TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie elektryki dla PKM Katowice? [SIWZ]
Konrad Bek - Opublikowano: 02.10.2017 14:46:54 36 komentarzy
Solaris Urbino 12 electric na testach PKM Katowice, fot. K. Bek

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach 9 września ogłosiło długo wyczekiwany przetarg na autobusy elektryczny. Firma chce kupić 10 szt. niskopodłogowych elektrobusów, w tym 5 szt. przegubowych klasy MEGA i 5 szt. standardowych klasy MAXI. Zaglądamy w SIWZ.

Spółka podzieliła postępowanie na dwa zadania. Pierwsze dotyczy autobusów przegubowych, drugie zaś jednoczłonowych.

MEGA elektryczne

W pierwszym zadaniu przewoźnik wymaga pojazdów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75m, szerokości do 2,55m i wysokości całkowitej 3,3m. Na pokład mają zabierać 130 pasażerów, z czego co najmniej 33 na miejscach siedzących, a w tym 4 siedzenia o wyróżniającej się barwie oraz LED-owe oświetlenie wewnątrz i na zewnątrz. Oprócz tego mają być wydzielone dwa miejsca na wózek inwalidzki i na jeden dziecięcy. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez 4 pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2. Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla, a silniki elektryczne mają mieć co najmniej 240kW. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40kW lub 80kW – zamawiający dopuszcza zastosowanie ładowarek dualnych) oraz przez pantograf (mocą do 200kW). Wymagane jest zawieszenie zależne lub niezależne oraz systemy bezpieczeństwa typu EBS, ABS+ASR. Ponadto dla komfortu pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych pojazdy powinny być wyposażone w funkcję przyklęku (obniżenie pojazdy o 60mm) uruchamianą przez kierowcę. Udogodnieniem ma być dwustrefowa klimatyzacja o mocy 40kW i wodne ogrzewanie o łącznej mocy min. 35kW. Oprócz tego naturalną wentylację w pojazdach mają zapewnić min. 8 szt. przesuwnych okien oraz dwie elektryczne pokrywy dachowe. Standardowo już PKM wymaga 10 ładowarek USB oraz routera Wi-Fi umożliwiający bezpłatny dostęp do internetu. Jaskrawe tablice kierunkowe oraz instalacja pod system ŚKUP.

MAXI elektryczne

W drugim zadaniu PKM wymaga pojazdów jednoczłonowych o długości od 11,8 do 12,15m, szerokości do 2,55 i wysokości do 3,3m. Pojemność autobusów określono na 80 miejsc, z czego 20 osób ma znaleźć miejsca siedzące (4 siedzenia o wyróżniającej się barwie), a wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2. Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla, a silniki elektryczne mają mieć co najmniej 160kW. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40kW lub 80kW – zamawiający dopuszcza zastosowanie ładowarek dualnych) oraz przez pantograf (mocą do 200kW). Wymagane jest zawieszenie zależne lub niezależne oraz systemy bezpieczeństwa typu EBS, ABS+ASR. Ponadto dla komfortu pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych pojazdy powinny być wyposażone w funkcję przyklęku (obniżenie pojazdy o 60mm) uruchamianą przez kierowcę. Udogodnieniem ma być dwustrefowa klimatyzacja o mocy 25kW i wodne ogrzewanie o łącznej mocy min. 25kW. Oprócz tego naturalną wentylację w pojazdach mają zapewnić min. 8 szt. przesuwnych okien oraz jedna elektryczna pokrywa dachowa. Standardowo już PKM wymaga ładowarek USB oraz routera Wi-Fi umożliwiający bezpłatny dostęp do internetu. Jaskrawe tablice kierunkowe oraz instalacja pod system ŚKUP.

Co i za ile punktów...

Zamawiający w części technicznej oceniać będzie m.in. kwestie elementów konstrukcji pojazdów, silnik i jego położenie, szybę przednią, zużycie baterii podczas eksploatacji (kWh/100km), przednie zawieszenie oraz wytrzymałość konstrukcji. Najbardziej premiowane w ocenie technicznej w obu zadaniach są następujące kryteria:

• materiały elementów konstrukcyjnych szkieletu i kratownicy zgodne z normą PN-EN 10088 / profile o podwyższonej wytrzymałości antykorozyjnie zabezpieczone metodą kataforezy zanurzeniowej – 15 pkt. (Solaris / Ursus / Volvo)

• silnik pojedynczy (centralnie zamontowany) – 20 pkt. (Solaris / Ursus / Volvo)

• trójdzielny podział przedniej szyby czołowej – 5 pkt (Solaris / Ursus)

• ilość miejsc dostępnych z podłogi – 13 i powyżej (MEGA) oraz 9 i więcej (MAXI) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

• zastosowanie osi przedniej z zawieszeniem zależnym – 5 pkt. (Solaris / Ursus / Volvo)

• spełnienie wymagań homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji (reg. Nr 29-01 EKG ONZ) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

• spełnienie wymagań homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji (reg. Nr 66-01 EKG ONZ) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

• zużycie energii elektrycznej poniżej 130kWh/100 km (MEGA) i poniżej 100kWh/100 km (MAXI) – 10 pkt (Solaris / Ursus / Volvo)

Z tej szybkiej analizy wynika, że wszyscy producenci autobusów elektrycznych obecni na polskim rynku mają szansę na zwycięstwo w Katowicach, a o wszystkim zadecyduje odpowiednio niska cena oferty.

Warunki udziału

Każdy z oferentów musi wykazać, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej: zadanie nr 1 – 5 mln zł / zadanie nr 2 – 4 mln zł. Co do doświadczenia, to katowicki PKM wymaga od oferentów wykazania się, że w ciągu ostatnich 3 lat:

dla zadanie nr 1 – minimum jedną dostawą fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych o napędzie elektrycznym w rozumieniu definicji przedstawionej w pkt. III.2.3. SIWZ, o wartości co najmniej: 4,5 mln zł

zadanie nr 2 – minimum jedną dostawą fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych o napędzie elektrycznym w rozumieniu definicji przedstawionej w pkt. III.2.3. SIWZ, o wartości co najmniej: 3,9 mln zł. Oprócz tego oferty należy zabezpieczyć wadium w wysokości 0,225 mln (zad. 1) i 0,195 mln (zad. 2). Wykonawca będzie zawiązany z ofertą przez 60 dni. Zamawiający przewidział tylko dwa kryteria oceny ofert – cena to 60% i ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych – 40%. Do 16. października br. Przedsiębiorstwo będzie czekało na oferty producentów. Z kolei pierwsze elektrobusy mają pojawić się po 270 dniach od podpisania umowy z wykonawcą.

E-test w PKM Katowice

Przypomnijmy, że PKM w Katowicach rok temu, a dokładnie na przełomie lipca i sierpnia testowało przez tydzień elektrycznego Solarisa Urbino 12 electric i wówczas też zapowiedziano, że przedsiębiorstwo planuje w przyszłym roku kupić dziesięć takich autobusów. Testy elektrobusu z Bolechowa były przeprowadzone na liniach 950, 297N oraz 657N (kiedy to w nocy zużycie energii było najmniejsze, pozwalało pokonać trasę rzędu nawet 200km – w nocy wówczas dostawcy energii elektrycznej proponują duże rabaty na dostawę prądu – trzeba wybrać, więcej km nocą i mniejsze zużycie energii czy tańsze ładowanie autobusów nocą i mniej kilometrów za dnia).

Jak to wyglądało dzień po dniu:

  • 26.07.2016 - jazdy próbne 11:20-14:30- 25 km, zużycie baterii: 20%.

  • 27.07.2016 - linia 297N/9 0:35-4:38 - 75 km, Stan baterii po zjeździe: 69%. Ładowanie do stanu: 90% od 4:38-6:10. Linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 64% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu.

  • 28.07.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 58%. Linia 657N/7 22:55-4:27 - 99 km, stan baterii po zjeździe: 60%. Ładowanie w godzinach 4:35-6:10 do stanu: 77% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu, a także od 19:10-22:50.

  • 29.07.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 60%. Linia 657N/7 22:55-4:27 - 100 km, stan baterii po zjeździe: 59%. Ładowanie w godzinach 4:35-6:10 do stanu: 81% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu, a także od 19:10-22:50.

  • 01.08.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 55%. Linia 657N/7 22:55-4:27 - 99 km, stan baterii po zjeździe: 69%. Ładowanie w godzinach 4:35-6:10 do stanu: 92% oraz w przerwie 9:44-13:31 do pełnego stanu, a także od 19:10-22:50.

  • 02.08.2016 - linia 950/2+950/1 6:16-9:44 oraz 13:31-19:04 - 116 km, zużycie baterii: 59%.

-"Testy wypadły bardzo obiecująco. Kierowcy szybko nauczyli się nimi jeździć i w ciągu kilku dni zużycie energii spadło im o 10 procent - mówił wówczas Paweł Cyganek, dyrektor do spraw technicznych w PKM w Katowicach. - Autobus nie miał żadnej awarii, jego zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 140 kilometrów w ruchu miejskim."

Ponadto przewoźnik w marcu tego roku rozstrzygnął przetarg na zakup 40. niskopodłogowych autobusów, w tym 5 szt. klasy MEGA i 35 szt. MAXI. Wszystkie te pojazdy dostarczy spółka MAN Truck & Bus Polska. Zgodnie z SIWZ producent miał 150 dni na dostarczenie pierwszych 10 autobusów. Obecnie autobusy stoją w Czeladzi i są doposażane m.in. w instalację ŚKUP i wyświetlacze




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
PKM Katowice
  • Ursus szanse – 02.10.2017

    Myślę że Ursus ma duże szanse. Jest uznawany za jednego z największych producentów autobusów i oferuje nowoczesne autobusy o najlepszym stosunku jakości do ceny. Trzymam kciuki za Ursusa.

  • !!! – 02.10.2017

    tak myślałem, że pierwszy komentarz będzie od tych cholernych idiotów spambotów!!!

  • Egon antyTrajtor – 02.10.2017

    @Ursus szanse "Myślę że" sam początek i dwa błędy.

  • Ursus dyskusja – 02.10.2017

    Może jednak odniesiesz się do meritum dyskusji? Czy może tak trudno przyjąć pewne kwestie dotyczące produktu od Ursusa? A błędy popełnia każdy, nawet ty.

  • VV – 02.10.2017

    No no nie wiedziałem że Ursus stał się potentatem autobusowym . Wyprzedzić Mana MB , BYĆ NAJWIĘKSZYM producentem autobusów NO NO TYLKO GRATULOWAĆ . LEŻE I ZWIJAM SIĘ ZE ŚMIECHU !

  • Pytanie – 02.10.2017

    A gdzie jest mowa że wyprzedził Mana i MB i jest największym producentem autobusów?Może przestańcie w końcu przekręcać wypowiedzi innych i napiszcie coś od siebie? A może po prostu tego nie umiecie?

  • Ursus cena do jakości – 02.10.2017

    W cenie złomu to by była utrzciwa oferta. A ze ciężki ten autobus to obrót będzie znaczny

  • Pytanie – 02.10.2017

    Jakieś uzasadnienie dla powyższej błyskotliwej wypowiedzi? Bo wygląda mi na kolejne bezmyślne walenie w klawiaturę dla nabijania postów. Czy na sali jest administrator tego portalu?

  • vv – 02.10.2017

    Pytanie za pytanie , może ja napisałem Ursus jest jednym największym producentów? Od MB Mana są jeszcze więksi ,więc dlaczego Ursus ich by miał nie prześcignąć ,ktoś pisze bzdury jak mało który . A Ty jeszcze go bronisz ,albo samego siebie .Dla mnie najwięksi to od MB w górę w ilości produkcji .

  • vv – 02.10.2017

    Pytanie zapomniałem , przeczytaj URSUS SZANSE potem pisz .

  • Ursus – 02.10.2017

    Niestety testowany autobus Ursusa w Tychach nie sprawdza się najlepiej dlatego smiem twierdzić ze nie jest to dobry wyrób. ;-) lepiej znacznie spisywalo się su12e 3 gen.

  • kubex – 03.10.2017

    Liczę na Solarisa z IV generacją albo Volvo.

  • BEKA – 03.10.2017

    @Ursus szanse. Merytorycznie - MERCEDES, MAN, VOLVO, SCANIA, SOLARIS, VAN HOOL, AUTOSAN, SOLBUS, MAZ, IKARUS, IVECO, AMZ, ZAZ, DAB, LEYLAND, CASTROSUA, LIAZ, SOR, VDL. Wszystkie te marki są przed Ursusem, który wyprodukował póki co 15 autobusów w rok. Nadal twierdzisz, że ten producent "Jest uznawany za jednego z największych producentów autobusów" ?

  • WK – 03.10.2017

    Szanowna Redakcjo infobus.plProszę zmienić pierwsze dwa podtytułu akapitów. Bardzo się cieszę, że PKM-Katowice się rozwija.

  • Marek – 03.10.2017

    Solaris już stracił dobrą opinie. Nie inwestuje w rozwój i nie oferuje dobrej jakości.

  • j – 03.10.2017

    @marek: ja też sobie moge napisać takie dyrdymały tutaj.

  • Ips – 03.10.2017

    A co z SORem?

  • Popierajmy swoje – 03.10.2017

    SOR to przestarzała konstrukcja, poza tym zagraniczna. Czy chcemy dawać zarabiać obcym? A może dajmy szansę naszym polskim producentom, np. Ursus.

  • cv – 03.10.2017

    Popieram swoje ,ale jest jedno ALE . W kraju autobusów jest potrzeba 1000 + i to duży . Popierając URSUSA TO ŁADNE 100 LAT przy produkcji 15 szt rocznie i terminowości dostaw to jeszcze kilka lat . Pozostaną nam ryksze i wozy drabiniaste ta perspektywa mnie nie bawi .

  • Ursus przyszłość – 03.10.2017

    Ursus dopiero zadebiutował, ale ma predyspozycje na szybki rozwój. W przyszłym roku pewnie już kilkaset wozów sprzeda, mogą być w większości elektryki. Także wozy drabiniaste i inne furmanki nam nie grożą :)

  • cv – 03.10.2017

    Oby tak było w co wątpię .Propaganda sukcesu PRL- u .

  • fujara – 04.10.2017

    No jakie? Jakie elektryki? Jasne, że najlepsze - URSUS!

  • Ursus cena do jakości – 04.10.2017

    @pytanie uzasadnienie - proste byłem kilka razy w tej pseudo montowni i widziałem jak to działa a w zasadzie nie działa. Nie będę się rozpisywał bo już wielokrotnie na tym portalu przytaczałem różne przykłady teraz przytoczę jeden wg mnie dobitny.Otóż w Ursus nie posiada działu kontroli jakości nikt po zmontowaniu autobusu nie sprawdza czy i jak on działa więc o czym my mówimy o firmie która się rozwija??? Elementy wrzucone i skręcone w ramie autobusu - tak że nie działają jak powinny są warte tyle co złom

  • Maju – 04.10.2017

    Tylko nie Ursus. Nawet nie dotknte tego badziewa

  • Ursus potentat – 04.10.2017

    Już w tej chwili Ursus zdobył kontrakty na ponad 100 pojazdów - Łomianki, ajent z Warszawy, Środa Śląska, Zielona Góra, Lublin... Tak więc skala produkcji na poziomie kilkuset sztuk rocznie jest do zrobienia. Mowa o potentacie nie jest wcale na wyrost!

  • Miro Maro – 04.10.2017

    Europa Express jeszcze nie wygrała przetargu na obsługę linii, a Zielona Góra nie wybrała najlepszej oferty, o czym ty piszesz chłopie...

  • Ursus reklama – 04.10.2017

    No co Ty gadasz w Warszawie autobusy prezentują się tak rewelacyjnie dodatkowo dostawy były terminowe więc po takiej reklamie wszyscy będą kupowac tylko Ursusy

  • Ursus kontrakty – 05.10.2017

    W przypadku ajenta z Warszawy i Zielonej Góry umowy formalnie jeszcze nie podpisane, ale wola już wyrażona

  • Ursus warszawski – 05.10.2017

    Najpierw była Wola i Ochota teraz są Włochy i Brudno

  • ! – 05.10.2017

    NIE dla TRAKTORA, tfu.

  • LU – 05.10.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • Miro Maro – 05.10.2017

    Może Europa Express chce kupić Ursusy, ale najpierw musi wygrać przetarg na obsługę linii, chyba nie kupią ich żeby stały i się kurzyły, nie?

  • cv – 06.10.2017

    Ursus reklamę ma naprawdę świetną . Nie lubię się powtarzać ,ale przy produkcji 15 szt rocznie być potentatem . TO kim jest Volvo MB Man pionkiem i to nie jest żadna ż aluzja ? Napiszcie co bierzecie będzie mi jeszcze weselej .

  • . – 07.10.2017

    @cv: oni sie sami orają tym prostackim i spamerskim PRem, że aż strach to czytać te wypociny.

  • Pytajnik – 07.10.2017

    Czego się boisz? Że polski producent autobusów będzie się rozwijał? Czy ty jesteś Polakiem?!

  • hehehehehehehe – 08.10.2017

    nooo tak się nasi rozwijają, że sepsa już na dnie.... http://m.newsweek.pl/biznes/pesa-w-tarapatach-placi-za-szarze-sprzed-lat,artykuly,417093,1.html?utm_source=fb&utm_medium=social&utm_campaign=fb_nw

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....