKM wymaga ładowarek USB oraz routera Wi-Fi umożliwiający bezpłatny dostęp do internetu. Jaskrawe tablice kierunkowe oraz instalacja pod system ŚKUP.

Co i za ile punktów...

Zamawiający w części technicznej oceniać będzie m.in. kwestie elementów konstrukcji pojazdów, silnik i jego położenie, szybę przednią, zużycie baterii podczas eksploatacji (kWh/100km), przednie zawieszenie oraz wytrzymałość konstrukcji. Najbardziej premiowane w ocenie technicznej w obu zadaniach są następujące kryteria:

• materiały elementów konstrukcyjnych szkieletu i kratownicy zgodne z normą PN-EN 10088 / profile o podwyższonej wytrzymałości antykorozyjnie zabezpieczone metodą kataforezy zanurzeniowej – 15 pkt. (Solaris / Ursus / Volvo)

• silnik pojedynczy (centralnie zamontowany) – 20 pkt. (Solaris / Ursus / Volvo)

• trójdzielny podział przedniej szyby czołowej – 5 pkt (Solaris / Ursus)

• ilość miejsc dostępnych z podłogi – 13 i powyżej (MEGA) oraz 9 i więcej (MAXI) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

• zastosowanie osi przedniej z zawieszeniem zależnym – 5 pkt. (Solaris / Ursus / Volvo)

• spełnienie wymagań homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji (reg. Nr 29-01 EKG ONZ) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

• spełnienie wymagań homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji (reg. Nr 66-01 EKG ONZ) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

• zużycie energii elektrycznej poniżej 130kWh/100 km (MEGA) i poniżej 100kWh/100 km (MAXI) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

Z tej szybkiej analizy wynika, że wszyscy producenci autobusów elektrycznych obecni na polskim rynku mają szansę na zwycięstwo w Katowicach, a o wszystkim zadecyduje odpowiednio niska cena oferty.

Warunki udziału

Każdy z oferentów musi wykazać, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej: zadanie nr 1 – 5 mln zł / zadanie nr 2 – 4 mln zł. Co do doświadczenia, to katowicki PKM wymaga od oferentów wykazania się, że w ciągu ostatnich 3 lat:

dla zadanie nr 1 – minimum jedną dostawą fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych o napędzie elektrycznym w rozumieniu definicji przedstawionej w pkt. III.2.3. SIWZ, o wartości co najmniej: 4,5 mln zł

zadanie nr 2 – minimum jedną dostawą fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych o napędzie elektrycznym w rozumieniu definicji przedstawionej w pkt. III.2.3. SIWZ, o wartości co najmniej: 3,9 mln zł. Oprócz tego oferty należy zabezpieczyć wadium w wysokości 0,225 mln (zad. 1) i 0,195 mln (zad. 2). Wykonawca będzie zawiązany z ofertą przez 60 dni. Zamawiający przewidział tylko dwa kryteria oceny ofert – cena to 60% i ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych – 40%. Do 16. października br. Przedsiębiorstwo będzie czekało na oferty producentów. Z kolei pierwsze elektrobusy mają pojawić się po 270 dniach od podpisania umowy z wykonawcą.

E-test w PKM Katowice

Przypomnijmy, że PKM w Katowicach rok temu, a dokładnie na przełomie lipca i sierpnia testowało przez tydzień elektrycznego Solarisa Urbino 12 electric i wówczas też zapowiedziano, że przedsiębiorstwo planuje w przyszłym roku kupić dziesięć takich autobusów. Testy elektrobusu z Bolechowa były przeprowadzone na liniach 950, 297N oraz 657N (kiedy to w nocy zużycie energii było najmniejsze, pozwalało pokonać trasę rzędu nawet 200km – w nocy wówczas dostawcy energii elektrycznej proponują duże rabaty na dostawę prądu – trzeba wybrać, więcej km nocą i mniejsze zużycie energii czy tańsze ładowanie autobusów nocą i mniej kilometrów za dnia).

Jak to wyglądało dzień po dniu:

  • 26.07.2016 - jazdy próbne 11:20-14:30- 25 km, zużycie baterii: 20%.

  • 27.07.2016 - linia 297N/9 0:35-4:38 - 75 km, Stan baterii po zjeździe: 69%. Ładowanie do stanu: 90% od 4:38-6:10. Linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 64% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu.

  • 28.07.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 58%. Linia 657N/7 22:55-4:27 - 99 km, stan baterii po zjeździe: 60%. Ładowanie w godzinach 4:35-6:10 do stanu: 77% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu, a także od 19:10-22:50.

  • 29.07.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 60%. Linia 657N/7 22:55-4:27 - 100 km, stan baterii po zjeździe: 59%. Ładowanie w godzinach 4:35-6:10 do stanu: 81% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu, a także od 19:10-22:50.

  • 01.08.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 55%. Linia 657N/7 22:55-4:27 - 99 km, stan baterii po zjeździe: 69%. Ładowanie w godzinach 4:35-6:10 do stanu: 92% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu, a także od 19:10-22:50.

  • 02.08.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 59%.

-"Testy wypadły bardzo obiecująco. Kierowcy szybko nauczyli się nimi jeździć i w ciągu kilku dni zużycie energii spadło im o 10 procent - mówił wówczas Paweł Cyganek, dyrektor do spraw technicznych w PKM w Katowicach. - Autobus nie miał żadnej awarii, jego zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 140 kilometrów w ruchu miejskim."

Ponadto przewoźnik w marcu tego roku rozstrzygnął przetarg na zakup 40. niskopodłogowych autobusów, w tym 5 szt. klasy MEGA i 35 szt. MAXI. Wszystkie te pojazdy dostarczy spółka MAN Truck & Bus Polska. Zgodnie z SIWZ producent miał 150 dni na dostarczenie pierwszych 10 autobusów. Obecnie autobusy stoją w Czeladzi i są doposażane m.in. w instalację ŚKUP i wyświetlacze




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
PKM Katowice
  • Ursus szanse – 02.10.2017

    Myślę że Ursus ma duże szanse. Jest uznawany za jednego z największych producentów autobusów i oferuje nowoczesne autobusy o najlepszym stosunku jakości do ceny. Trzymam kciuki za Ursusa.

  • !!! – 02.10.2017

    tak myślałem, że pierwszy komentarz będzie od tych cholernych idiotów spambotów!!!

  • Egon antyTrajtor – 02.10.2017

    @Ursus szanse "Myślę że" sam początek i dwa błędy.

  • Ursus dyskusja – 02.10.2017

    Może jednak odniesiesz się do meritum dyskusji? Czy może tak trudno przyjąć pewne kwestie dotyczące produktu od Ursusa? A błędy popełnia każdy, nawet ty.

  • VV – 02.10.2017

    No no nie wiedziałem że Ursus stał się potentatem autobusowym . Wyprzedzić Mana MB , BYĆ NAJWIĘKSZYM producentem autobusów NO NO TYLKO GRATULOWAĆ . LEŻE I ZWIJAM SIĘ ZE ŚMIECHU !

  • Pytanie – 02.10.2017

    A gdzie jest mowa że wyprzedził Mana i MB i jest największym producentem autobusów?Może przestańcie w końcu przekręcać wypowiedzi innych i napiszcie coś od siebie? A może po prostu tego nie umiecie?

  • Ursus cena do jakości – 02.10.2017

    W cenie złomu to by była utrzciwa oferta. A ze ciężki ten autobus to obrót będzie znaczny

  • Pytanie – 02.10.2017

    Jakieś uzasadnienie dla powyższej błyskotliwej wypowiedzi? Bo wygląda mi na kolejne bezmyślne walenie w klawiaturę dla nabijania postów. Czy na sali jest administrator tego portalu?

  • vv – 02.10.2017

    Pytanie za pytanie , może ja napisałem Ursus jest jednym największym producentów? Od MB Mana są jeszcze więksi ,więc dlaczego Ursus ich by miał nie prześcignąć ,ktoś pisze bzdury jak mało który . A Ty jeszcze go bronisz ,albo samego siebie .Dla mnie najwięksi to od MB w górę w ilości produkcji .

  • vv – 02.10.2017

    Pytanie zapomniałem , przeczytaj URSUS SZANSE potem pisz .

  • Ursus – 02.10.2017

    Niestety testowany autobus Ursusa w Tychach nie sprawdza się najlepiej dlatego smiem twierdzić ze nie jest to dobry wyrób. ;-) lepiej znacznie spisywalo się su12e 3 gen.

  • kubex – 03.10.2017

    Liczę na Solarisa z IV generacją albo Volvo.

  • BEKA – 03.10.2017

    @Ursus szanse. Merytorycznie - MERCEDES, MAN, VOLVO, SCANIA, SOLARIS, VAN HOOL, AUTOSAN, SOLBUS, MAZ, IKARUS, IVECO, AMZ, ZAZ, DAB, LEYLAND, CASTROSUA, LIAZ, SOR, VDL. Wszystkie te marki są przed Ursusem, który wyprodukował póki co 15 autobusów w rok. Nadal twierdzisz, że ten producent "Jest uznawany za jednego z największych producentów autobusów" ?

  • WK – 03.10.2017

    Szanowna Redakcjo infobus.plProszę zmienić pierwsze dwa podtytułu akapitów. Bardzo się cieszę, że PKM-Katowice się rozwija.

  • Marek – 03.10.2017

    Solaris już stracił dobrą opinie. Nie inwestuje w rozwój i nie oferuje dobrej jakości.

  • j – 03.10.2017

    @marek: ja też sobie moge napisać takie dyrdymały tutaj.

  • Ips – 03.10.2017

    A co z SORem?

  • Popierajmy swoje – 03.10.2017

    SOR to przestarzała konstrukcja, poza tym zagraniczna. Czy chcemy dawać zarabiać obcym? A może dajmy szansę naszym polskim producentom, np. Ursus.

  • cv – 03.10.2017

    Popieram swoje ,ale jest jedno ALE . W kraju autobusów jest potrzeba 1000 + i to duży . Popierając URSUSA TO ŁADNE 100 LAT przy produkcji 15 szt rocznie i terminowości dostaw to jeszcze kilka lat . Pozostaną nam ryksze i wozy drabiniaste ta perspektywa mnie nie bawi .

  • Ursus przyszłość – 03.10.2017

    Ursus dopiero zadebiutował, ale ma predyspozycje na szybki rozwój. W przyszłym roku pewnie już kilkaset wozów sprzeda, mogą być w większości elektryki. Także wozy drabiniaste i inne furmanki nam nie grożą :)

  • cv – 03.10.2017

    Oby tak było w co wątpię .Propaganda sukcesu PRL- u .

  • fujara – 04.10.2017

    No jakie? Jakie elektryki? Jasne, że najlepsze - URSUS!

  • Ursus cena do jakości – 04.10.2017

    @pytanie uzasadnienie - proste byłem kilka razy w tej pseudo montowni i widziałem jak to działa a w zasadzie nie działa. Nie będę się rozpisywał bo już wielokrotnie na tym portalu przytaczałem różne przykłady teraz przytoczę jeden wg mnie dobitny.Otóż w Ursus nie posiada działu kontroli jakości nikt po zmontowaniu autobusu nie sprawdza czy i jak on działa więc o czym my mówimy o firmie która się rozwija??? Elementy wrzucone i skręcone w ramie autobusu - tak że nie działają jak powinny są warte tyle co złom

  • Maju – 04.10.2017

    Tylko nie Ursus. Nawet nie dotknte tego badziewa

  • Ursus potentat – 04.10.2017

    Już w tej chwili Ursus zdobył kontrakty na ponad 100 pojazdów - Łomianki, ajent z Warszawy, Środa Śląska, Zielona Góra, Lublin... Tak więc skala produkcji na poziomie kilkuset sztuk rocznie jest do zrobienia. Mowa o potentacie nie jest wcale na wyrost!

  • Miro Maro – 04.10.2017

    Europa Express jeszcze nie wygrała przetargu na obsługę linii, a Zielona Góra nie wybrała najlepszej oferty, o czym ty piszesz chłopie...

  • Ursus reklama – 04.10.2017

    No co Ty gadasz w Warszawie autobusy prezentują się tak rewelacyjnie dodatkowo dostawy były terminowe więc po takiej reklamie wszyscy będą kupowac tylko Ursusy

  • Ursus kontrakty – 05.10.2017

    W przypadku ajenta z Warszawy i Zielonej Góry umowy formalnie jeszcze nie podpisane, ale wola już wyrażona

  • Ursus warszawski – 05.10.2017

    Najpierw była Wola i Ochota teraz są Włochy i Brudno

  • ! – 05.10.2017

    NIE dla TRAKTORA, tfu.

  • LU – 05.10.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • Miro Maro – 05.10.2017

    Może Europa Express chce kupić Ursusy, ale najpierw musi wygrać przetarg na obsługę linii, chyba nie kupią ich żeby stały i się kurzyły, nie?

  • cv – 06.10.2017

    Ursus reklamę ma naprawdę świetną . Nie lubię się powtarzać ,ale przy produkcji 15 szt rocznie być potentatem . TO kim jest Volvo MB Man pionkiem i to nie jest żadna ż aluzja ? Napiszcie co bierzecie będzie mi jeszcze weselej .

  • . – 07.10.2017

    @cv: oni sie sami orają tym prostackim i spamerskim PRem, że aż strach to czytać te wypociny.

  • Pytajnik – 07.10.2017

    Czego się boisz? Że polski producent autobusów będzie się rozwijał? Czy ty jesteś Polakiem?!

  • hehehehehehehe – 08.10.2017

    nooo tak się nasi rozwijają, że sepsa już na dnie.... http://m.newsweek.pl/biznes/pesa-w-tarapatach-placi-za-szarze-sprzed-lat,artykuly,417093,1.html?utm_source=fb&utm_medium=social&utm_campaign=fb_nw

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....